Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhönshjälp önskas!!! Uppdatering  (läst 3719 gånger)

Tuve

• Skåne
Pärlhönshjälp önskas!!! Uppdatering
« skrivet: 08 jun-09 kl 20:59 »
Jag skulle vilja få råd om hur jag ska lyckas med pärlhönskycklingar. Jag kläckte några under en höna, men efter 6 dar har båda dött. Min teori är att de trasslat in sig i halmen jag strött med lite för rikligt, och inte kunnat komma till hönsmamman, och frusit ihjäl. Men jag vet faktiskt inte säkert vad orsaken är.
Nu har jag nya ägg på gång under en ny höna (dvärgkochin). Hjälp mig genom att berätta era erfarenheter, goda som dåliga. Lär mig av era missar och triumfer!
Lika lycklig som jag blev när de kläcktes förra veckan, lika ledsen blev jag när de dog, först den ena, sen den andra.
« Senast ändrad: 05 sep-09 kl 20:21 av Tuve »

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Pärlhönshjälp önskas!!!
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 21:05 »
Kan inte mycket om just pärlhöns, men jag har varit med om att kycklingar kan trassla in sig i halm. En kyckling fick ett långt halmstrå lindat kring ena benet och det satt fast i underlaget men tur att jag tittade till hönsen för natten och upptäckte hans dilemma. Därför strör jag alltid med sågspån eller torv. Nu kanske inte detta var orsaken till att dina kycklingarna dog, kanske någon mer erfaren på området kan svara på det.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 23:29 »
Har försökt kläcka pärlhons under en dvärghöna men de sprang ifrån hönan när de hade kläckts och frös ihjäl. Har nu 3 maskinkläckta i ett tomt akvarium och det funka bra. De är ett par veckor nu och växer bra.

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 09:25 »
Så om jag inreder pärlhönsburen med kutterspån, hönsmamma, och värmelampa, så borde det gå, eller?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 11:12 »
Testa.

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 02:19 »
jag hade kutter spån i mina dagmammor men kycklingarna dog en efter en ...fattade 0 .....men en dag upptackte min fru vad det var ...dom satte kutterspån i halsen och kvävdes....så nu har jag halm =) inga har dött .....strör litte och efter nån timme litte till ocg yterligare efter nån timme strör jag igen så packar dom ihopa det bra så det är lätt för dom att gå på det =)
Brahama

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jun-09 kl 10:13 »
Nu är det en vecka kvar till förväntad kläckning. Verkar vara urusel befruktning, för bara tre av tolv ägg ser ut att innehålla nåt. Jag har sorterat bort några, som jag inte trodde alls på, för att hönan skulle få plats att värma alla, i början var det några som blev lite kalla i kanterna. Så nu är det 7 ägg kvar. Jag vill verkligen att det ska fungera nu. Jag har kommit på att eftersom jag har en kycklingbur med nätbotten, så ska jag strö under buren, istället för i den. Och så ska jag installera värmelampa, dit de kan gå om de inte fattar (språksvårigheter?, kulturkrock?) att de ska söka sig in under fostermamman.

Fler tips? Kostråd?

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jun-09 kl 10:56 »
det bästa är att ha dem blandat med vanliga kycklingar.... jag har kläckt i maskin och släppt in till vanliga kycklingar, de lär dem att äta osv, och jag har inte haft några problem.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 jun-09 kl 13:05 »
det bästa är att ha dem blandat med vanliga kycklingar.... jag har kläckt i maskin och släppt in till vanliga kycklingar, de lär dem att äta osv, och jag har inte haft några problem.

Ah, det kanske är bra... Nu har jag ju inte kläckare, men det ska kanske gå att köpa några dagsgamla kycklingar och smyga dit när pärlorna kläckt. Jag hade ändå tänkt köpa några nya små araucanor av en lokal uppfödare, de har visat sig vara fantastiska värpare!

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jun-09 kl 21:47 »
Jag la in 15 st pärlägg som jag fått av en och 15 st isbar ägg inga isbar var befruktade och endast 4 av pärläggen var befruktade...nu ser det ut som att dom inte i heller klarar sej ...borde varigt ute i går/idag ...får se till morgon hoppas ......ingen som har Pärlägg att skicka till mej =)  :-[
Brahama

Tuve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 14:48 »
Idag kläcktes två stycken! Dag 30. Ett till ägg har sett bra ut vid lysning, så kanske kläcks en till under dagen.
Nu provar jag alla slags säkerhetsåtgärder för att lyckas, återstår att se om det blir rätt: I kväll tänker jag smyga dit tre hönskycklingar också, så får de hönssyskon. Möjligen hjälper det pärlorna lite att förstå vad mamman säger på "hönsiska", om det nu är lite språkförbistring mellan arterna.
De ligger nu i ett rede som tyväärr inte är flyttbart (bokhylla ::)), men imorgon förmiddag tänker jag lyfta över dem i egen bur, där kycklingarna inte riskerar trilla ner. Dessutom har jag nästan inget strö alls i buren, för att undvika att de trasslar in sig och dör. Det är nätbotten, så jag kan städa underifrån istället - det är halm under. Dessutom har de värmelampa i buren, och vattenautomater de inte kan blöta ner sig i.
Jag håller tummarna för att det ska gå den här gången! och att det är en hane och en hona, så jag får ett par.

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jul-09 kl 21:17 »
Uppdatering:
Igårkväll (samma dag pärlorna kläckts) vid kl 20 satte jag till tre köpta hönskycklingar. Hönan accepterade dem. För att inte störa för mycket fick de stanna i ursprungsredet över natten.
Klockan 4 i morse gick jag ut och flyttade familjen, inklusive ett okläckt pärlägg som såg bra ut vid lysning, till ett nytt rede i den förberedda buren med värmelampa.
Sen tittade jag till dem först vid tiotiden på förmiddagen. Då hade hönan och "storasyskonen" (hönskycklingarna är tre dar äldre) gått ur redet, vilket inte pärlorna kunnat. De var svala. Hjälp! Snabbt in under lampan, och utfodring med allfoder start och undulatfrö.
Noggrann koll de närmaste timmarna. Pärlorna verkade svaga trots att de nu var varma - gick darrigt, kunde trilla, och ibland låg nån av dem helt platt under lampan, med utsträckt hals. De reste sig om jag petade på dem. Utfodring igen vid 13-tiden, hackat kokt ägg och hackat grönt - våtarv och maskrosblad.
Sen dess har de verkat pigga, och friska som sina fostersyskon.

Det okläckta ägget förblev okläckt, och innehöll en död kyckling. Okänt när och varför den dött.

Men nu har jag i alla fall två pärlor, som levt i ett dygn. Håll tummarna för dem!
Vad som sker sen, om det visar sig vara två av samma kön, det blir en annan historia. Jag har vid det här laget lagt ut mer på dåligt befruktade ägg och porto än vad två vuxna pärlor hade kostat. Men det fanns en poäng med att kläcka dem under en höna. Efter vad jag läst mig till, här på forumet, och andra ställen, så verkar det vara bästa sättet att få dem väl aklimatiserade till att leva i en hönsgård. Så det är kanske inte bara att köpa till av det kön som saknas, rakt av.

Fjädern

• Öland
« Svar #12 skrivet: 11 jul-09 kl 00:08 »
hej, av 6 ägg blev det 5 små pärlkycklingar, dom kläcktes minst en dag tidigare än jag räknat med och en kyckling hade tagit sig ut till hönsgården och låg och pep, det var så jag upptäckte att dom var på gång, jag bar tillbaka kycklingen till hönan och flyttade hela redet med höna och allt till en flyttbar kycklingbur så att dom inte skulle kunna rymma från hönan, redet är gjort av en gammal 20-liters dunk och är lätt att flytta, nu är kycklingarna15 dagar och ska snart få flytta till något större. La även 3 pärlhöns ägg i kläckare och en liten krabat kläcktes av dom, den är nu 8 dagar och går tillsammans med en påfågelkyckling i en låda där jag har sand i botten, verkar funka bra, det är första gången jag prövar pärlhöns och har kanske haft tur. mvh Martin
Fjädern

Tuve

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 jul-09 kl 23:26 »
Nu är de 11 dagar gamla,och allt verkar gå bra!!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-09 kl 23:31 »
 :D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 jul-09 kl 23:36 »
Åh vad jag också vill ha pärlkycklingar! Min pärlhöna är försvunnen, men kommer fram ibland, hoppas hon ska ha en flock kycklingar med sig nästa gång! Hennes två herrar går här på gården och väntar...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tuve

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 09 aug-09 kl 22:50 »
Det har gått jättebra! De har fyllt en månad nu: här är de med sin fostermor och tre araucana-syskon.

Tuve

• Skåne
SV: Pärlhönshjälp önskas!!! Uppdatering
« Svar #17 skrivet: 04 maj-10 kl 13:38 »
Slutsatser ett år senare:
Mina pärlhönor lever och är hönor! De värper ett ägg var varje dag sen en lång tid tillbaka. De lever ihop med höns, och det är friktionsfritt. De går lösa, men både värper och sover i hönshuset utan att jag behöver krångla med dem. Exemplariska!

För att sammanfatta kläckningslärdomarna:
1: jag visste inte då att skickade ägg ska vila innan man lägger dem under hönan - detta kan förklara det låga kläckningsresultatet.
2: nätbotten på buren med strö under buren fungerade bra. Sand är säkert toppen det med.
3: Mycket hackat ägg och hackat grönt fick de som små.
4: Jag la dit tre hönskycklingar som fick vara "översättare" ifall det var språkförbistringar mellan hönan och pärlkycklingarna. De hängde ihop som halvstora också, kan ha bidragit till hönslivsacklimatisering också.
5: Jag hade värmelampa hos dem, och höll noggrann koll.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pärlhönshjälp önskas!!! Uppdatering
« Svar #18 skrivet: 04 maj-10 kl 22:46 »
Vilken bra tråd .
Tack , mkt utbildande .
Sen kommer ju frågan varför man känner behov av just pärlhöns *S*
I mitt fall ..dom e balla !  ;D O tydligen bra musjägare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser