Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva utan elektricitet...  (läst 7366 gånger)

runolf

Leva utan elektricitet...
« skrivet: 01 jun-09 kl 22:08 »
Hej! Är inne och läser här på forumet lite då och då av eget intresse om självhushållning och dyl. En sak som jag har funderat mycket över är hur det skulle vara att leva utan kommersiell el. Kanske ha ett eget kraftverk (vind- vatten- solenergi). Eller kanske tom. ett leverne helt utan elektricitet. Har funderat under en lång tid hur det skulle vara, men har ingen i min närhet som riktigt samtycker. Har inte läst i forumet om någon som lever utan el eller producerar egen. Skulle vara kul någon kan skriva några ord som har liknande tankar? Eller om det finns något som faktiskt lever helt utan el? Hälsningar Runolf ;)

Huggorm

• Gäst
SV: Leva utan elektricitet...
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 22:12 »
Jag växte upp utan el under åttio- och nittiotalet, föräldrarna var "gröna vågen" eller liknande. Kan bara sammanfatta det med att det var jäkligt jobbigt.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jun-09 kl 22:22 »
kann bara innstema mvhpålle

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 02:21 »
Det finns ju en förening för elallergiker. Det är ett tag sen men ibland har man ju stött på artiklar om elallergiker som bor i en stuga helt utan el.  Du kanske kan googla.

Själv har vi en elfri fritidsstuga, men jag tycker inte riktigt det kan räknas. Matförvaring är lite knepigt men kan fungera.  Vi har en jordkällare för matförvaring. I augusti kan tempen där närma sig 20 grader men vi har en kylväska med kylklampar i också. Åker hem till stan varje vecka ändå och hämtar elfrysta klampar. Håller några dar i alla fall. Mjölk 'med lång hållbarhet' smakar inte riktigt lika gott men funkar bra.

Det finns gasolkylskåp.

Vi har gasolspis.  Vedkamin under kalla årstider.  Matlagning och värme är inget problem. Nu finns ficklampor också som man laddar med handkraft, jättebra.

TV och dator blir förstås svårt. Men jag tycker du ska pröva innan du helt avskriver tanken.

Intricate

« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 07:05 »
Det enda som hindrar mig är datorn. Måste ha den på jobbet + att det är kul att vara inne på alternativ förstås =)
Lägga in annonser på djur är ju rätt bra att kunna göra via dator också.

Så om jag hittar något sätt att producera el så det räcker till datorn så släcker jag gärna ner allt annat.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 09:51 »
Surfa in här, så hittar du säkert något intressant.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 11:06 »
Har du en bärbar dator så räcker det antagligen med en solpanel och några batterier för att försörja den

Intricate

« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 08:02 »
Har du en bärbar dator så räcker det antagligen med en solpanel och några batterier för att försörja den

Och om det inte är sol då? =)
Måste ha datorn i jobbet alla vardagar det är därför det är så viktigt. Privat så skulle jag använda den ytterst sällan.

koko

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 18:32 »
Man skulle ju kunna pröva genom att helt enkelt stänga av elen under en period, tex. under sommaren då allt år mycket enklare, speciellt att hålla sig varm.
Har man bara en vedspis eller annat kan man ju få varm mat, vilket är trevligt. Sen är det ju ljuset...

Gunilla0

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jun-09 kl 20:07 »
Intressant frågeställning. Jag skulle kunna leva utan allt eldrivet utom frysen. Särskilt om jag skulle odla min mat själv skulle det vara svårt att avstå från frys. Dator och internet är näst därefter svårt att avstå från.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jun-09 kl 21:54 »
Intressant frågeställning. Jag skulle kunna leva utan allt eldrivet utom frysen. Särskilt om jag skulle odla min mat själv skulle det vara svårt att avstå från frys. Dator och internet är näst därefter svårt att avstå från.

Det är också vad min mamma sa efter tjugor år utan ström, frysen var det som varit svårast att undvara

Intricate

« Svar #11 skrivet: 05 jun-09 kl 07:51 »
Frysen är ju bara ett problem under en del av håret. Annars är det ju kallt ute. Men det borde ju funka emd isskåp som man hade förr. Bara ta spett och såg och gå enr till sjön och hämta is. Gratis.

Någon skrev om ljus också att det skulle vara svårt. Har inte haft en lampa tänd på jag vet inte hur länge. Har stearinljus eller fotogenlampa. Det är bara maken som envisas med att tända diverse lampor, fläktar och allt som går att trycka på.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jun-09 kl 10:45 »
Jag skulle nog sakna tvättmaskinen. Tvätta för hand kan inte vara någon höjdare i längden

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jun-09 kl 18:47 »
För mig hade ljuset varit svårt. Att inte se ordentligt när man gör handarbete eller ritar...Irriterande. Men gör man inte sånt så stör det kanske inte. Fast det går ju att minimera ljuständningen, behöver inte ha lampor på hela tiden.
Sen fick man väl vänja sig vid konserverad mat. Mjölken lär vara svårt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jun-09 kl 18:53 »
Mjölken lär vara svårt.
Jordkällare funkar för mjölken utom möjligen under de varmaste veckorna på sommaren

malines

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jun-09 kl 18:54 »
För mig hade ljuset varit svårt. Att inte se ordentligt när man gör handarbete eller ritar...Irriterande. Men gör man inte sånt så stör det kanske inte. Fast det går ju att minimera ljuständningen, behöver inte ha lampor på hela tiden.
Sen fick man väl vänja sig vid konserverad mat. Mjölken lär vara svårt.

Fotogenlampa räcker till handarbeten! Om det inte är ngt som kräver lupp förstås...  :)

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jun-09 kl 19:48 »
Ja undrar ja hur många aver har klart försig hur mycke arbete drt krävs för xsepel tvätta eller had uggaved och så viodare ? ja bara udrar  vilken fram för hålln ing ni har  i erat tängk mvh pålle

Gunilla0

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 jun-09 kl 00:23 »
Ja undrar ja hur många aver har klart försig hur mycke arbete drt krävs för xsepel tvätta eller had uggaved och så viodare ? ja bara udrar  vilken fram för hålln ing ni har  i erat tängk mvh pålle

Skulle jag avstå från elektricitet (viket jag inte har några planer på) så skulle jag inte lönearbeta, för det skulle jag inte orka och hinna. Om jag kunde leva så billigt att jag klarade mig på mina besparingar fram till pension (17år kvar) och slapp lönearbeta så skulle det i och för sig vara värt att leva utan elektricitet, fast jag skulle som sagt sakna frysen. Frysen behövs visst året runt förresten. Där jag bor är det inte minusgrader hela vintern.

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 06 jun-09 kl 10:45 »
I o m att vi är vana vid elens fördelar är det väl svårt att avstå. Men folk kunde ju förr. Läste häromdagen en artikel om ett bondpar på en avlägsen alp som mycket sent (typ 80-tal) hade fått telefon, el och indraget vatten. De sa saker som: "Visst hade morfar kunnat räddas när han föll ner från äppleträdet om vi inte hade fått gå ett par kilometer för att låna prästens telefon. Men å andra sidan hade han ju blivit ett vårdfall." Och: "Det gick ju bra i alla år. Men det är klart att man tvättar sig oftare när man slipper hämta vatten i brunnen. Och så byter man lakan även på vintern när man har tvättmaskin." Sonen hade spikat igen utedasset för att gubben skulle vänjas vid vattenklosett. Men så urgamla var de inte. Bara drygt 70 år. Och förvånade över vad barnbarnen ser på TV. "Hur kan sånt vara viktigt?"

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 jun-09 kl 15:17 »
Jag skulle råda TS att kontakta Neiklot här på forumet. Han och hans familj lever utan el. Han skrev en fin artikel om hur de har det i senaste Åter. Trevliga människor är de också, han och hans fru! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser