Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd - dv. Kochins!  (läst 48093 gånger)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Bildtråd - dv. Kochins!
« Svar #180 skrivet: 19 sep-11 kl 22:10 »
Denna tråd är alldeles för pratig!!!
Jag har dock gjort ett och annat nerslag i den och då funnit bilder på djur som inte har stora likheter med DvärgKochin.  Vad spelar det för roll  om de är färgrena ifall de inte är rasrena?
Eller inte alls rastypiska.  Jag skulle rekommendera alla som inte gjort det att besöka någon av höstens alla utställningar och noga studera de utställda djuren  och läsa bedömningskorten.

Brukar dina ungdjur på ca. 3 månader vara runda som de vuxna är? Dessa är ju kläckta i juni. Ungdjur brukar ju vara lite mer taniga i formerna. Man måste se till åldern.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #181 skrivet: 19 sep-11 kl 22:13 »
Tyvärr måste jag nog med ganska stor säkerhet säga att djuren på dina sista två bilder är korsningar :-\ ..... precis som du själv skriver har de alldeles för spretig, spetsig stjärt för att kunna vara rena Dv. Kochin, de har oxå höga ben. Jag har svårt att tänka mig att man kunnat avla bort typen på dvärg kochin så fatalt, utan att korsa in något annat. Använd Älglunds djur som utgångspungt när du kollar de andra ;)

Tack Jennyt  ;D :-*
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #182 skrivet: 20 sep-11 kl 09:46 »
För det första, Zink , det är inte bara dina bilder jag avser,  du är inte den enda som förletts att tro att du har rastypska djur. Långt, långt ifrån. Det var därför jag inte kunde låta bli att lägga mig i, även om jag förstår att det kan göra någon ledsen.
Till Älglund. Jag letade igenom mina bilder efter någon kyckling i tremånadersåldern, men nej, har ingen.  Ingen i hönsgå¨rden heller, de sista såldes förra helgen. Jag har bara äldre och några småttingar.
Men jag kan beskriva det ungefär såhär. Kycklingar i tvåmånadersåldern är väldigt runda och fluffiga, inte med en välutvecklad stjärt som hos vuxna, bara en liten tofs därbak. Någon månad senare kan tupparna bli lite högställda, ungefär som den svarta tuppen på bild nr 136 i detta ämne. De kan även få en aning "antenn" därbak om de mittersta sjärtfjädrarna växer ut lite före resten. Hönorna blir aldrig högställda. Vid fyra månader  har de fyllt ut och ser  ut nästan som vuxna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #183 skrivet: 20 sep-11 kl 19:20 »
Jag har lite bilder på unga dv kochin! =) Puffet nugget!

Här är hon ca 4 veckor gammal.

7 veckor gammal.

Mini Wall-E (tupp). Ca 3-3,5 månader på bilden.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #184 skrivet: 20 sep-11 kl 22:07 »
fina bilder som alltid Linkoso :)

här kommer bilder på mina 2 nya herrar. en svart tupp till mina 2 svarta hönor, och en "viltfärgad"? tupp :)
runda goa grabbar!
även en blind höna hittar ett korn...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #185 skrivet: 20 sep-11 kl 23:11 »
fina bilder som alltid Linkoso :)

här kommer bilder på mina 2 nya herrar. en svart tupp till mina 2 svarta hönor, och en "viltfärgad"? tupp :)
runda goa grabbar!

glömde ju baske mig å bifoga bilder *hahaha*  :-[

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #186 skrivet: 27 sep-11 kl 21:36 »
Vi köpte en grupp dv. kochins nu i somras. Vi gillar verkligen Beda och Bertas färg! Är nu nyfikna på om det är en "riktig" färg eller om dom inte är färgrena. Någon?  :D

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #187 skrivet: 01 okt-11 kl 18:07 »
Moa och Devil.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #188 skrivet: 01 okt-11 kl 18:23 »
Såg bilder på super Dv Kochin för ett tag sen
stjärten började där halskragen tog slut.
Super korta  Ohhh så snygga.
Hedemorahöns

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #189 skrivet: 02 okt-11 kl 00:02 »
Moa och Devil.

Gud vilken härlig min & blick lilla Moa har på bilden. Du lägger alltid in så himla fina bilder på dina djur, Sandra. :D

MVH...Jonas
« Senast ändrad: 02 okt-11 kl 00:08 av JonasWess »
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

milliz

• Skåne
« Svar #190 skrivet: 07 okt-11 kl 20:06 »
nåra av mina kochins...:)
Har mest dvärg kochin men bantam, lohman, isbar hönor har också smugit sig in i min lilla flock...:) Är även stolt ägare till 3 hundar.
www.fjompans.blogg.se

milliz

• Skåne
« Svar #191 skrivet: 07 okt-11 kl 20:08 »
så söta så..:)
Har mest dvärg kochin men bantam, lohman, isbar hönor har också smugit sig in i min lilla flock...:) Är även stolt ägare till 3 hundar.
www.fjompans.blogg.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #192 skrivet: 07 okt-11 kl 20:17 »
Åh, vilken fin färg den rödaktiga hade! :D

milliz

• Skåne
« Svar #193 skrivet: 07 okt-11 kl 20:20 »
Åh, vilken fin färg den rödaktiga hade! :D

Ja hon e himla fin...hoppas på fler i hennes färg (vad man nu kallar den) :)
Hulda siri och sten är från min första naturruvade kull med egna ägg...(alltså inte köpeägg då)
Så de e ju allt lite extra spännande då...:)
www.fjompans.blogg.se

milliz

• Skåne
« Svar #194 skrivet: 07 okt-11 kl 20:32 »
o här har vi Agda som min sambo så uppfinningsrikt döpte henne till...:) Min första dv kochin..:)
www.fjompans.blogg.se

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #195 skrivet: 07 okt-11 kl 21:04 »
Hulda, Siri & Agda var alla jätte fina. Kul att Du har en så blandad flock av Dvärgkochin. Väldigt söta!!
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #196 skrivet: 22 okt-11 kl 17:56 »
Devil börjar bli väldigt lik sin pappa Wall-E (tom tyvärr fick tas bort för en tid sedan pgd. av gammal skada efter att ha varit "hundleksak" förra sommaren gick upp igen :'(  :'(). Kammen är tyvärr ärrad efter hans envishet till att vilja vara kung  :-\ (vilket han nu har fått blivit sedan Wall-E togs bort) ... Men om man ska se den ljusa sidan så är ju inte ärr ärftligt. ::)

Mys i halmen! Moa ville inte vara med på bild. :P

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #197 skrivet: 22 okt-11 kl 18:20 »
vilken fin svart familj :)

en bild på mitt gäng.... nu med bara 2 tuppar kvar, en stor svart å en mindre grå.

trevligt å samlas i det gemensamma långa redet....

en av mina nya gula flickor :)

milliz

• Skåne
« Svar #198 skrivet: 23 okt-11 kl 13:26 »
sambon kom hem me nåra hönepönor te mej...:)
www.fjompans.blogg.se

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #199 skrivet: 23 okt-11 kl 13:49 »
å vilka super härliga färger de hade! tänk om en annan hade samma tur att sambon kunde komma hem me nå dyligt, han skulle nog gladeligen fara iväg me några istället  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser