Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösa magar/avmaskning  (läst 1034 gånger)

freeky

• Gäst
Lösa magar/avmaskning
« skrivet: 10 jun-09 kl 14:51 »
Våra tackor tackor har kunnat gå ut och in som dom behagat under hela vintern och knaprat i sej av det som funnits i hagen plus hö, kraftfoder och morötter. Dom har alltså inte släppts på ett kraftigt bete pang bom utan vant sej lite lagom fort. Men lik förbaskat är dom lösa i magen! Vi skickade in träckprov som visade på lite rundmask, men det skulle inte vara något man behövde avmaska för. Dom avmaskades förra sommaren när dom kom hit så jag har svårt att tro att dom behöver maskas av igen, det finns liksom inget som skulle ha smittat dom, och jag vill undvika att avmaska i onödan.
Va fasen blir dom lösa i magen av? Dom är inte magra eller nåt sånt, och dom är pigga och krya och lammen har inte det problemet alls. Vad är det för fel?

Pukared

• Halland
SV: Lösa magar/avmaskning
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 16:12 »
Håller på med en liknande grej här. Fick höra av en fårhälsovet att trichostrongylus axii ger diaree innan den släpper ägg så vi provtar igen...  :( Men det kan säkert vara andra orsaker också.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

bloke1

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 21:04 »
beror ju lite på hur lösa i magen de är. det är helt normalt att de inte producerar kulor på grönbete. där mina går ser det ibland ut som kor varit framme... personligen tycker jag att bra tumregler är att de skall vara rena bak och pigga. då brukar jag avvakta. men jag har själv en ungtacka som iofs är pigg men väldigt lös i magen ändå (håller sig inte ren). någon som vet vad det kan vara?

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 11 jun-09 kl 09:14 »
Det finns en annan tråd om detta med diaree och där kom tipset med kalk fram och det verkade funka rätt bra.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=66503.0

Pukared

• Halland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-09 kl 09:28 »
Ja, jag såg den, men kan inte komma på något bra sätt att få i 80 tackor som går med 200 lamm den där kalken.  :-\ Tips mottages tacksamt! Dessutom har jag varit lite fundersam på om diarren beror på att vi kalkade betena i våras och det ligger kalkklumpar kvar på vissa ställen. Det är ju inte precis foderkalk. Den kanske inte är bra att äta.  ???
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

hustran

« Svar #5 skrivet: 12 jun-09 kl 02:27 »
Jag gjorde så att jag helt enkelt gav dem kalk i mineralkrubban i stället för endast mineral. Vi har inte 80 tackor utan bara 45 men de verkade ha behov av kalken och åt begärligt  själva så inte var de nåt problem. Att de inte producerar "violpastiller" under tidig betes period är nog normalt men man vill ju inte ha sprutdiarr'e som liksom luktar diarr'e då är nog någonting fel.                                             
 Kanske den här våren med kyla och ovanligt mycket regn har fått betet att "löpa amok" gör att det är extra proteinrikt och blött. Vi har normalt försommartorka och brukar inte ha problem med att hinna beta av i lagom takt men jisses vad det växer. Blir det nu någon torrperiod så putsar vi betet, de älskar det avslagna och torkade som de inte äter när det står "på rot" märkligt nog. Lycka till, det är ingen höjdare att gå och grubbla på skitsaker. Hälsningar från en som vet   ;)

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jun-09 kl 08:04 »
Hahahha, skitsaker vart det ;D! Ja all som säjs verkar logiskt och jag ska köpa kalk och blanda i mineralerna så ska det väl ordna sej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare
Stengrim, Countryroad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser