Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påfågelh.....  (läst 8231 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Påfågelh.....
« Svar #20 skrivet: 10 sep-09 kl 22:29 »
Måste rapportera om påfågelkycklingarna nu när dom blivit tre månader gamla.
Idag på morgonen när jag skulle gå ut med hundarna så sprang den yngre med full sprutt och när hon rundade hörnet var det tolv påfåglar i vägen som skrek och flög åt alla håll ;D :o Scilla tyckte ju förstås att det var jättekul, påfåglarna satte sej på ett antal tak och i dom stora lönnarna med skärrande rop, ooj ooj!

Alla tio har vuxit sej riktigt fina och det är så himla kul att se hönorna gå vaksamt och passa dom. Lär dom födosök och nu besöker dom dom nedfallna päronen, syrsor och gräshoppor åker med. Och när jag poooar på dom så kommer dom i regel efter mej och då passar jag på att ge dom lite foder inne så att dom lär sej var vinter övernattningen ska vara.

Skickar även med en bild på den stolta pappan som hälsar på tuppen i hönsgården, fast sin värdighet har han tappat men han bryr sej inte verkar det som.

/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 10 sep-09 kl 22:39 »
Vad fina de har blivit!  :)

Det blev bara en kyckling av vår hönas kvarvarande ägg, men den levde bara en dag. Hittade den död dagen efter vi hört den pipa när vi matade henne. Så ledsamt när hon legat där i regn och solgass och utsatt för räven och jobbat så länge och så blev det ingenting mer... Hon låg dessutom kvar på resten av äggen över en vecka innan vi stal dem en dag när hon var uppe och badade. Nu går hon med sin fjolårs-dotter och tuppen igen och de ruggar så det ser alldeles skräpigt ut i trädgården. Vi får hoppas på lika fina kyclingar som dina till nästa år och varea glada att hon inte blev tagen av räven medan hon låg. 

Javist är det ledsamt när det inte går bra för dom och som du skriver att hon har kämpat så för att kläcka äggen.
En dag räknade jag bara in nio kycklingar och bara det kändes ledsamt att vad jag trodde den hade gått åt under natten. Men när jag gick och letade så gick den i godan ro vid hönsgården. Men när han upptäckte mej märkte han också att dom andra var borta och det blev ett väldans ropande på honom. Men jag poooade och han följde efter mej till stallet där dom andra gick.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 okt-09 kl 18:53 »
Ja nu har det gått ytterliggare en månad med påfågelkycklingarna. Dom rör sej i en flock fast gammeltuppen är inte med dom utan han går och knallar för sej själv.

Dom börjar bli lika stora som hönorna och ser väldigt fina ut, det blev också som det brukar att det blev mest tuppat, sju stycken och tre hönor. Hönorna har redan blivit bort tingade och en tupp, fast det får bli leverans till våren frammåt aprill då dom börjar lämna eller blir bortstötta av hönorna.
Det var lite bulitin från påfågelkycklingarna.

/Lars

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #23 skrivet: 19 okt-09 kl 19:14 »
Ja nu har det gått ytterliggare en månad med påfågelkycklingarna. Dom rör sej i en flock fast gammeltuppen är inte med dom utan han går och knallar för sej själv.

Dom börjar bli lika stora som hönorna och ser väldigt fina ut, det blev också som det brukar att det blev mest tuppat, sju stycken och tre hönor. Hönorna har redan blivit bort tingade och en tupp, fast det får bli leverans till våren frammåt aprill då dom börjar lämna eller blir bortstötta av hönorna.
Det var lite bulitin från påfågelkycklingarna.

/Lars

kan man äta påfågel?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 19 okt-09 kl 19:34 »
Vist kan man äta påfågel, men det blir lite dyrt kg. pris ;)

Fick vist inte med några bilder så jag försöker igen.

Lars

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #25 skrivet: 19 okt-09 kl 20:07 »
Vist kan man äta påfågel, men det blir lite dyrt kg. pris ;)

Fick vist inte med några bilder så jag försöker igen.

Lars

vad fina de har blivigt.
vad är det för kön på de ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 19 okt-09 kl 20:07 »
Ville lämna lite bulitin om påfågelhönornas kycklingar som fortfarande är tio stycken och är hur trevliga som helst.
När dom går på ladegårdsbacken och jag kommer för att gå in i stallet brukar jag alltid säga Pooo, pooo, även när jag ger dom mat. Då har jag som regel hela kycklingflocken bakom mej och sist dom båda hönorna som följer mej ända in till deras rum där jag ger dom "lite" mat.

I morse när jag skulle gå en sväng med hundarna "springer spaniel" så drog den yngsta ut på vallen och där skrämde hon upp påfåglarna, åtta kycklingar och dom båda hönorna kom flygande ca. 6-7m upp i luften och landade bakom ladan och dom andra två kycklingarna vet jag inte vart dom flög men alla var samlade nästa gång jag såg dom. Ett bra sätt att göra dom vaksamma för t.ex. räven.

Här kommer några bilder på dom

/Lars

Nej fyfasen vad söt kycklingen är!!! ;D ;D Som en liten miniatyr av sina föräldrar!!! :D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dolvis

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 19 okt-09 kl 23:09 »
Vad tjusiga de blivit! Här är några bilder på våra - nu när jag äntligen lyckats lära mig hur man gör!  :)

Välkamoflerad Grevinnan med kyckling förra året:

Lilla Prinsessan:

Grevinnan och Prinsessan i år:

Sultanen innan han ruggade i år:

« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 23:51 av Dolvis »

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 20 okt-09 kl 22:01 »
Jag tycker dom ser väldigt bra ut och man märker att dom går fritt ute.

Vist pryder dom sin omgivning  ;D

MVH
/Lars

Dolvis

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 20 okt-09 kl 23:00 »

Vist pryder dom sin omgivning  ;D

MVH
/Lars

Ja visst gör de! Folk brukar fråga vad vi har dem till ibland (särskilt de gånger vi varit tvungna att med stort besvär hämta dem på bygda nånstans) och då brukar jag säga att vi har dem till att gå omkring och se snygga ut.

Tuve

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 okt-09 kl 10:05 »
Ja visst gör de! Folk brukar fråga vad vi har dem till ibland (särskilt de gånger vi varit tvungna att med stort besvär hämta dem på bygda nånstans) och då brukar jag säga att vi har dem till att gå omkring och se snygga ut.

Ja, fullständigt obetalbart när de sitter på trappräcket i solen!
sen vad de lämnade under sig behöver vi ju inte nämna.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 23 okt-09 kl 20:20 »
Exakt, skillnaden mellan anblicken och efterlämningarna är paradoxal... Det var faktiskt så vi fick Grevinnan och hennes första make Greven -de som hade dem innan att förgylla sin fantastiska trädgård fick nog av skit på sin fönsterlösa glasveranda där de satt och speglade sig hela dagarna. 8)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 25 nov-09 kl 17:33 »
Ja då har det gått ytterliggare en och en halv månad sen sisst jag lade in bilder på påfåglarna.
Dom vandrar runt här på gården och förser sej troligen med mestadels grönt och ogräsfrön samt päron och äpple från trädgården.

Dom får även vete och ärtor innomhus där dom nattar i stallet, vill att dom ska ha den vanan att gå in när det börjar bli kvälla.

Det är svårt att få en bra bild för dom är inte stilla så länge då man har kameran med sej. En dag när jag var inne i duvslaget hörde jag deras knäppande varningsläte och gick ut för att se vad som stod på. Det seglade en kungsörn precis över lönnarna ovanför duvslaget. Påfåglarna hade tryckt sej in i ett hörne mellan garage och ett plank utanför duvslaget. Ankorna och Påvel gömde sej i bersån. Hans Majistät fick segla vidare ner mot sjön utan någon middag. Men det är en maffig syn att få skåda.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 25 nov-09 kl 17:43 »
Uppss! Bilderna har visst försvunnit.
Nytt försök.

Tuve

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 01 dec-09 kl 07:21 »
Oj, oj oj, vilken flock!
Jag saknar mina... :'(

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 01 dec-09 kl 15:05 »
Va inte ledsen Tuve; du får komma och titta på mina om du skulle ha vägarna förbi,  ;)

Skämt osido, det är riktigt kul att se hela flock få spratt i bland dom flaxar å springer samt flyger hej vilt. Det påminner om lammungar som springer omkring och leker i flock

Det är lätt att få in dom också, för nu har dom lärt sej att det finns mat och övernattning i stallet. Det har t.o.m. hänt att dom suttit utanför i lampskenet när mörkret har fallit och hussen har kommit hem lite senare.

Mvh
/Lars

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #36 skrivet: 09 dec-09 kl 20:49 »
Verkligen fina bilder.
Har ni några tipps till en nybörjare vilka misstag man skall undvika och så.
Hämtade dom i dag 2 tuppar och 3 hönor ålder? men troligen föda föra året.
Den föra ägaren hade gått bort hastigt och man var tvungen att bli av med dom, hanarna och honorna gick i olika burar och den ena hanen var lite hackad på.
Går nu med ca 2 m2 var med en sittpinne 1,2 meter över marken som är täckt med kutterspån, i ena hörnet står en gammal ruvningslåda som vi hade till gäss foder är en blanding av konsentrat/spanmål och snäcksal vatten i ett spann.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Dolvis

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 10 dec-09 kl 00:50 »
Jag tror inte det är så schysst att ha två hannar ihop på liten yta. Jag har inte jättestor erfarenhet, men vi har inte lyckats ha två könsmogna hannar samtidigt, inte de som vi fick våra första av heller. Vi hade två unga bröder, men när de började bli könsmogna slogs de tills den ena lämnade gården.
Annat tips är att ha dem inhägnade ganska länge innan du släpper ut dem fritt, det tar ett tag innan de har lärt sig att de bor där, mkt längre än för höns.
Starta gärna en matrutin som underlättar att få in dem på kvällen om du vill att de ska sova inne.
Ibland hjälper mot rymningar att ha lite speglar utställda där de bor, de gillar att spegla sig. Men inte för rena speglar, då blir det mer slagsmål, utan lite suddiga.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #38 skrivet: 10 dec-09 kl 18:41 »
Jo vi hade en plan på att separera hanarna så dom inte bråkar så mycket inte för att dom gör det nu men jag förstår att dom blir lite mer revir hävdande framöver. Hur kinkiga är dom med val av partner? som hönor eller som gäss? När dom börjar värpa skall man sikta på att kläcka i maskin eller överlåta det till hönan helt och hållet?

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 10 dec-09 kl 19:42 »
Hej Johan P!

Vet inte om jag förstod rätt, men har dom 2x2 m var eller har alla det tillsammans?
Skulle det var det tillsammans så är det för litet för dom.

Det är alltid hönorna som väljer den tupp dom vill para sej med och har man fler tuppar så väljer dom den dom tycker ger  bäst avkomma och då ska den ha långa sporrar och ha ett bra revir där han kör bort andra tuppar om det hade varit i vilt tillstånd.

Har man två utfärgade tuppar "3 åriga eller äldre" så måste dom gå fritt och ha utrymme om det inte är så att du kan ha två avdelningar till dom. En ettårig tupp är könsmogen fast tredje året är den utfärgad och i sin fulla prakt.

Mina påfågelhönor får kläcka fram sina ägg och sköta om kycklingarna själva och det tycker jag är viktigt dels för att kycklingarna tyr sej tätt intill hönan nästan ett helt år. En vanlig höna lämnar sina kycklingar efter ett visst antal veckor och ev. börjar på en ny omgång, men så fungerar inte påfåglarna och vad jag tror så är det en viktig tid det första året för en påfågelkycklings liv. Och det är en fröjd att få följa en påfågelhöna med sina kycklingar där dom går på fodersök kring gården.

/Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser