Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan kaniner äter ormbunkar ?  (läst 10090 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Kan kaniner äter ormbunkar ?
« skrivet: 31 maj-09 kl 10:37 »
Jag har jättemånga ormbunkar som kväver mina krusbärsbuskar och som ska bort nu. Jag kan iofs slänger dom på komposten, men eftersom jag ju har kaniner: tål dom ormbunkar ?
Gillar dom ormbunkar ? (men det lär jag ju märker om dom gör... )
Har aldrig läst att dom ska vara giftiga, men jag vill ju inte slänger o. till dom innan jag vet om det går bra. Vi hade inga o. vid förra huset..

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kan kaniner äter ormbunkar ?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 11:10 »
Undrar om det är några djur som egentligen gillar ormbunkar, dom i skogen ser ju inte särskilt betade ut? Men jag har aldrig hört att dom är giftiga.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 09:08 »
Mina får har nu "provbetat" på en ormbunke, det är inte mycket kvar av den -men alla andra är orörda, så dom smakar nog inte så bra.

det var väl mest dinosaurierna som gillade dom, kanske...  ;D
-då kanske höns äter det..  ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 16:44 »
beror nog på vilka ormbunkar...
Örnbräken innehåller cyanid har jag för mig... inte så nyttigt..
men mina kor äter de inte då den är grön däremot äter de den på hösten då de vinat o torkat...

jag skulle inte mata mina kaniner med ormbukar...

min trädgård svämmar däremot över an kirskål o de äter alla djuren... ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 16:50 »
Här kan man läsda lite om just örnbräken...

giftig för kor o hästar står det...

har för mig att de är den man lägger i redet åt surhönan.. för att hålla henne fri från ohyra...
 :-[

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rnbr%C3%A4ken
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 16:51 »
Här kan man läsa lite mer om ormbunkar...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormbunke

Monica H

• Halland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 17:57 »
Jag hade getter för länge sedan, de älskade ormbunkar.                                                                         Så giftiga lär de ju inte vara, den äldsta blev 16 år.
Halland è bäst

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 07 jun-09 kl 16:58 »
Nu äter ju getter de mesta...  :-[

och bara för att getter äter vissa saker betyder ju inte att man skall mata sin kanin med et.. tex smörblommor, liljekonvaljer o annat...

Även jag har djur som äter saker som står i allaböcker är giftigt...

Min älsta ko ÄLSKADE liljekonvaljer... hon skövlade alla lilje konvalj backar... o hon blev över 12 år i allafall..

kanske hon togh de som en avmasknings kur....

Hon var aldrig sjuk..

Men för de så går ju inte jag ut o kniar liljekonvaljer till mina kaniner... utan de får mer maskrosor, hundlokor rallarrosor osv.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-09 kl 10:29 »
Det fanns ormbunkar i min kaninhage när jag släppte ut mina ninisar, de blev fort uppätna och ninisarna mår bra, men de ratar nässlor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Taxmamman, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser