Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda med kvistar?  (läst 9510 gånger)

Väinämöinen

  • Gäst
Elda med kvistar?
« skrivet: 07 jan-06 kl 11:01 »
Snål som jag är gillar jag ju sånt som är gratis. Därför fick jag en idé om att samla kvistar i skogen till våren för att elda med. Jag undrar bara om det kan vara skadligt för pannan att elda med sånt?
« Senast ändrad: 07 jan-06 kl 11:06 av Väinämöinen »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-06 kl 11:11 »

Hej.
Jag skulle TRO att kvistar innehåller mer hartser och terpentin och andra ämnen.

Jag skulle TRO att detta inte är något problem, OM man har en miljögodkänd spis, med hög förbränningstemperatur, som oskaldiggör detta.

Om man däremot eldar med för låg temperatur, ja då skulle det nog åstadkomma mycket mer och värre beläggningar i rökgångarna, med skorstensbrandsrisk som följd.

Jag har själv eldat en del med grövre grenar, men jag har alltid blandat ved, för säkerhets skull.

Mikael Perman.

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #2 skrivet: 07 jan-06 kl 11:28 »
Hej Mikael P. Det är roligt att få så konstruktiva svar. Tack.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Elda med kvistar?
« Svar #3 skrivet: 07 jan-06 kl 11:31 »
Kvistar är annars det bästa att koka kaffe med på morgonen. Spisen blir varm på nolltid.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Elda med kvistar?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-06 kl 12:32 »
Jag har länge eldat med klena pinnar, då slipper jag HUGGA spinkveden. De allra tunnsate går igenom kompostkvarnen och stoppas i mjölkpaket och slängs i pannan. När en glödbädd finns kan tom flisen kastas direkt i pannan.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #5 skrivet: 15 feb-06 kl 12:56 »
God middag!  "Väinämöinen". Fattig och ekonomisk som jag är eldar jag givetvis med grenar också, först och främst de grenar som medföljer de träd och trädtoppar jag tillåts ta i skogen ..Jo då, grenar brinner utmärk; mestadels eldar jag med dem i köksspis, men använder de grövre i kakelugn. Är grenarna mycket kådrika kanske man skall blanda dem med annan ved, men det är jag inte säker på att man måste.  Grangrenar måste ha ett gott brännvärde; det händer att spisen blir röd!  Så en fråga: De lämningar som uppstår på vedbacken och på vedbodens golv kallas här i östra Småland (jag bor i Mönsteråstrakten)  "stickebacke". För ett tag sedan fick jag reda på att en maträtt fått detta namn. Men tillbaka till vedavdelningen.  Vad kallas "stickebacke" i andra delar av landet? Finns det något rikssvenskt ord?   G.S

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #6 skrivet: 15 feb-06 kl 21:24 »
God afton! I mitt förra inlägg i detta ämne efterlyste jag ordet "stickebacke".  Nu har jag funnit det i SAOL; det var tydligen ett gammalt ord som lever kvar!      "  (1, 1 a ) -BACKE.
FORMVARIANTER: ( stick- 1796 osv. sticke- 1775–1936) (i sht i vissa trakter)

1) om markområde som utgör vedbacke o. är täckt av stickor uppkomna vid vedhuggningen. Näszlan wäxer bäst i torra jordarter och myllor af rutnade vegetabilier, i sticke-backar och dylik emot solen belägen mark. GADD Landtsk. 2: 193 (1775)."
Men det kan vara roligt att veta vad "stickebacke" kallas i andra landsändar!  Berätta gärna!  Hälsningar!  G.S

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #7 skrivet: 16 feb-06 kl 20:09 »
God afton!   Jag avlöjar ytterligare fakta om mig och det som vissa  kallar snålhet, andra ekonomi !  I den vedbod som min avlidne fader efterlämnade fanns "stickebacke" till ett djup av åtminstone 4 decimeter. Jag eldade upp den på så sätt att jag vid varje eldning  lade "stickebacke" i kakelugnens eldstad och eldade ovanpå. Mängden kanske kan varieras; själv anser jag  5 liter vara lagom; lade jag i mera hämmade det draget genom de små luckorna.  Genom att lägga bränslet i botten blev det inte den rökutveckling som uppstår om man lägger det ovanpå redan brinnande ved, icke heller riskerar man att få puffar,ja rent av explosioner!  "Stickebacken" håller jag nu undan varje år, och resterna på vedbacken "förädlas" på samma vis. I praktiken blir det ju inte så mycket år från år, men i mitt fall tog det en hel vinter att komma ifatt!  Jag gissar att det rörde sig om avfall efter 40 års vedförvaring och/eller vehuggning!   Efter avslutad arkeologigärning har jag nu plats för ytterligare några kubikmeter ved, men att jag utnyttjar platsen påstår jag inte! Hälsningar!   G.S

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Elda med kvistar?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-06 kl 10:12 »
Gröfre Slissing:
Jag skulle kalla det för "vedsmyll" (osäker på om det ska stavas så, det uttalas iaf så).
Duger fint att tända i, ta en/ett par nävar och linda in i papper.
Kådrik gran=töre, är oxå fint att tända med.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hogge

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-06 kl 19:28 »
Du kan lugnt elda med kvistar.
dessa har oftast ett högre värmevärde än stamved pga hårdare trä.
Sedan är du på en alternativ site som alltid finns någon som påpekar att allt de man gör kan vara farligt för naturen men ingen vill fara till colombia och säga åt knarkkungarna att man inte ska hugga ner regnskog eller inte elda bildäck när man är missnöjd över någonting.....

hogge

  • Gäst
Re:Elda med kvistar?
« Svar #10 skrivet: 08 apr-06 kl 19:30 »
Jag har länge eldat med klena pinnar, då slipper jag HUGGA spinkveden. De allra tunnsate går igenom kompostkvarnen och stoppas i mjölkpaket och slängs i pannan. När en glödbädd finns kan tom flisen kastas direkt i pannan.




mjölkpaket är väl inte de bästa du kan elda ! ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Elda med kvistar?
« Svar #11 skrivet: 30 maj-06 kl 08:45 »
Vet inte hurdana mjölkpaket du har Hogge, men mina är 100% brännbara, och miljömässigt bättre än avfallsbränning i allmänhet, el, eller mineralolja.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jd6630

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Elda med kvistar?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-10 kl 03:25 »
här nere kallar vi de oppkylne., har även hört fyrtutte
Allt går,de omöjliga tar bara lite längre tid.
kör farmal A ih 434 ih 674 cih 6130 o klart jd6630
jord o skog me odling o vedhandel

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Elda med kvistar?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-10 kl 12:58 »
Jag eldar med kvistar ner till en diameter av ca 1.5 cm.
Men det är mycket jobb för lite värme.

Köper jag ved i tremeterslängder så får jag rätt mycket ved för 200:-
Så endast dom snåla eldar pinner också. ;)

berodesign

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Elda med kvistar?
« Svar #14 skrivet: 12 dec-10 kl 13:46 »
I sovrummet är den enda värmekällan en stor öppen spis utan kanaler utan raka rör upp i himlen. Där upptäckte jag att eldar jag med ved så blir effekten betydligt mindre än om jag eldar grenar på ca 3 cm diameter. Problemet med ved var att eftersom det ligger och småbrinner och pyr så länge så måste jag ha spjället öppet länge och då drar all varmluft i rummet ut den vägen. Med grenar så blir det betydligt snabbare en rejäl glödbädd och då kan jag stänga spjället och luften smiter inte ut. Ser jag bara till att ha samma volym så blir det betydligt varmare med grenar och det håller värmen längre också.

knodden.

  • Gäst
SV: Elda med kvistar?
« Svar #15 skrivet: 13 apr-11 kl 10:51 »
eldar i gång denna klassiska tråd.....   ja vad är det billigaste man kan värma kåken med ?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elda med kvistar?
« Svar #16 skrivet: 13 apr-11 kl 11:02 »
Kul tråd.  Jag eldar med pinnar, tidningar och vad jag har!  Snål?  Nä, men ekonomisk!  ("Det där långa ordet" som Dave sa i Anne på Grönkulla)

Men sågspån har jag lärt mig att frukta!  Det brinner otäckt, blir som ett levande djur som rör sig och brinnande massa rinner som vatten.  Jag antar att det bildas gas mellan alla de små kornen, som tar bort all eventuell friktion.  Går dock fint i botten på eldstaden, liksom vedbodskräp (som det heter här) och annat pulvriserat brännbart.

Bäst går det ändå om man har en försvarlig andel riktig ved, som höjer temperaturen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

  • Gäst
SV: Elda med kvistar?
« Svar #17 skrivet: 24 apr-11 kl 14:50 »
eldar i gång denna klassiska tråd.....   ja vad är det billigaste man kan värma kåken med ?

Finns det något billigare än torr björkved?  Jag tänker inte byta!
Och för min del så är det inte aktuellt med att elda kvistar, då skulle jag behöva sitta och mata pannan hela tiden, och vilket kvistförråd det skulle behövas!  :o

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Elda med kvistar?
« Svar #18 skrivet: 24 apr-11 kl 19:34 »
Som skogsägare är svaret ganska självskrivet, men jag hade garanterat eldat med "vanlig" ved även om jag tvingats köpa och
vidareförädla den i egen regi.

"Skräp" från tex justerkap/klyvning mm, följer oxå med här främst vid panneldning, men man kan väl säga att "där går gränsen".  ;)

pyromanen

  • Gäst
SV: Elda med kvistar?
« Svar #19 skrivet: 24 apr-11 kl 19:43 »
Men sågspån har jag lärt mig att frukta!  Det brinner otäckt, blir som ett levande djur som rör sig och brinnande massa rinner som vatten.  Jag antar att det bildas gas mellan alla de små kornen, som tar bort all eventuell friktion.
Sågspån eller rättare damm kan mer eller mindre explodera.  Ved antänds på ytan och är det så smått som damm så antänds massor samtidigt.. puffff!  Därför kan det vara skitfarligt med öppen eld i en lokal där man slipar eller sågar torrt virke så det bli sånt damm i luften.

Småkvistar brinner bra men försvinner fort.  Så man får ju i så fall mat på och mata på.  I en flisbrännare (flis är ju i princip ännu mindre ved) har man ju löst detta maskinellt med en matare. ..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser