Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*  (läst 9520 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« skrivet: 08 jun-09 kl 21:56 »
Jag blir lite halvtokig snart och undrar vad sjutton det är med mina japanska vaktlar!?  :o

De har mat med snäckskal, grönt och proteiner m.m, vatten, sandbad, massa krypin, grankvistar och mys! Och de är nog uppåt 20 veckor gamla nu och den ena har inte börjat att värpa än! Snorkfröken la 5 ägg för ca 4 veckor sedan... Sen var det stopp! Inte ett enda ägg sedan dess!

Vad gör jag för feeel!?  :-\ Eller gör jag något fel och det bara är vaktlarna som är lata?
Tuppen verkar inte stressa hönorna, de är knappt nötta i nacken ens efter honom... Han brukar ta sig ett nupp varje morgon med varje sedan vet jag inte mer. För jag lämnar dem ifred hela dagarna tills på kvällen då jag ger dem mat och säger god natt... Så jag kan väll inte eller stressa dem på något sätt så de inte värper?  ???

Hur duktiga är vaktlar på att gömma ägg föresten?  :-\   
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #1 skrivet: 09 jun-09 kl 07:18 »
Mina som går ute i voljären är oxå knepiga.. ena dagen kan det ligga 12 ägg.. andra dagen NADA ägg.. och mina lägger ibland dom strött i hela voljären så man får leta men oftast gör nån höna nåt rede där alla lägger äggen i.. smiiiiidigt..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #2 skrivet: 15 jun-09 kl 09:12 »
Okej!  ;D

Jo, jag har sett en massa gropar som de bäddat med... Men ligger inga ägg däri. =/ De gör bara toma reden...
Kan man se eller känna på en vaktel om den värper som på en höna med kam och blygdben? Som sagt, det finns lite ställen som de skulle kunna gömma äggen på... Fast har ju kollat runt överallt... Tror jag.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #3 skrivet: 15 jun-09 kl 09:41 »
Låter konstigt.. här har jag upplevt att de börjat värpa vid 8-10 veckors ålder och sen lägger de i stort sett ett ägg per dag.. förutom några dagar/ en vecka när de ruggar..
Har nu 11st 10v hönor och 3st som är ett halvår eller så.. 3st tuppar till dem o jag får 11-14ägg om dagen.. de äter nästan bara allfoder + krossat korn..
De har grankvistar och en liten trälåda med hö i hörnet som rede.. de har sågspån och hö i buren..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #4 skrivet: 15 jun-09 kl 09:53 »
Ja, det låter ju exakt lika som mina har. =/
Kanske borde skaffa någon höna eller två till ifall att det är tuppen som stressar dem ändå?

Fast han verkar inte så värst på, det skulle nog synas på hönorna också..
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #5 skrivet: 15 jun-09 kl 10:11 »
Ja fast ett tag hade jag bara 2 hönor och 1 tupp tillsammans och dom värpte ändå..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Ebrin

  • Inlägg: 22
  • Araucana älskare
    • Västergötland
    • Ebrins Hemsida
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #6 skrivet: 18 jun-09 kl 09:54 »
Ja, det låter ju exakt lika som mina har. =/
Kanske borde skaffa någon höna eller två till ifall att det är tuppen som stressar dem ändå?

Fast han verkar inte så värst på, det skulle nog synas på hönorna också..
Är du säker på att det inte kan komma in möss eller fåglar som tar äggen?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #7 skrivet: 18 jun-09 kl 10:02 »
Fåglar är jag tvärsäker på inte kan ta sig in då jag har dem i mitt hus, råttor och möss däremot kan ju mycket väl klämma sig in! Varför har jag inte tänkt på det!?
Får ta och sätta upp lite fällor så får vi se om jag fångar någon rackare!  ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #8 skrivet: 06 jul-09 kl 19:04 »
*klappar händerna* ... ... ...  Wow... 1 ägg nu under ytterligare 3 veckors tid. Tror inte ens att den ena har börjat att värpa ännu (hon är född i Februari).  :o
Imorgon eller i övermorgon räknas det kläckas en liten vaktel ur ett utav de enstaka äggen vi fått... Hoppas det blir en höna, så får vi se hur den beter sig inom äggläggandet.  :-\ Ingen rutta har vi lyckats fånga eller. Men en höna ligger i ett tomt rede vaaarje dag lite då och då. Men inget ägg.

Kan det vara något fel i äggstockarna på dem?  ??? FÖR inavlade kanske hos den förra uppfödaren? Eller vettefasen... =/ De ger mig inte vad jag väntat mig precis. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #9 skrivet: 03 aug-09 kl 18:09 »
Fortfarande inga ägg... På hela sommaren!!  >:( Börjar tro att det är något fel på dem snart! Det är ju unga djur med, fick dem ju som kycklingar!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #10 skrivet: 03 aug-09 kl 18:20 »
Fortfarande inga ägg... På hela sommaren!!  >:( Börjar tro att det är något fel på dem snart! Det är ju unga djur med, fick dem ju som kycklingar!
När jag hade mina i en stor kaninbur så värgrade dom värpa.
När jag tog in dom i ladugården så kom äggen.

Tror att dom skrämdes av grenar/grässtrån som rörde sig. Katter som smög förbi. Folk som passerade buren och liknande saker.
Så fort dom fick lugn och ro så kom äggen.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #11 skrivet: 03 aug-09 kl 18:55 »
Ja, dessa kan ju inte ha mer lugn och ro. De har ett helt eget rum i mitt hus, helt isolerade från både människor och andra djur.  :-\ Och det enda de kan störas utav är jag som kommer en gång om dagen till en gång var annan dag för att kolla till mat och vatten. Sedan någon städning ca var 3:e vecka och då får de gå i betesbur ute.

Går inte ens in för att tända/släcka för det gör jag på utsidan genom att knäppa av/på strömbrytaren.

Funderar på att köpa någon till höna som man vet värper eller om någon vill byta en mot en av mina hönor? Så får man se vad som händer...
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 18:58 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #12 skrivet: 03 aug-09 kl 22:43 »
Även jag har perioder när dom inte värper men det brukar komma igång om man matar dom med större del "värp"

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #13 skrivet: 08 aug-09 kl 15:32 »
Har glömt hur gammla mina är men de kläcktes det här våren och de började värpa efter att jag lagt in en stor kvist av gran i en hörna av buren och det är där de lägger äggen. Vi vande dem vid oss så de inte skulle bli allt för stressade när vi behövde städa buren och plocka äggen. Ett par låter oss klappa dem med fingret.   :-[ så söta. Vi har vaktelägg nu under en höna som ska komma nästa vecka. 

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
N
« Svar #14 skrivet: 08 aug-09 kl 15:54 »
Ja... Och våra har värsta mysskogen med gran och mossa. De har allt. Lycka till med din duktiga höna. :) ps: inga ägg här fortfarande ds
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

snorpan

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #15 skrivet: 12 aug-09 kl 19:33 »
Mysko :o

Är du säker på att du inte har en ägg tjuv,(möss) eller annat!
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #16 skrivet: 13 aug-09 kl 12:41 »
Har satt ut fällor och när det är möss brukar det sitta en där på en gång... Men helt tomt nu... =(

Inga ägg ännu... >______<'''
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #17 skrivet: 15 aug-09 kl 00:04 »
Ett tips! Det kan vara så att de är vaktlarna själva som äter upp äggen, det gör mina Kinesiska vaktlar så nuförtiden hittar jag aldrig några ägg. Flera gånger har jag bevittnat hur de lägger ägget, och sen vänder de sig genast om och hackar hål på det!  >:( Snabbmat på hög nivå...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #18 skrivet: 16 aug-09 kl 00:21 »
När det gäller höns så är det böst att göra sig av med öggätaren för de slutar i regel inte med det. Kanske gäller det även vaktel.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #19 skrivet: 16 aug-09 kl 07:33 »
Men jag kan ju inte göra mig av med någon vaktel för jag har varken hittat äggskal eller kladdrester... Har aldrig sett någon äta ägg och kan då inte ta för givet att någon gör det. Så ser honorna exakt likdana ut med så vet inte vilken som är vilken.  :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser