Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Steka nöt, hur?!  (läst 2576 gånger)

Dandelia

• Gäst
Steka nöt, hur?!
« skrivet: 13 jun-09 kl 23:04 »
Igår stekte jag oxfilé och idag färs med samma knepiga resultat. Köttet "läcker vätska". Pannan blir full av köttsaft. Varför, ska det vara så eller gör jag nåt fel? Om det har betydelse är köttet hängmörat och ekologiskt.

fräsen

• Gäst
SV: Steka nöt, hur?!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-09 kl 23:12 »
För kall panna?

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jun-09 kl 23:18 »
Jag lägger i köttet när smöret fått färg. Kanske är jag för snabb med resten av köttet? Det blir ingen stekyta, mer som kokt.  ::) Men gott! :)

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jun-09 kl 23:36 »
personligen vill jag ha rejält varm panna, så det riktigt fräser till när köttet åker i. Då stängs cellerna (?) eller vad det nu är o köttsaften kan inte rinna ut.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-09 kl 00:33 »
Jupp, kall panna. Blanda smör och olja, så bränns inte smöret så.

jaktbeagle

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 01:02 »
Köttet ska ha rumstemperatur med för att inte tappa vätska.... använd den vätska som blir till såsen...

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jun-09 kl 01:04 »
Köttet ska ha rumstemperatur med för att inte tappa vätska.... använd den vätska som blir till såsen...

Sant.

jaktbeagle

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jun-09 kl 01:11 »
Ett annat alternativ e ju att tillaga i ugnen på låg temperatur med termometer efter ha fått en bra yta i pannan..

Skågedalen

• -
« Svar #8 skrivet: 14 jun-09 kl 07:39 »
och inge salt iaf innan köttet har fått stekyta... Salt är en bordskrydda :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jun-09 kl 19:22 »
Hetare panna, alltså. Och inte lägga i för mycket på en gång utan vänta tills pannan är varm igen. Rumstempererat kött *antecknar*. Aja, bara på det igen! :)

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jun-09 kl 15:44 »
Jag kör större köttbitar, stekar och om jag ska steka många kycklingfileer i stekpåse.
Fast det är kanske bannlyst här  ;) - modernt påfund.
I med kött, äppleskivor, lökbitar och - ja vad man nu vill ha med och krydda efter behag. In i ugnen m köttermometer. Ingen bryning eller ösning eller annat jox. När det är klart plockar man ur köttet och ev grönsaker.
För sås silar man skyn ner i en gryta, tillsätt ev lite mjöl, koka upp m grädde och Voila - inte den värsta kock kan bli annat än imponerad - eller tja min svärmor blev impad av min rådjurssadel iallafall- den saftigaste hon ätit.
Jag som är uppföd på torra harjäklar - uäk - har ännu inte provat det på jössekött men nu börjar dom finnas här i trakten igen så jag får väl se om grannen kommer med någon här snart.
//Luff

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 21 jun-09 kl 16:39 »
Första regeln på hemkunskapen, lägg inte på nåt i pannan förräns smöret är gyllenbrunt, lägg inte på så mycket så att pannans temperatur sjunker och lägg aldrig i kött som är fruset eller direkt från kylen.  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Wisteria

« Svar #12 skrivet: 22 jun-09 kl 15:04 »
Det kan ju vara fel på köttet. Tex om man inte hunnit tappa djuret på blod tillräckligt snabbt under slakten, då läcker det massor med vätska när man steker, det är som att det blir blod, vätska kvar i köttet.

Kerstin Linnea

« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 08:40 »
Det ska vara en ganska varm stekpanna utan att fettet bränns och ett rumstempererat kött...Stek runt om överallt för att föresegla porerna, stek efter på låg temperatur i folie i ugnen med kött termometer så kan du reglera hur klart du vill ha,,tänk på att på stora bitar stiger det ett par grader efter du tagit ut biten ur ugnen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser