Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra köpost  (läst 7422 gånger)

skogstrolla

• Jämtland
Lagra köpost
« skrivet: 08 jun-09 kl 11:00 »
Nu har jag suttit och letat i trådarna här men hittar inte riktit det jag letade efter......

Jag har några köpostar som jag vill göra till gammalost...

Vi har byggt en ny ostlåda penslat ostarna med konjak eller vodka...
lagt in dom i lådan å in i källaren....
men sen då????????   

några tips regler eller så??

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Lagra köpost
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 12:40 »
Beror på vilken kultur och tradition man kallar osten gammalost efter. Riktigt gammalost är inte koagulerad med löpe. Men vänd och gulla med den. Vissa tvättar med sprit. Andra trycker ner möglet med tummen. Och vissa låter det mögla hej vilt. Vissa har den på halm så att det blir luft runt om.

Men vad för ost vill ni åstadkomma och från vilken tid och region?

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-09 kl 09:09 »
Det vi skulle vilja ha är en gammalost som alltså blivit gammal inte mögelgammal....
det blir en hård skorpa på osten och den lagras innuti blir alldeles mjukt å gott.
kan även bli hårt och gott beror på osten och fuktigheten.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 11:45 »
Mögel blir det efter någon dag bara  ;) Den hjälper till med nedbrytningen och utvecklingen av smaken. Vill man inte ha det, får man fortsätta att tvätta den. En del tvättar med sprit. Andra med saltlake. En del torrborstar den regelbundet istället. Andra tvättar bort möglet först när den skall ätas. Det finns många regionala skillnader.

Det är alltså inte som norsk (förr vanlig i Sverige) gammelost ni vill ha, utan en gammal eller gammel ost  :)

Gunilla0

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-09 kl 20:18 »
På siten "Leva billigt" beskriver Göran Thorin hur han gör. Leta i mattrådarna på forumet.
http://www.levabilligt.se

vargfot

« Svar #5 skrivet: 18 jun-09 kl 14:25 »
På siten "Leva billigt" beskriver Göran Thorin hur han gör. Leta i mattrådarna på forumet.
http://www.levabilligt.se

Här är länken:
http://www.levabilligt.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?46

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 jul-09 kl 08:53 »
Vi brukar köpa hushållsost, stureost el hemost och lagra själva. Men då måste man köpa en hel ost så det är paraffin runt om, då håller den sig nåt år i sval el matkällaren. Sedan smakar den mycket mera och bättre! Så passar man på när de rear, har man ost både länge o väl.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser