Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till getter  (läst 3294 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Mat till getter
« skrivet: 16 jun-09 kl 18:24 »
Min kära far frågade häromdagen hur mycket mark jag skulle ha till mina getter,
och det slog mig att jag vet inte alls hur mycket jag behöver. Vi har kor nu
men det känns ju vettigt att matkonsumtionen går ner när djuren blir mindre i storlek  :P
Jag tänker mig ha runt 40-50 getter och ska göra ost på mjölken.
Hur mycket hö eller ensilage kan det tänkas gå åt på en vinter?
Hur mycket hö tar ni in/köper ni till era getter ungefär per år?
Tack för svar  :) Jessica
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Get-Eva

SV: Mat till getter
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 16:24 »
Oj, jag är inte expert och har inte räknat ut hur mycket mina 30 getter äter exakt, men nog går det åt massor alltid! Dom river ut nästan lika mycket som dom äter känns det som.  Men om jag tänker efter lite så åt dom nog upp/gick det åt ca 4 småbalar per dag, två på morgonen ute och två inne till natten. (våra kan väl väga ca 10 kg) Plus sly och grenar och trädstammar.

« Senast ändrad: 22 jun-09 kl 16:29 av Get-Eva »
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 21:39 »
Vi ger ett ganska torrt hösilage och jag räknar drygt 1 kg kilo per get och dag. Tricket är att minska spillet som Get-Eva säger... det är så jäkla irriterande när dom bara drar runt på maten.
Vi har bara 2 hektar bete så vi stödfodrar hela tiden... javisst ja vi har ca 80 getter. Dessutom får dom spannmål, betfor, vitaminer och morötter.

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 21:51 »
Tack för svaren! Det känns som att det inte blir så stora arrendekostnader i fortsättningen, det var ju skönt!  ;D
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Get-Eva

« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 22:42 »
Glömde säga att mina 30 getter har hittils gått på en liten hage med mycket sly, men nästan inget gräs (ca 200 kvm) och då har vi stödfodrat dom hela tiden. Dom har haft fri tillgång till hö både inne och ute.

Vi skall snart flytta dom till en annan hage ca 3 hektar som vi delat upp i två sektioner så att dom skall kunna gå där i olika omgångar (för parasiternas skull) men även då kommer dom att få ha fri tillgång till hö, ifall dom vill ha och ifall dom behöver blanda upp all färsk mat. (kanske överdrivet men det känns som om det funkar bäst så)

och förutom detta så får dom hel havre och kopellets, mineralsten (viltsten) och vanlig saltsten. Funderar även på ifall jag skall sätta upp små behållare med komineral som dom får fri tillgång till men har inte bestämt ännu ifall det är nödvändigt eller så.......
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 22:57 »
Mina stoppade i sig cirka 2 kg hö per dag och skalle på årsbasis.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser