Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma med ved i vedspis  (läst 3586 gånger)

George Holmer

• Gäst
Värma med ved i vedspis
« skrivet: 03 jan-06 kl 01:13 »
Jag har nyligen lagt in en order för en Rayburn Heatranger 355M som är en engelsk vedspis med en 190-literstank. Man lagar alltså mat på den samt värmer varmvatten för bad och element. Nu undrar jag, hur ska jag koppla in denna? Jag har läst mig till att jag ska ha en ackumulatortank men enligt KO ska den vara minst 18 gånger större än min tank i pannan, dvs minst 3420 liter! Måste man ha elpatron i ackumulatortanken? Finns det olika varianter? Tacksam för alla svar.

Bo

Prova först utan
« Svar #1 skrivet: 03 jan-06 kl 06:23 »
Annars måste rätta platsen vara efter värmeelementen i den slingan och rätt bra om det går att koppla förbi tanken när den inte behövs.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Värma med ved i vedspis
« Svar #2 skrivet: 03 jan-06 kl 10:31 »
Hej.

Normalt kopplas tanken till pannan via en laddningsutrustning så att pannan/spisen/whatever ständigt håller 80-85 grader. På så vis pumpas 80-gradigt vatten in i toppen och kallt vatten tas ur botten och åker in i pannan för uppvärmning igen. Elementen kopplas via en shunt in på tanken där varmvatten tas från toppen och det kalla returvattnet skickas till botten.

Storleken för en normalvilla är 500-1500 liter. Min mor har ett stooort hus, en 60 kW panna och 3x750=2250 liters ackumulerad vattenvolym. Tanken med tanken (ursäkta ordvitsen) är att den effekt som pannan ger och som huset inte för tillfället behöver ska sparas i tanken så att energin kan utnyttjas senare när pannan brunnit ut.

Ha det gott!
/P
« Senast ändrad: 03 jan-06 kl 10:48 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

• Gäst
Re:Värma med ved i vedspis
« Svar #3 skrivet: 03 jan-06 kl 18:28 »

Hej.
Har man för liten tankvolym, är det lätt att man får kokning i systemet när man har vedvärme. Att få kokning i systemet är inte trevligt, eftersom trycket kan få säkerhetsventilerna att lösa ut och man förlorar vätska i systemet.

Vid kokning så räcker inte normalt dimensionerade expansionskärl till, om det är ett slutet system. En vän jag har säger därför att ÖPPNA system kan vara och föredra om man har kokningsrisk. Hur det stämmer, vet jag inte, men han bygger och har byggt många egna system och är utbildad i ämnet.

Om man däremot har en större mängd vatten i systemet, så kommer trögheten att bli så stor att man inte bara råkar av otur eller liknande komma upp i så hög temperatur att det kokar.

Så har jag lärt mig, och ju större system, desto längre tid kan det gå mellan eldningstillfällena. Min brors svärfar har tex ca 1000 m2 vilket gör att ha behöver elda en gång per dygn under varmare delar av året och två gånger per dygn under kallare delar av året.

När jag har tittat på att få dit solfångare till mitt hus, så gäller samma resonemang. Jag ska till mitt hus ha minimum 750 liters tank, men då är det ett mycket väl isolerat hus som kommer att bli 120 kvm i fullt utbyggt skick.

Alltså jag ska ha en tank med dels en så kallad solspiral i botten, där solpanelerna värmer i sitt eget slutna system, med spiralen som värmeväxlare i tankens bott.

Dessutom är tanken kopplad som PowerMizer beskriver vad gäller vedvärmen.

Det som inte framgår av powerMizers inlägg, men som jag tror att han menar, är att TAPPVATTNET går genom sin egen spiral ELLER intern beredare i tanken, som shuntas för vettig temperatur ut på kranarna (dvs ca 50 grader.)

Det finns också uttag för att cirkulera till värmeelementen och där måste det shuntas också till lämplig temperatur, men det är samma vätska som tanken i helhet.

Elpatorner då? Ja det är ju en fråga om man vill ha dessa. Personligen kommer jag att sätta in EN patron, som sitter halvhögt/högt för att ge tillräcklig temperatur på tappvattnet, radiatorvattnet om jag inte eldar, och solen inte ger något, kanske på grund av att jag är ute och reser.

Om man vill kunna köra mer kontinuerligt på el, så sätter man ofta in en andra elpatron ganska lågt, för att värma HELA vattenvolymen i tanken, kanske under natten för att använda natt-taxa elelr för att helt enkelt klara sig med klenare säkringar i fastigheten. Då ger det som sagt en värmereserv för ett helt dygn.

Mikael Perman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser