Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snedviden vinge  (läst 3216 gånger)

Jarle

Snedviden vinge
« skrivet: 10 jun-09 kl 13:16 »
Finns det något att göra när våran Skånegässling får en snedvriden vinge?
Kan den flyga när den blir vuxen?

fjäderfän

SV: Snedviden vinge
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 15:52 »
inte mycket bara lägga i grytan.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 19:06 »
Skånegäss är för tunga för att kunna flyga oberoende av vingkvaliteten.

Man tror att vridna vingar är ärftligt betingat. Gäss med vridna vignar går hela tiden och lyfter upp den vridna så jag tycker också för gåsens skull att det bästa är att ta bort den.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 19:17 »
Det går att tejpa den rätt när gåsen är liten, har själv gjort det med bra resultat men det är nog inget att avla på...
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 20:40 »
Svar till er alla
jag har tre gäss som är två år, mår toppen och den ena har till och med fått fram sin egen kull. Det finna inget som säger att  en gås med "änglavingar" skulle lida.
Samt vill jag säga att det finns en annan anleding till att de kan utveckla dem, och det är så mina fick det. De var uttråkade och började jaga och bita varandra,  de drog i vingarna och slet dem därmed ut led vilket fick dem att växa fel. En av dem tejpade jag och han blev helt 100 % igen.
Så det kan vara både ärftligt och orsakat av annan sak.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 22:39 »
Mina har fått det av att vingarna har blivit för tunga så de har inte orkat hålla dem på plats som små. Mina gäss har inte tråkigt för de går ute på stora ytor varje dag ända från det att de är pyttesmå. Detta felläge har inte gått över när de blivit stora och de har lyft upp vingarna hela tiden. Jag får det inte varje år utan jag tror att det var av ett avelspar jag hade som var inavlade. Har inte haft några nu på flera år.

Eftersom jag avlar på en ras som är rödlistad är jag noga med att de djur jag tar fram och sen ska sälja unger eller ägg ifrån är ok. Skulle jag bara ha några djur i trädgården och ev ta fram ungar att slakta själv på hösten hade det inte spelat så stor roll. Fast jag tycker det ser jobbigt ut för dem att hela tiden gå och lyfta den vridna vingen.
« Senast ändrad: 11 jun-09 kl 00:01 av Nettis »

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jun-09 kl 23:04 »
Om ni nu har konstaterat att omvridna vingpennor på gäss är ärftligt, så skulle det ju gå att göra en ras av det - eller?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 11 jun-09 kl 09:59 »
Ronny: Jag blir lika facinerad varje gång jag läser dina inlägg.....
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 11 jun-09 kl 12:09 »
Om ni nu har konstaterat att omvridna vingpennor på gäss är ärftligt, så skulle det ju gå att göra en ras av det - eller?

Är det nåt du drömmer om?

mellanstugan

• Södermanland
    • mellanstugan
« Svar #9 skrivet: 11 jun-09 kl 21:52 »
Min Tott har båda sina vingar på sne. Jag har aldrig tänkt på att han skulle må dåligt av det. Han är 2 år i år. Fick en gässling förra året som har en sådan vinge.  Jag tycker om dom som dom är :)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 12 jun-09 kl 00:01 »
Ingen här som tror att det beror på överutfodring när de växer?

mellanstugan

• Södermanland
    • mellanstugan
« Svar #11 skrivet: 12 jun-09 kl 13:56 »
Jag fick veta det att av han som jag köpte dom av att det kan bero på att man ger dom för kraftig mat. Så när jag fick 2 nya förra sommaren så fick dom bara gräs och lite lite havre. En av dom fick en vinge på sne. Dom kommer från samma ställe så jag tror mer på arvsanlag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 13 jun-09 kl 10:41 »
Det är nog ett kombinerat anlag och beroende på om de får för kraftig mat. Men de jag har fått med vridna vingar har kommit från samma föräldrar så jag tror också mest på arvsanlag. Sen har det tydligen gjorts lite forskning och det jag ha kommit över att läsa om det visar på att det skulle vara ärftligt.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 jun-09 kl 03:14 »
Är det nåt du drömmer om?
Det skulle vara mardrömmar i så fall.

« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 06:18 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 16 jun-09 kl 10:33 »
Det skulle vara mardrömmar i så fall.

Kan bara hålla med dig i det!!

Jarle

« Svar #15 skrivet: 26 jun-09 kl 23:34 »
Gjorde som MAZZE tejpade. Ser ut att fungera finfint.
Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser