Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Päronmarmelad  (läst 4029 gånger)

semlan

• Södermanland
Päronmarmelad
« skrivet: 12 jun-09 kl 19:18 »
Nu är jag verkligen tidigt ute, långt kvar tills det blir några päron.
Men jag går i alla fall och drömmer om sommaren och klurar på om det finns något bra sätt att göra riktigt god päronmarmelad på.
I år får det bara inte bli så igen att massor av mina miljoners stackars gråpäron ruttnar i gräsmattan.
Är det nån som har nåt bra recept?
Helst utan konjak, vilket annars verkar vara givet ihop med päron, men jag gillar inte den smaken.
Päronkram!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

karsan

• Södermanland
SV: Päronmarmelad
« Svar #1 skrivet: 14 jun-09 kl 22:20 »
Päronmarmelad har jag aldrig gjort, men lingonpäron är en klassiker. Det finns fina recept, där man har päronen hela, men jag gör en enklare variant som dock inte ser lika bjudfin ut men alla verkar gilla ändå. Jag kokar helt enkelt gråpäronbitar, lingon och socker och lite vinsyra (kanske vatten är med också). Häller sedan på rena burkar (typ marmelad- eller honungsburkar) och skruvar på locket. Användes till efterrätter.

Jag misstänker att det är ont om pektin i päron, så det får man nog sätta till om man vill göra marmelad.  Citronsaft tror jag behövs också, för päron  är ju tama i smaken, utan syra. För marmelad skulle jag göra päronmos först, sätta till rejält med pressad citron, socker och pektin. Och kanske lite lingon också för färg och smakbrytning.

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 14 jun-09 kl 22:26 »
Jag har gjort päronmarmelad men jag hade i konjak - antar att man kan ta bort det om man vill. Jag kokte även in päron i en vanilj-lag som blev gudomlig med lite grädda och florsocker. Du kan få receptet om du PM:ar mig (jag har inte receptet framför mig och jag ids inte leta nu  :-[ så pm:a mig så att jag inte glömmer ;))
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 14 jun-09 kl 22:29 »
Snälla lägg ut receptet här både på vaniljlagen och marmeladen.
Jag har ett pärontronträd som har jättemycket små kart på gång.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

semlan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-09 kl 22:58 »
Mums, allt låter jättegott!
Lingonpäron har jag nog ätit i min barndom när jag tänker efter och vaniljlag verkar också bra, jag skickar ett pm om den :)
Kanske är det som du säger att man måste göra päronmos först, jag har dock en vision om att det ska vara bitar i, men det kan vara just en vision och inte alls så man gör.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 16 jun-09 kl 13:37 »
Jag gör av halva päron.

1000g vatten (skall mätas i gram)
550 g socker
1st citron
1 st vaniljstång
2500g mogna fasta päron - heldre något mindre mogna än för mogna

1) Häll upp allt utom päronen i en kastrull och koka upp
2) skala päronen och dela dem samt ta bort kärnhuset
3) lägg dem sedan i en bunke med kallt citronvatten (inte det vattnet ovan med citronen)
4) Lägg i päronen i kokande vatten tills de är lagom mjuka. Ha kastrullen på låg värme, ska inte koka koka utan bara skjuda
5)Lägg päronen i burkar som du innan steriliserat i ugnen och ös lagen ovan på
6)Ställ burkarna i vatten bad i ugnen 180 grader i 20 minuter.

Marmeladen har jag för min att jag följde recept i "vår kokbok". Det stod inte om päron eller äpplen jag tog för apelsin (trorjag) och bytte ut mot päron + att jag hälde lite konjak i sådär på en höft. JAg kryddade äpplemarmeladen med kanel - utan konjak.

Testa och tricksa blir det bra så blir det annars så .... släng det  ;)
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser