Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torvkåta  (läst 8441 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Torvkåta
« skrivet: 31 dec-05 kl 15:37 »
Är det någon som kan tipsa om bra interiör och exteriörbilder på torvkåtor, att inspireras av?

Mikael Perman

• Gäst
Re:Torvkåta
« Svar #2 skrivet: 03 jan-06 kl 18:07 »

Hej.
Tack för de fina länkarna!

MVH mikael Perman.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 06 jan-06 kl 13:02 »
Ja, va bra! Detaljer! Precis vad jag önskade mig. Tack!

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-06 kl 10:54 »
http://www.nrk.no/programmer/tv/der_ingen_skulle_tru_at_nokon_kunne_bu/5180009.html

Kolla på denna dokumentär, finns en länk att streama ner programmet på, för inspiration. Han har byggt ett mellanting mellan en gamme (torvkåta) och ett vikingahus. Mycket fint och lite högre standard, om man så vill :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 07 jan-06 kl 13:57 »
Intressant! En bostad åt det hållet har jag fantiserat kring ända sen åtta-årsåldern, när jag grävde min första jordkoja.

Här är en rätt lång artikel ur Fataburen från år 1926 om den lapska torvkåtan, med en hel del bilder:

http://runeberg.org/fataburen/1926/0191.html

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jan-06 kl 08:42 »

hej.
tack för den länken.

Mikael Perman

Mullvaden

« Svar #8 skrivet: 17 jan-06 kl 14:44 »
åk till staloluokta å kika på torvkåtor utrustade som vilken villa som helst  :D
men det är billigt sätta att bygga,det enda som kostar är arbete.
kräver dock en smula mer underhåller än ett vanligt hus.

men du sirupsbollen,har du vart på "samedisneyland" i karasjok? där har dom ju en hel resturang i flera sammanbygda torvkåtor,fast det det nog mer som ett hus med torv på taket....

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 19 jan-06 kl 09:47 »
Samedisneyland låter farligt! Jag ser mig Musse Pigg med stora øron och kolt framfør mig!   ::) Trodde det var mer disneyland på Hansa bari!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 22 jan-06 kl 14:34 »
Är torv underhållsfritt?

Kan det vara så att torv redan är så att säga "färdigruttnat" och inte påverkas mer av väderväxlingar och fuktighet.

Kan inte förstå varför fönster är uteslutet. Verkar i alla fall så på bilderna. Lite ljus i kåtan borde inte vara fel. Eller blir man mer avslappnad och mindre utbränd av att inte kunna arbeta längre än till solen går ned.

Eldstaden skulle kunna var av lite modernare typ med rökrör och stirlingmotor med generator till små lysdiodslampor för kvällsbelysning. Eller har man en hög tall inom räckhåll skulle man kunna med hjälp av överskottsvärmen från eldstaden pumpa upp vatten i en tunna i talltoppen. Vid behov driver vattnet från tunnan en liten generator via en vattenpump från skroten. Vattnet hamnar i en tunna på marken och pumpas upp till tunnan när man eldar. 10 m och 200 l i tunnan ger ett par tre kWh till kvällsbelysningen (och datorerna) med förluster frånräknat (brutto 2000N, 10m=20000Ws eller 5,5kWh).

Har man tillgång till vatten skulle tunnan i talltoppen kunna isoleras (med torv förstås) och en del av värmen transporteras upp för senare dusch och varmvatten. Duschvattnet kan då först bli lite ström i generatorn för duschbelysningen och sedan bli duschvatten.

Ja så kan man hålla på och spekulera i det oändliga.

Ingen högteknologi precis men praktiskt genomförbart med hjälp av skrotdelar=lika billigt som torven (eller billigare).

« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 18:21 av ollebolle »

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 22 jan-06 kl 15:30 »
Citera
Är torv underhållsfritt?

Kan det vara så att torv redan är så att säga "färdigruttnat" och inte påverkas mer av väderväxlingar och fuktighet.

Intressant fråga.

Så länge torven ligger orörd under vattenytan i en myr, så är den närmast intakt i tusentals år.
Torven är inte färdigruttnad, utan den oxideras ganska snabbt i kontakt med luftens syre.
Mossodlingar brukar sjunka i snitt ca 1 cm per år, om man plöjer varje år.

Jag skulle tro, att torv på en kåta behöver läggas om ibland, eller att ett nytt lager behöver läggas på.

Tror jag har sett att det finns isoleringsskivor av torv.
Undrar just hur pass formstabila såna är över tiden?
Blir det bara smulor i botten efter ett antal år?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ollebolle

« Svar #12 skrivet: 22 jan-06 kl 16:35 »
Torvkakor med injicerad kalk till stabelbara "tegelstenar" skulle kunna bli både stadiga och isolerande.

ollebolle

« Svar #13 skrivet: 23 jan-06 kl 08:15 »
Det blev lite bättre än man kunde hoppas!

På journalistvis gjorde jag fel på 3 nollor.

10 m och 200 l i tunnan ger ett par tre kWh till kvällsbelysningen (och datorerna) med förluster frånräknat (brutto 2000N, 10m=20000Nm (Ws) eller 5,5kWh)

Det ska vara bara en tusendel tyvärr. 3Wh till kvällsbelysningen. Räcker till lysdiodslampan möjligen. Datorer är inte att tänka på.

Man förstår att det är mycket vatten i norrlandsälvarna när det behövs 200 tunnor vatten för att få ut en kilowattimme på 10 meters höjd.

ollebolle

« Svar #14 skrivet: 23 jan-06 kl 12:25 »
Jo, men det gillas ju inte av en del naturvänner. Kanske de gillar 1000 tunnor uppe träden bättre. Förklädda till fågelbad kanske skulle duga.  

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 23 jan-06 kl 14:07 »
Meh, nu var det väl torvkåtor vi pratade om och inte någon maskin ur professor Baltazar! Eld både lyser och värmer. Krångelpellar!

ollebolle

« Svar #16 skrivet: 23 jan-06 kl 16:14 »
Oj förlåt att jag spårade ur som vanligt. Det var väl det där att det verkar vara så mörkt i kåtan men det kanske det ska va. Svårt att inte flika in nån teknisk idiotisk lösning i allt.

Varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat som professorn sa.

Men skulle man inte bara ta och utveckla nån generatormodell som utnyttjar torvenergin .bla. bla...

Mullvaden

« Svar #17 skrivet: 24 jan-06 kl 12:19 »

Jag skulle tro, att torv på en kåta behöver läggas om ibland, eller att ett nytt lager behöver läggas på.

jo man måste underhålla hela tiden,lappa å laga där det är dåligt,om nävern kommer fram på ett ställe blirdet som erosion och det blir större hål,å då regnar det in år ruttnar å allt blir dåligt.torven påverkas av regn och snö och blåst så den blir som porösare.
dock är det olika beroende på var man harr byggt nånstans,eftersom marken är olika på olika ställen.
har sett där i varangerfjorden där som har helt annan jord än här,där verkar det inte nötas på samma sätt.

hur man lägger torven beror ju på var man kommer ifrån,nordisarna staplar torven som tegelstenar medan vi här i mitten lägger på den som plattor. båda metoderna har sina för och nackdelar och jag tror inte nån av dom skulle vara bättre än dom andra.

konijn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 jan-06 kl 19:11 »
Hei!
Ville bare påpeke at det finnes torv og torv. Torv i den forstand som brensel blir gravd frem og er ganske riktig "ikke råtnet organisk materialet". Skal man bruke "torv" på tak eller på en kåte er det ikke samme type torv. Det kalles torv (også her i norge) men er rett og slett gressmatten; det øverste laget i matjorden.
Til bruk på torvtak/kåte skal man helst bruke "torv" fra gamle slåttevoller hvor det ovre skjiktet er gjennomsurret av røtter. Det blir til en slags matte/vev som holder seg sammen. Viktig med to lag; innerste med gresset inn, ytterste med gresset ut. Husk at torven i alle fall blir ca. 6 cm. tykk for å få med nok jord. Balansen jord og gressmatta/røtter er viktig slik at det holder fast nok fukt i tørre perioder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 4 användare
långfot, Hardis, tuslus, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser