Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Askskottsjuka, "medicinering"?  (läst 6826 gånger)

Zpreabx

• Närke
Askskottsjuka, "medicinering"?
« skrivet: 29 maj-09 kl 11:26 »
Hej!
Ett antal  (läs samtliga) askar, bl a 3 st från slutet av 1700-talet, vid vårt torp har drabbats av askskottsjukan. Enligt vad jag kan hitta via Google, så är expertisen enig om, att i stort sett hela beståndet kan komma att slås ut inom några år. Det finns tydligen inget botemedel mot svampen, som orsakar sjukdomen.
Men även om man ännu inte hittat någon "medicin" hos alla kemiföretag, så tror jag ändå, att det kanske kan finnas något homeopatiskt eller likande preparat, som kan vara värt att prova.
Har någon på forumet ett bra tips, vad jag kan prova med eller vart jag kan vända mig?
Var vänlig OBSERVERA, att jag inte är intresserad av healing eller samtal med träden ifråga!

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Askskottsjuka, "medicinering"?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-09 kl 20:36 »
Var vänlig OBSERVERA, att jag inte är intresserad av healing eller samtal med träden ifråga!

Nu tycker Jag att du är oresonlig  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 23:28 »
En kraftig beskärning kan hjälpa tillfälligt. Alltså att såga ner en stor del av grenverket. Allt nedsågat bränner man, och hoppas på att svampen inte hunnit sprida sig längre in i trädet. Men det är bara en tillfällig bot, svampen sprider sig med vinden och träden smittas snart igen. Det enda hoppet just nu är att vissa ask-individer skall vara helt eller delvis resistenta så att en ny stam av askar skall kunna utvecklas från dom.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 10 okt-09 kl 17:38 »
Hej!
Det finns inget att göra svampsporerna finns "överallt", beskärningssår kan vara smittovägen in i en ask!
Man har redan sett att vissa individer har bättre motståndskraft än andra men det var som en trädnekrolog sa på ett seminarie i Skövde om askskottssjuka när man frågade om det fanns någon kemikalie motsv fanns att spruta mot askskottssjukan, citat:- NEJ! I Sverige får man bara spruta gift på maten"

mvh

Vurre

« Svar #4 skrivet: 10 okt-09 kl 23:30 »
Här på Gotland där ask är ett dominerade träd säger länsstyrelsen att man inte ska såga i dem. Det är i skador som sjukdomen får fäste. Surt för mig som har en hel del hamlade askar.
snus? vad är priset på en pris?

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 okt-09 kl 23:34 »
Sjukdomen får även fäste i annars helt oskadda träd. I förfjol började man se en del döda grenar på friska askar här, i fjol började det se riktigt illa ut och i år har en del träd dött. Inte sällan är det vackra, unga träd på kanske 6-8m och 10cm stam som stött utan löv i sommar. De stora träden håller väll ut ett par år till kanske.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 11 okt-09 kl 12:19 »
Lånar tråden till en fråga .
Har massor av ask , sprider sig som ogräs , växer över metern per säsong .
Sedan blir de bara långa stammar , man ser ju knappt löven där uppe i luften .
Hur gamla träd kan jag börja hamla ? Dia, på stammen ? Måste jag börja i en grenklyka eller går det att kapa stammen . Jag vet att ask inte hör till de bästa att hamla , lätt för att få röta . Men jag har så gott om dem att om de dör så får jag ved istället . ::)

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 11 okt-09 kl 17:56 »
hej
Om det bara blir en lång ogrenad stam står stammarns för tätt!!

du kan börja hamla ganska snart men du måste råkna med att ju klenare trädet är desto mer sätts tillväxten ner när du kapar stammen.

Sedan hamlades nog inte varje träd varje år.
mvh!

A bug

« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 23:05 »
En kraftig beskärning kan hjälpa tillfälligt. Alltså att såga ner en stor del av grenverket. Allt nedsågat bränner man, och hoppas på att svampen inte hunnit sprida sig längre in i trädet. Men det är bara en tillfällig bot, svampen sprider sig med vinden och träden smittas snart igen. Det enda hoppet just nu är att vissa ask-individer skall vara helt eller delvis resistenta så att en ny stam av askar skall kunna utvecklas från dom.
Var ute med en professor som jag frågade just det där, om han sett skillnad på hamlade och ohamlade askar. Enligt honom var de hamlade mer angripna än ohamlade, anledningen till min fråga var just den att mina 9 hamlade askar klarat sig i stort sett utan angrepp om jag jämför med de ohamlade runt omkring.

Det sista du skriver är helt rätt förutom att det inte finns några resistenta individer, alla smittas som det ser ut idag, och av den anledningen skall heller inte renhuggning ske i smittade områden då man tror att det kan finnas individer som kan överleva smittan,och således överlever.
Hugger man ner allt så tar man ju även framtidens askar, om de finns........

A bug

« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 23:08 »
Lånar tråden till en fråga .
Har massor av ask , sprider sig som ogräs , växer över metern per säsong .
Sedan blir de bara långa stammar , man ser ju knappt löven där uppe i luften .
Hur gamla träd kan jag börja hamla ? Dia, på stammen ? Måste jag börja i en grenklyka eller går det att kapa stammen . Jag vet att ask inte hör till de bästa att hamla , lätt för att få röta . Men jag har så gott om dem att om de dör så får jag ved istället . ::)

En tumregel brukar vara att diametern bör uppgå till 10 centimeter vid kapstället. Kapa rakt av du, asken en av, om inte den tåligaste att hamla.

Grenåsa

• Småland
« Svar #10 skrivet: 23 okt-10 kl 23:06 »
Man bör känna till att askskottesjuka angriper trädet genom just askskotten. Dvs svampen går in genom yngre skott och därifrån ned till trädet. Kraftig beskärning bör inte göras i syftet att bevara trädet, då det efter åtgärden enbart har yngre skott. Angrips dessa angrips alltså alla av trädets skott!

Uppföljning av hamlade träd och askskottesjuka i Östra Vätterbranterna visar preliminära resultat att träd som hamlats kontinuerligt ser bättre ut än referensträd, restaureringshamlade träd ser sämre ut och förstagångshamlade träd något sämre...

Slutligen; förstagångshamling bör lämpligast ske över första grenvarvet och helst så att dragare kan lämnas. Detta är viktigare än alla andra diameterschabloner.

A bug

« Svar #11 skrivet: 23 okt-10 kl 23:56 »
Vet inte hur det ser ut i övriga landet men i de reservat jag jobbar i i mitt län så har asken sett riktigt fräsch ut i år, exemplar och bestånd som var angripna förra året visar inget alls i år, kan den rejäla vintern vara en anledning??
Skall på föreläsning om 14 dagar med en trädpatolog med inriktning på just lövträd och då ask och alm i första hand, intressant.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 okt-10 kl 09:50 »
Vet inte hur det ser ut i övriga landet men i de reservat jag jobbar i i mitt län så har asken sett riktigt fräsch ut i år, exemplar och bestånd som var angripna förra året visar inget alls i år, kan den rejäla vintern vara en anledning??
Skall på föreläsning om 14 dagar med en trädpatolog med inriktning på just lövträd och då ask och alm i första hand, intressant.
Här har många askar sett bedrövliga ut i år också. men det kan hända att sjukdomen inte spridit sig i lika rasande fart i år som tidigare. Almsjukan verkar dock förvärras häromkring, vi har varit relativt förskonade tidigare. Almen är nästan en ännu större förlust än asken  :-\

donderboss

• -
« Svar #13 skrivet: 24 okt-10 kl 10:55 »
I Danmark er det set på forskellige lokationer at nogle ask kommer sig igen ,tror ikke der er nok viden for tilfældet!
Så jeg har lidt tålmodighed med mine ask.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 01 dec-10 kl 16:16 »
Till mig har skogsstyrelsen sagt i stort sett "vänta och se, en del träd återhämtar sig, gör de inte det, ta ner och gör till ved". Vårt unga askbestånd (20-30 år) är drabbat sedan i somras. Skall märka upp träden i sommar efter hur hårt drabbade de är.

Extra viktigt är det att bevara oskadade individer, de kan vara resistenta och i så fall skall man låta asksly komma upp igen så man får resistenta träd.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

timjan86

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-10 kl 12:54 »
Vi har flera gamla askar som har drabbats senaste åren, en har nu dött helt och flera börjar se mer och mer torra ut, de som hamlats för 6-7 år sedan klarar sig hyfsat medan en av de ohamlade som tidigare sett närmast dött ut har hämtat sig, i förfjol sommar var halva trädet grönt och i somras fanns bara enstaka grenar som var kala, så hopp finns nog även för dina träd :)
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Jogar

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 sep-12 kl 09:21 »
Hur går det med era askträd?  Jag har tre riktigt stora gamla askar på tomten varav framförallt ett sett bedrövligt ut de senaste två åren - MEN i år ser det betydligt bättre ut, nästan som vanligt. 
Hade en ask till som åskan slog ner i. Runt det har nya skott kommit som också ser fina ut. Annars var det väl så att yngre träd var lättare mottagliga?
Kan man hoppas att de återhämtat sig, eller är det för tidigt att ropa hej?

//A-K

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 05 sep-12 kl 09:53 »
Har massor med ask. En del av dem är drabbade men, inte alla. De som hamlats relativt nyligen ser friskast ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MagnusH

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 sep-12 kl 22:48 »
Många såg ltie risiga ut förr om åren, men nu tycker jag de flesta har tagit sig. Inte alls så illa som fruktat, trodde det skulel bli helt kalt. Kan inte på rak arm säga att någon ask alls har dött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
Be, RickardR, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser