Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  döda gutelamm  (läst 2712 gånger)

Pukared

• Halland
SV: döda gutelamm
« Svar #20 skrivet: 30 maj-09 kl 11:06 »
Alla infektioner som orsakar aborter kan ge svagfödda lamm istället för döda lamm om tackan infekteras sent i dräktigheten. Jag tror fortfarande på infektion eftersom du fått både döda och svagfödda och helt friska starka lamm. Det har ju inte varit någon tacka som fått både friskt och sjukt/dött lamm heller.

Googla toxoplasmos och lamm så hittar du säkert bra beskrivningar på hur det funkar. Samma gäller för många av de infektioner som orsakar aborter
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Fåraherden

• -
« Svar #21 skrivet: 01 jun-09 kl 07:18 »
Lutar kanske också åt någon brist, Selen, men är långt i från säkert. Under min "fårkarriär" har det här inträffat ibland. Jag har haft ute veterinärer, de har nästan aldrig kunnat säga vad som är fel.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

svebob

« Svar #22 skrivet: 01 jun-09 kl 13:32 »
Tack för hjälpen alla som skrivit, jag får väl vara mer nogran nästa vinter med foder minneraler osv. :)
Är det någon som vet om tackorna kan bli betäckta nu i sommar och hur skulle chansen vara för ett lamm fött i sep och skulle ett så ungt lamm kunna bli betäckt nu i vinter?? ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 02 jun-09 kl 13:51 »
Tack för hjälpen alla som skrivit, jag får väl vara mer nogran nästa vinter med foder minneraler osv. :)
Är det någon som vet om tackorna kan bli betäckta nu i sommar och hur skulle chansen vara för ett lamm fött i sep och skulle ett så ungt lamm kunna bli betäckt nu i vinter?? ???

Om det är gutefår du har så är deras brunster årstidsbundna så de börjar inte brunsta förrän i höst. När det gäller lammet, är det alltså ett år i höst? Då är det inga problem att betäcka. Man kan betäcka ungtackor födda i mars/april kommande vinter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svebob

« Svar #24 skrivet: 02 jun-09 kl 18:57 »
Jag undrar bara för att en av mina tackor som inte fått lamm i år blev betäckt härom dan jag vet inte om hon kastat eller så men får han komma till där kanske han får det hos dom som förlorade sina lamm.
Om den tackan som blev betäckt härom dan blir dräcktig och lammar i höst kan hon betäckas som normalt i vinter igen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser