Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  godaste örtteet  (läst 4476 gånger)

klura

  • Inlägg: 41
godaste örtteet
« skrivet: 10 jun-09 kl 18:31 »
Hej

har du någon favorit-örtteblandning av det som du samlat in själv? Torkad eller färsk?

själv är jag ganska enkel av mig och har bara rört ner lite färska blad av salvia och citronmeliss i koppen , men hade tänkt utöka insamlandet och prova mig fram, få se om jag hittar några nya favoriter i sommar!


Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: godaste örtteet
« Svar #1 skrivet: 08 nov-09 kl 15:49 »
Späda granskott och hallonlöv är supergott.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lumpus

  • Gäst
SV: godaste örtteet
« Svar #2 skrivet: 08 nov-09 kl 15:53 »
Späda granskott och hallonlöv är supergott.


torkade eller färska hallonblad?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: godaste örtteet
« Svar #3 skrivet: 09 nov-09 kl 21:26 »
Jag har använt bägge typerna ,, jag brukar oxå torka frukter o blommor .Torkade jordgubbsbitar är super !
Syrèn the är gott , använder dom lila blommorna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: godaste örtteet
« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 10:47 »
Pepparmynta och Kryddsalvia.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

AliceIUnderlandet

  • Inlägg: 79
    • Skåne
SV: godaste örtteet
« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 11:06 »
Vad kul att blanda sitt eget te, det ska jag testa. Jag brukar däremot hacka och riva ingefära som får dra i varmt vatten en timme eller mer och dricka det med en tesked honung.

Juniperus

  • Gäst
SV: godaste örtteet
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 12:42 »
Jag brukar använda mjölkört som grund i mina teer. Som smaksättning föredrar jag svartvinbärsblad det blir en väldigt stark vinbärssmak. Man kan även göra en god saft på vinbärsbladen.

bokmalen

  • Inlägg: 56
SV: godaste örtteet
« Svar #7 skrivet: 15 nov-09 kl 19:51 »
... glöm inte den milda fina kamomillen! Jag brukar också plocka lite björklöv på våren - men de har inte så stark smak, smakar lite som hö luktar. Björklöven gillar jag att kombinera med pepparmyntan som kan vara lite stark i smaken ibland.
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Bianca72

  • Inlägg: 64
    • Skåne
SV: godaste örtteet
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 21:26 »
Favoriten är svartavinbärsblad, kamomill och mynta. Blir otroligt gott i kombination.
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: godaste örtteet
« Svar #9 skrivet: 25 nov-09 kl 22:13 »
Rallarros, även kallad mjölkört m.fl namn, ger ett gott neutralt te. Mycket bra att ha som bas och smaksätta med en nypa av mer smakrika växter efter vad man vill ha för dagen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Tomas Skogstjärn

  • Inlägg: 56
  • Livsnjutare.
    • Hälsingland
    • www.tomas.skogstjarn.dinstudio.se
SV: godaste örtteet
« Svar #10 skrivet: 01 dec-09 kl 17:45 »
Ljung te är mycket gott. Det är också ro givande alltså ett bra kvälls te. Även verksamt mot reumatism. Ska skördas vid blomning juli-september och torkas därefter.   
För mig är naturen ett apotek, skafferi, gym och ett andligt rum där jag finner sinnes ro.

Fröken Löf

  • Inlägg: 15
  • Peace after revolution!
    • Övriga världen
SV: godaste örtteet
« Svar #11 skrivet: 20 dec-09 kl 23:36 »
Nässla, bitar av eller riven ingefära plus några torkade nyponskal i botten av kannan. Låt dra...

Mums!

Örtagubbe

  • Inlägg: 8
    • -
    • Cogitoergosum
godaste örtteet
« Svar #12 skrivet: 14 sep-10 kl 21:30 »
... en blandning av citronmeliss (2 delar), salvia (1 del) och peppermynt (3 delar) ...

... min FAVORIT!!!


Örtergubbe


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser