Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påfågelh.....  (läst 8221 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Påfågelh.....
« skrivet: 14 jun-09 kl 22:17 »
Påfågelhönan kom idag fram med sex st kycklingar, riktigt kul att få se dom och med sitt speciella läte dom har för sej när dom går efter hönan.
Den andra hönan ligger i hölaet, också på sex ägg och ska kläcka i veckan här som kommer. Ska bli riktigt spännande att se hur det går för henne, för det är första gången som hon ruvar på ägg.

Och det viktigaste nu är att få ha dom i livet de första tio dagarna, sedan brukar det gå lättare. Jag har blandat 45% ärtor, 5% bönor, 10%majs, 15% korn, 25% vete och kört det igenom en kvarn och krossat det. På det har jag blandat i lika mycket allfoder + att dom får grönt.

Hönan som har kläckt nu har jag stängt in i stallet. och den hönan som ligger i hölaet ska nog få gå fritt ute från början om det är fint väder.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Påfågelh.....
« Svar #1 skrivet: 16 jun-09 kl 23:21 »
Vad roligt! har du inga bilder att visa?  ;)
ofrivilligt hönslös

putte95

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jun-09 kl 10:03 »
lycka till ;D. men hur länge ruvar en påfågel?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 jun-09 kl 10:20 »
Vad roligt!
Ett par påfåglar står på min framtida önskelista tillsammans med lite duvor:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-09 kl 18:58 »
Tack för lyckönskningarna  ;D

Alla sex kycklingarna lever ännu, men hon är vaksam och lägger sej på dom så fort man kommer in.
Men idag kom den andra hönan fram med fem stycken små och hon går nu i laet med dom, där har jag lagt ut allfoder och en vattenautomat för kycklingar. Det är viktigt att dom får i sej vatten och något ätbart, hon kommer troligen att ta med dom ut om några dagar och då får jag hoppas att det inte är för kallt och regnigt.

Jag ska sätta in bilder på dom lyckliga två med avkommor när jag får tillfälle till ett familjekort.

Påfåglarna ruvar i 28 dagar.

Hade besök av en kompis häromdagen och vi satt och språkade fjäderfän då påfågeltuppen kommer fram och vill ha sockerkaka som den tar i handen och sedan spelar han i sin fulla prakt, tankar går till att man kan ha det så här skönt och bli uppvaktad av en påfågel :-[ ;)

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 jun-09 kl 13:17 »
Fick fina bilder på den äldre hönan när hon gick på fodersök efter den gamla vägen.
Håll tillgodo ;D

Den yngre hönan har sina fyra, den ena har försvunnit när hon gick ut en regnig morgon från laet. Tog in henne ett par dagar så dom fick äta och torka upp, men idag ville hon ut med dom i solen och det fick hon. Ska se om jag kan få några bra kort på henne också.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-09 kl 13:31 »
och en kulig bild ;)

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jun-09 kl 13:47 »
 Åh, vilka fina bilder :)
    Mvh
  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 21 jun-09 kl 14:18 »
Vad fina bilder! Kul att se hur påfågelhönor- och kycklingar ser ut.

Vad lång hals hönan fick mellan bild två och bild tre... Det ser ut som om hon har haft kvar huvudet på samma höjd, men sänkt kroppen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #9 skrivet: 21 jun-09 kl 23:40 »
Så vackert! Hoppas att allt ska gå bra även i fortsättningen
ofrivilligt hönslös

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 13:21 »
Fina bilder!
Vår höna ligger och ruvar, inne på tredje veckan, mellan en vedstapel och elstängslet, kollar henne varje dag men nervöst är det.   :-\ Hon har blivit av med ett ägg, troligen till en grävling för skalet ligger i hagen, men sedan har hon klarat det bra verkar det som.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 jun-09 kl 13:12 »
Måste lämna liten rapport om kycklingarna nu när jag fick några bilder på dom, innan dom försvann ut på gårdens ängar.
Det är en fröjd för själen och ögat när man ser dom båda hönorna tillsammans skydda och lära dom små. Det verkar vara viktigt för dom små att följa och lära ett helt år dom vuxnas betende.

Jag försöker se till att dom kommer in i stallet "där dom i vanliga fall bor" vid kvällen där dom vet att det finns mat och vatten. Där dom ska vistas i höst och vinter.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 jun-09 kl 13:53 »
Wuppss! :-[ glömde visst en bild.

Till höger i bilden syns lite av Påvels spelande skrud.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 28 jun-09 kl 14:09 »
Jag läste att påfåglar har mycket större revir än höns. Hur långt bort promenerar dina om de får välja?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 jun-09 kl 15:33 »
Dom tre jag har rör sej på ett omr. ca. 150x150 m. Blir dom fler skulle jag kunna tänka mej att dom tar ett större område.
Brukar inte se något av påfågelhönorna på dagarna, bara tuppen går här och spelar.

Upptäckte i går att hönorna med kycklingar har vistats nere på en äng drygt 100meter nedanför gården. Det var gångar i gräset och dun efter dom skvallrade om vilka som varit där.

Kycklingarna klarar sej ganska bra nu, dom flyger iväg ett stycke om fara uppstår

/Lars

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 28 jun-09 kl 15:38 »
Okej, det låter ju ungefär som höns faktiskt!

Går de självmant in i "påfågelshuset" varje kväll?

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 29 jun-09 kl 16:29 »
Jag brukar se till så det är stängt på dagarna nu vid sommartid och då brukar dom stå utanför och vänta Är jag inte med och passar då, går dom och nattar någon annan stans, dom brukar då i regel sätta sej inne i laet på balkarna eller i dom stora lönnarna.  Om det står öppet går dom in och äter och då övernattar dom också någon annan stans.

Under den här tiden dom gått med kycklingarna har jag nog missat 2-3 gånger.

/Lars

Tuve

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 jun-09 kl 13:11 »
Jag läste att påfåglar har mycket större revir än höns. Hur långt bort promenerar dina om de får välja?

Mina rörde sig över rätt stora områden, upp till 500 meter hemifrån nån gång.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 aug-09 kl 22:32 »
Ville lämna lite bulitin om påfågelhönornas kycklingar som fortfarande är tio stycken och är hur trevliga som helst.
När dom går på ladegårdsbacken och jag kommer för att gå in i stallet brukar jag alltid säga Pooo, pooo, även när jag ger dom mat. Då har jag som regel hela kycklingflocken bakom mej och sist dom båda hönorna som följer mej ända in till deras rum där jag ger dom "lite" mat.

I morse när jag skulle gå en sväng med hundarna "springer spaniel" så drog den yngsta ut på vallen och där skrämde hon upp påfåglarna, åtta kycklingar och dom båda hönorna kom flygande ca. 6-7m upp i luften och landade bakom ladan och dom andra två kycklingarna vet jag inte vart dom flög men alla var samlade nästa gång jag såg dom. Ett bra sätt att göra dom vaksamma för t.ex. räven.

Här kommer några bilder på dom

/Lars

Dolvis

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 06 aug-09 kl 23:16 »
Vad fina de har blivit!  :)

Det blev bara en kyckling av vår hönas kvarvarande ägg, men den levde bara en dag. Hittade den död dagen efter vi hört den pipa när vi matade henne. Så ledsamt när hon legat där i regn och solgass och utsatt för räven och jobbat så länge och så blev det ingenting mer... Hon låg dessutom kvar på resten av äggen över en vecka innan vi stal dem en dag när hon var uppe och badade. Nu går hon med sin fjolårs-dotter och tuppen igen och de ruggar så det ser alldeles skräpigt ut i trädgården. Vi får hoppas på lika fina kyclingar som dina till nästa år och varea glada att hon inte blev tagen av räven medan hon låg. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare
Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser