Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva utan elektricitet...  (läst 7361 gånger)

Ptr

• Västergötland
SV: Leva utan elektricitet...
« Svar #20 skrivet: 06 jun-09 kl 16:06 »
Det finns någon forskning på hur många tjänstefolk det skulle gå åt för att ge samma standard som en "vanlig" fyrapersonersfamilj" har idag. Medräknat självförsörjningsefekter låg det på mellan 17 och 21, eller vad det nu var. Det var länge sen jag läste detta och har ingen källhänvisning att ge, kunde vara kul om någon hittade artickeln! En härrans massa arbete motsvarade det i alla fall!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 jun-09 kl 13:32 »
Hejsan!

Jag och min fru samt våra 2 barn (3 och 1år) lever utan el, utan rinnande vatten och med utedass.

Det är inte så farligt som folk tror och definitivt inget konstigt.

Dessutom är det bra för hälsan på många vis.
Te.x att man inte degar framför tv'n hela helgen...

Pm'a gärna..

Pong

« Svar #22 skrivet: 23 jun-09 kl 16:37 »
Absolut ingenting jag skulle vilja vara utan. Visst sitter man på många saker som kan tänkas onödiga. Men kylskåp, frys, tvättmaskin, internet och rinnande vatten. Attutan bra arbetsljus under den mörka vintern, ja då får man fan inte mycket gjort. Hur kul är det att kapa ved utan en vedkap, svarva för hand, använda fogsvans istället för cirkelsåg, använda borrsväng istället för skruvdragare eller elborr, osv osv.

S Lomner

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 23 jun-09 kl 19:04 »
Har en polarer som har installerat ett solkraftverk och det producerar per år mer el än han behöver. Problemet är under vintern, då solen inte räcker till. En varient som inte funker fullt ut ännu i Sverige är att sälja överskottselen och sedan köpa under vintern, men man är ju då fortfarande beroende av el utifrån, men han jobbar på det!

Själv funderar jag på att bygga ett hus som är så energisnålt så att vind och sol ska räcka, men polaren nämnde att han bara hade 8 soltimmar i december eller januari och det är ju ett problem att lösa! 
En Kins Domian åt alla!
www.lomner.se

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 jun-09 kl 22:53 »
Nyckelordet är anpassning. Det är så våra förfäder levde, de anpassade sig efter vad varje årstid hade att ge.
Man jobbade när det var ljust och sov när det var mörkt (nåja).
Man åt så mycket som möjligt enligt säsong, och överskottet röktes, saltades. torkades, syltades.
Fryst mat håller näring bra mycket bättre än dessa andra tekniker, så visst vore det en viss förlust.
Men det kanske kompenseras med bättre diet på andra sätt.
Det krävs en förändring i vårt sätt att tänka och en frivillig nertrappning i våra behov.
På vintern när man bara har 8 produktiva soltimmar, kanske man ska se till att bara behöva 7? Då har man ju ett överkott på en hel timme!

koko

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 jun-09 kl 19:34 »
Tänkvärt det där med att det skulle gå åt ca 20 tjänstefolk för att uppnå vår stanardd idag..
Men; tycker ni inte att det moderna och mest intressanta är hur man kan lyckas leva på jävligt lite el och att producera den själv?
Så fick man snåla på elen och så blev det nog väldigt lite TV och lite mer kylskåp eller flitlampa på nätterna eller lite datorsurf?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #26 skrivet: 30 jun-09 kl 21:16 »
Normal belysningen hemma hos mig 10W. Diodlampor...
Vill jag har mer så tänder jag lågenergi lampor.

Datorn kräver en del kanske 250W högt räknat.. 
TV ligger på noll.. 
Kylskåp... skulle klara mig med en jordkällare..
Frysbox därimot den klarar jag mig inte utan..

Löser jag värmen med vedspis med vattenmantel  och stänger ner något rum vintertid så
skulle jag nog kunna få ihopa tillräckligt med batteriström att klara dygnsförbrukningen.. 

Men det krävs säkerligen flera solceller. ett 24 v vindkraftverk och som backup en tändkulemotor..
Skall man i huvudsak ladda batterier så funkar denna bra.. 
Och med den låga bränsleförbrukningen en sådan har så är det vettigt..

Vill man vara bekväm så finns det pellet/ved eldade stirlingpannor att köpa.
Dessa genererar den ström du vill ha...   Den är idialisk om man jobbar några timmar i verkstan tex.. Då kör man den under dessa timmar och generar den strömen man behöver då och samtidigt så laddar man batterierna och värmer upp vattnet till acc tankarna..

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #27 skrivet: 03 jul-09 kl 14:35 »
JO.... 
Att lagra livsmedel som normalt är ganska svåra så får man syssla med torkning alternativt inläggning/konservering...   
Åt precis en köttbit som vart konserverad i glasburk.. 
När jag öppnade den så poppade det riktigt rejält..  Kollade med kompisen som sa att hans morsa gjorde den i januari...   
Tyvärr tror jag att sådana kunskaper glömts bort i sverige..  Men dom finns kvar i Tex Polen... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser