Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad höna efter rävbett  (läst 3897 gånger)

giraff

Skadad höna efter rävbett
« skrivet: 31 maj-09 kl 21:50 »
Hade tre rävar (varav minst en skabbräv) som röjde i hönsgården i morse.
6 fina hönor, en kyckling och två tuppar strök med.
Men förvånansvärt nog överlevde kycklingmamman och en kyckling.
Men hönan har ett fult sår på sidan, ser nästan ut som ett brännsår.
Hur sköta om henne på bästa sätt? Badda m Jodopax?
Hon verkar rätt chockad och traumatiserad... Hon har gått ute hela dan, vi hittade henne nu ikväll.
Kycklingen hittade vi på dan.
Nu låg iallafall kycklingen under henne i det tomma hönshuset - med dubbla reglar...
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Lycka

• Ångermanland
SV: Skadad höna efter rävbett
« Svar #1 skrivet: 31 maj-09 kl 22:24 »
Hade rävarna grävt sig in i hönsgården.
bara så tråkigt när detta händer.
Hedemorahöns

giraff

« Svar #2 skrivet: 31 maj-09 kl 22:37 »
Tack.
Vi tror att de hittat en glipa mellan berget som utgör vägg på en sida av hönsgården/nättaket - och sen forcerat inifrån och ut vid hönsnät/hönshusgavel... Lite förvånade över att de gjort detta på "dagtid" vid 7-8 på morgonen - utan att vi hörde nåt. Hade visserligen fullt upp ,med morsdagskaffe på sängen.
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 jun-09 kl 13:04 »
Var det ett bitsår, alltså fanns blod, sår i kött..... för i så fall så finns det nog inte mycket att göra. Rävens bakterier brukar alltid göra att hönan blir långsamt dålig och avlider.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Mushi

« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 13:52 »
Min erfarenhet är att höns har ett otroligt bra läk-kött. Åtminstone lantrashönsen, vet ej om rashöns är känsligare. Att låta det vara brukar fungera bra.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 14:57 »
Rävens bakterier i munnen är hemska, de brukar inte gå att hjälpa.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Bia

« Svar #6 skrivet: 02 jun-09 kl 16:09 »
Natuligtvis ringer man en VET. och råd frågar.

lycka till
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 19:57 »
De vet oftast inte ett dugg om höns och rävbett, och var mera är att de inte tycker att det är något att bry sig om...... jag har världens bästa vet som bryr sig och jag är glad att jag hittat honom, dvs en vet som inte bara tycker att man är löjlig och borde vrida nacken av hönan.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 20:27 »
Det går oftast bra att ringa till distriktsvet så skriver de ut penicillin, bäst att göra på en gång om det är bett som är djupt. är det ytligt och inte varar så ta koksalt på kompresser och håll så länge du orkar mot såret några gånger på dagen, helst skulle det liggat på ett tag men det är svårt på en höna. Sätt hönan i ett rum utan smuts och flugor, flugor är värsta boven

Bia

« Svar #9 skrivet: 03 jun-09 kl 10:18 »
De vet oftast inte ett dugg om höns och rävbett, och var mera är att de inte tycker att det är något att bry sig om...... jag har världens bästa vet som bryr sig och jag är glad att jag hittat honom, dvs en vet som inte bara tycker att man är löjlig och borde vrida nacken av hönan.

Jag jobbade som djursjukvårade i 9 år. Vi fick ofta samtal av höns ägare. Dels så hade vi en vet som var spec på fågel.
Och jo det vet oftas MER om rävbett mm.

Många skador blir värre pga att man avstår från ett samtal.
Glad att du har hittat en vet som du är nöjd med.. För det finns många

Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-09 kl 12:23 »
hade en brahama tupp för några år sedan  som fick ganska många och en del djupa sår från räven. hittade honom på morgonen och var rätt så  chockad, men jag baddade honom med koksaltslösning varje morgon och kväll tills han friskna till och alla fjädrar växte tillbaka  :D efter några månader blev han dock tagen av höken istället  :(

-Silverstedt

giraff

« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 20:13 »
Tack för alla kloka ord. Det var både ett ytligt sår där fjädrarna såg ut att ha slitits av (inte köttigt/blodigt) och dels ett lite djupare köttsår. Tvättade av, baddade med Klorhexidin (var det väl) och jodopax och höll henne inomhus i stillhet. Men hon klarade det inte. Så kycklingen (2 v) blev ensam kvar... Har dock fått två nya kycklingkompisar som är 1,5 vecka äldre. Hoppas de finner varandra, verkar lovande.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 06 jun-09 kl 20:45 »
vad tråkigt att höra! det är ju inte alla som klara sig tyvärr  :-\ men den lille kommer säkert få det bra med sina nya kompisar ska du se!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 3 användare
von tratt, Nataks, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser