Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sand i vattnet  (läst 17092 gånger)

Kajsa

• Blekinge
Sand i vattnet
« skrivet: 03 jun-09 kl 15:56 »
För ca fem år sedan borrade ett företag efter vatten åt oss. När vi använt brunnen ca ett år började det bli missfärgat. Nu när jag spolar på morgonen kommer det brunt vatten som visar sig vara vatten med sandkorn i. Man ser det bra i botten på badkaret.

Någon som vet en fiffig lösning till hur vi renar detta vatten, alernativt en bra och prisvärd vattenrenare för detta ändamål?

Kajsa

davidB

• Västergötland
SV: Sand i vattnet
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 08:46 »
Ett enkelt partikelfilter borde väl fungera.
http://www.rinkabyror.se/?showcat.aspx?catid=796

Frågan är väl snarare varför finns det partiklar i vattnet?
Har brunnen slammat igen?
Prova att dra upp pumpen en liten bit och se om det blir bättre.
Är du säker på att det är sand. det är inte rost eller andra avlagringar ifrån hydrofortanken?
Vad har ni för vattenkvalitet, Har ni gjort ett vatten prov?
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

M8e

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 20:35 »
Annars kanske du kan skaffa(göra?) ett cyklon filter. Ungefär som denna "Sand Separator".
Då slipper man byta filtermaterial. Bara spola rent lådan när det börjar bli fullt.
« Senast ändrad: 04 jun-09 kl 20:39 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Kajsa

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 05 jun-09 kl 18:02 »
Tack för era tips.

Alla rör o andra delar installerades nya då brunnen borrades, då tog vi också ett vattenprov som var ok. Jag ska testa att dra upp pumpen en bit. Annars undrar jag var man köper sandseparatorn M8e?
Rinkaby rör har jag rätt så nära till så dit kan jag köra och se vad de rekommenderar.

Kajsa

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 feb-10 kl 10:18 »
Vi hade sand och partiklar i våran borrade brunn på landet 107 meter.
Jag köpte lite prylar på rinkaby rör som hade plastgängor och saknade o-ringar, de läckte tyvärr och till slut byggde jag en ny bättre anläggning för samma pris.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare (1 dolda)
RickardR, Bokohammare, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser