Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polyface Farms DVD - Innovativa lönsamma metoder för djuruppfödning på gräs, mm.  (läst 6582 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Grass is King on Livestock Farm (The video's owner prevents external embedding)

Fick "the Polyface bundle" igår och satt sedan bänkad framför teven i 4.5h i sträck följandes Joel Salatin och hans familj och deras farmarmetoder på polyface farm i Virginia. De har ett koncept med rotationsbetning  där de härmar hur djuren lever fritt i naturen. Först stora gräsätare (kor) sedan antiloperna (får) och sedan fjäderfä (broilers, kalkoner och äggläggande höns i "äggmobiler"). Detta sköts med elstängsel och olika varianter av betesburar. Även grisar (de gladaste grisar jag sett tror jag) flyttas med jämna mellanrum i skogshagar och på våren får de dessutom böka av sig rejält i kossornas vinterhus där majs har lagts mellan lagren i ströbädden som de letar reda på. Den av grisarna välluftade kompostströbädden sprids sedan med gödselspridare på gräsartsvarierade betesmarkerna. Allt kött säljes sedan till restauranger och direkt till kunder. Alla mindre djur slaktas hemma på gårdsplanen.

Jag äger tre av Joel Salatins böcker. You can farm, Pastured poultry och salad bar beef. Jag rekomenderar dem mycket varmt till alla som vill hitta nya vägar att försörja sig på små marker. DVD-paketet är ett perfekt komplement till böckerna där man får en presentation av hur det ser ut i verkligheten samt en föreläsning med bildspel på 2.4h där Joel svarar på frågor från publiken och går igenom sina filosofier i grund.

Böckerna finns på adlibris och filmerna finns här:
http://www.back40books.com/get_item_vp055_polyface-bundle.htm

De kostar en del men jag tycker det var helt klart värt det. Leveransen kom efter en vecka ungefär. 
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 18:16 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

mullaghmore

• Småland
Blev lite nyfiken på rubriken, 50ha / pers? Det låter ju ofantligt mycket. Brukar man inte säga att det behövs ca 900kvm/pers för fullvärdig kost?

Georgisten

• Östergötland
Inte självhushållning utan ekonomisk försörjning. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Existens?

• Gäst
Har du fått nåt hum om hur dom kommit över marken..Har dom gått med yxa  och huggit i träden som Karl-Oskar gjorde? ;)  Vad jag menar är ju att det måste vara avgörande hur man har finansierat marken, antingen har dom extremt låga markpriser, eller extremt gott om pengar att sätta in från början.

En granngård här hemma är till salu, visserligen fina hus, men ändå bara 98 Ha..begärt pris, 9 mille...
Så en gård på 200 ha här, med medelbra mark, kommer ju att gå till runt 10 mille, det ger en ränta på 500 000 om året som ska in, förutom det som krävs för att överleva. 
Framgår det nåt om såna saker?

Georgisten

• Östergötland
Ja, det är en arvegård i andra generationen. Hur deras lånesituation ser ut vet jag inte men de har som filosofi att göra allting så billigt (och naturligt för djuren) som möjligt. Hur det skulle fungera i Sverige med våra markpriser vet jag inte. Joel Salatin hävdar att det går att få bra ekonomi i deras koncept på små marker iaf och även om man arrenderar eftersom investeringskostnaderna är så låga och försäljningen av produkterna sker till högt pris. Deras ekonomibyggnader bygger de själva från virke ur den egna skogen till exempel och de byggs inte för att hålla för evigt (eller för att vara snygga) utan för att fylla sin funktion åt en generations verksamhet på gården. De har inga dyra stängsel utan endast el-tråd. Numera arrenderar de ett antal gårdar extra och omsätter 1 miljon dollar årligen.

Deras inkomstkällor är: virkes- och vedförsäljning, broliers, kalkoner, grisar, biffkor och kaniner + lite växtodling. Allt säljs direkt till konsument på gården och numer även via konsumentföreningar som de levererar till samt en snabbmatskedja som köper deras fläsk.

De har också skrivit ett antal böcker som är mycket läsvärda (iaf de jag har läst). Finns på adlibris: You can farm, pastured poultry (Net 25000 dollar in 6 months on 20 acres) och salad bar beef som handlar om djurhållningen. "Everything I want to do is illegal", "Holy cows and hog heaven", "Family friendly farming" samt "The farmer and the grill" handlar om jordbrukspolitik, att sköta ett jordbruk tillsammans med yngre generationer av familjen, närproducerad föda samt hur man tillagar gräsuppfött kött på bästa sätt på grillen. :)

Är du sugen på att slå till på granngården eller? :)
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 09:36 av Vargalyster »

Georgisten

• Östergötland

Georgisten

• Östergötland
I USA har de ett program som heter "Meet the farmer" där Joel Salatin medverkat. Det är inspelat på hans farm Polyface i Virginia. Flera intressanta ämnen diskuteras ur alternativ jordbrukssynvinkel och hållbarhetsperspektiv. Ta en titt vetja. Att lyssna på Joel Salatin är alltid givande! :)

Part 1:

Part 2:

Part 3:
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 08:17 av Vargalyster »

hollands hopp

• Blekinge
Salatin är en attans intresant herre men DVD-filmerna är alldeles för dyra för mig så jag väntar tills de blir nedladdningsbara.

Jag har läst om honom i Michael Pollan’s "Omnivore’s Dilemma" och Rod Drehers "Crunchy Cons" och gillar skarpt hans anarkistiska tankegångar om mat, natur och den moderna världen. Här är en läsvärd artikel: http://www.amconmag.com/article/2009/nov/01/00023/
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 04:01 av hollands hopp »

Georgisten

• Östergötland
Den här föreläsningen
http://video.google.com/videoplay?docid=-6341868301840565652&ei=DnDVSoK7J6TK2wKq2uCdCg&q=joel+salatin++food
är i stort sett samma föreläsning som utgör innehållet på DVD nr 2 av polyfacedvdpaketet så du klarar dig bra om du ser den. Den har därtill bättre ljudkvalitet! :)

Existens?

• Gäst
I USA har de ett program som heter "Meet the farmer" där Joel Salatin medverkat. Det är inspelat på hans farm Polyface i Virginia. Flera intressanta ämnen diskuteras ur alternativ jordbrukssynvinkel och hållbarhetsperspektiv. Ta en titt vetja. Att lyssna på Joel Salatin är alltid givande! :)

Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=sYWYU5V8JOo
Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=yfw2ybbRTYs
Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=FrxmgR-vYms&feature=channel

har kollat en stund, och visst är det intressant..men jag hinner inte kolla klart nu. Men det som slog mig mest var att för en gångs skull se en engagerad reporter med massor av intressanta frågor till en bonde. Inget vi är bortskämda med i Sverige precis... Först trodde jag det var han i skägg som var bonden ;)

Georgisten

• Östergötland
Ja, en "Meet the farmer TV"-variant i svensk tv vore inte helt fel! :D

Georgisten

• Östergötland
Tröttnar aldrig att lyssna på Salatins visdom. ^^

Video med föreläsning med Joel hos TED: http://tedxmidatlantic.com/live/#JoelSalatin

Tidningsintervju: http://shepherdstownchronicle.com/page/content.detail/id/500543/Noted-farmer-speaks-at-ACFF.html?nav=5089

Pjöllerberg

• Blekinge
Vad är det för speciellt med att försörja fyra personer på 200 hektar (åker och bete då antar jag)?
Finns många även i Sverige som livnär sig på mindre än så.

esten

• -
Hur många acres var det ?
! acre är 4046,8 m2
En hektar 10 000 M2
« Senast ändrad: 08 nov-09 kl 15:03 av esten »

Georgisten

• Östergötland
Hur många acres var det ?
! acre är 4046,8 m2
En hektar 10 000 M2

A total of 550 acres with 100 acres open and "balance wooded" land. Merparten är alltså skog och delar av de öppna markerna, där djurppfödningen sker främst, är planterade med träd.

« Senast ändrad: 08 nov-09 kl 17:25 av Vargalyster »

Georgisten

• Östergötland
Hittade några svenska pionjärer för Salatinmodellen:
www.jarvanatur.se
http://sites.google.com/site/olophfritzen/

Kul att det hittat hit! :D

Georgisten

• Östergötland
Har du fått nåt hum om hur dom kommit över marken..Har dom gått med yxa  och huggit i träden som Karl-Oskar gjorde? ;)  Vad jag menar är ju att det måste vara avgörande hur man har finansierat marken, antingen har dom extremt låga markpriser, eller extremt gott om pengar att sätta in från början.

En granngård här hemma är till salu, visserligen fina hus, men ändå bara 98 Ha..begärt pris, 9 mille...
Så en gård på 200 ha här, med medelbra mark, kommer ju att gå till runt 10 mille, det ger en ränta på 500 000 om året som ska in, förutom det som krävs för att överleva. 
Framgår det nåt om såna saker?

Kom på att Salatin rekommenderar nya bönder att arrendera mark. Eller låna om den möjligheten finns. Metoderna han utvecklat kräver ringa investeringar, kan kombineras med varandra eller andra metoder och passar på vilken mark som helst bara det finns bra bete och är betet sämre så blir det bättre med åren. För höns (och kaniner) räcker hemmagjorda betesburar... sannolikt för någon eller ett par hundringar styck + kraftfoder. För kor krävs bara ett portabelt el-stängsel och vatten. Stängslet behöver inte vara så stort eftersom korna ska hållas på små ytor och flyttas var varannan dag. För grisar (på impediment och kalhyggen i skogen etc.) krävs också bara ett elstängsel + foderautomat á 1 ton foder och vattennipplar. När automaten är slut (efter cirka en vecka) flyttar Salatin sina grisar (och stängslet eller kanske att han har två här) till en nyskapad paddock vid sidan om den gamla.

Georgisten

• Östergötland
http://www.polyfacefarms.com/default.aspx

Adress till deras hemsida. Väldigt intressant!

Här är lite mer detaljerat om broileruppfödningen (och en och annan kalkon), boskapsuppfödningen på intensivt gräsbete samt grisarna som de håller i skogen:

Broiler 1:

Brolier 2:

Boskap 1:

Boskap 2:

Grisar 1:

Grisar 2: http://www.youtube.com/watch?v=uVwnT6KSOU0&feature=related (Embedding disabled, limit reached)

Det tuffa är att investeringarna är så låga, speciellt för pippifåglarna, att de kan anpassa utbudet lätt och billigt om efterfrågan skulle stiga, dvs. verksamheten kan växa snabbt och om efterfrågan skulle minska så får de bara några extra burar i lagret. Bra för de som vill starta upp en ny verksamhet och säkert lämpligt även för en självhushållare kan tänkas?  ;)
« Senast ändrad: 26 nov-09 kl 23:16 av Vargalyster »

Georgisten

• Östergötland
Joel Salatin är med i Food Inc som kommer upp på svenska biografer nu. Filmen gjorde honom till lite av en stjärna i USA!

Food Inc - Official Trailer [HD] (The video's owner prevents external embedding)

Se den! :D

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Intressant.   :)
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser