Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fundering om avskiljning av tackor och lamm  (läst 1482 gånger)

Ingrid68

• -
En fundering om avskiljning av tackor och lamm
« skrivet: 10 jun-09 kl 08:26 »
Vi har en flock finullstackor på 15 st med lamm. Av olika anledningar ska 6 av dessa avskiljas från lammen nu i början på juli. Resterande ska gå kvar med sina lamm en månad till var tanken.

Frågan är då hur man ska göra på bästa sätt?
Ska man ta bort alla 6 tackorna och sätta de i en hage, lammen i en annan hage och låta de andra gå kvar? Eller kan de 6 tackorna gå kvar med flocken så man bara sätter lammen i en egen hage (det kommer att följa med en äldre utslagstacka och hålla reda på "ungdomarna")? Eller kan lammen gå kvar med flocken och så sätter man de 6 tackorna i en egen hage? Hagarna ligger låååångt ifrån varandra oavsett hur vi gör.

Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Pukared

• Halland
SV: En fundering om avskiljning av tackor och lamm
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 09:39 »
Jättebra att hagarna ligger långt ifrån varandra. Stressen blir enorm för dem om de ser och hör varandra. Jag hade absolut låtit lammen gå kvar i flocken. Flocken är deras stora trygghet och den miljö de är vana vid. Vi flyttar aldrig lamm vid avvänjning utan låter dem ha kvar allt (utom mamma) tills de "landat" lite i sitt självständiga liv. 2-3 veckor i alla fall.

Vad gäller tackorna så brukar vi ta in dem i tre dagar efter avvänjning och bara ge dem halm dag ett och väldigt grovt hö eller ensilage dag två och tre. (Plus vatten och salt/mineraler såklart) Detta ger en snabb minskning av mjölken = mindre juverproblem vid avvänjningen och även nästa år enligt vår erfarenhet. Nu vänjer vi ju av vid 9-12 veckors ålder, om lammen är äldre kanske det inte gör så stor skillnad? Det kan väl någon annan svara på.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 09:55 »
Tack för ditt svar.

Jag förstår absolut tanken med flocken som trygghet. Men vi funderar då på: Går inte lammen och tjuvtankar på de andra tackorna så de blir "arga" och stångar och jagar bort dem?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Pukared

• Halland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 22:35 »
Hade de varit inne på stall hade jag absolut svarat ja på det, men ute på bete är det, åtminstone här, helt annorlunda. Och så är det stor skillnad på lamm som bara är ett par tre veckor och avvänjningsbara lamm. Har de gått med mamma hela tiden och fått tillräckligt med mjölk från henne så de inte börjat tjuvdia redan tidigare så verkar de inte riktigt tycka att de andra juvren som promenerar förbi är någon ersättning för mammas. Som sagt, här är det så. Någon annan som inte har köttraser?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser