Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  döda gutelamm  (läst 2717 gånger)

svebob

döda gutelamm
« skrivet: 28 maj-09 kl 21:47 »
Jag har mist fem av sju lamm, jag har fått två tvillingpar med ett dött lamm i varje sedan har det andra dött innom dagar, sen fick jag ett ensamt som just dog, fem dar gammal.
Detta kan väl inte vara normalt??

småbrukartanten

• Gäst
SV: döda gutelamm
« Svar #1 skrivet: 29 maj-09 kl 09:34 »
Har du många får? Och har många andra som verkar friska och har klarat sig. Om du bara har ett fåtal och så mycket döda lamm så verkar det väl som om något är galet. Jag skulle i så fall kontakta en veterinär för en utredning på vad de har dött av. Om du har många lamm förövrigt som verkar friska så kan det ju vara en olycklig tillfällighet att de här lammen har dött just nu. Men jag tycker ändå det verkar lite konstigt. Du skulle nog ändå försöka ta reda på vad de har dött av. Om inte annat för att förebygga till nästa år.

Pukared

• Halland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 09:36 »
Nej, det är absolut inte normalt! Vad jobbigt för dig.  :-\ Kolla med någon veterinär vad de säger, eller någon erfaren fårbonde i närheten. Har du tex kattungar? De sprider toxoplasmos som kan ge döda/svaga lamm. Det finns andra infektioner som listeria mm som också påverkar foster. Tänk på din egen hygien när du handskas med fåren för vissa infektioner kan människor få också!

Lycka till.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-09 kl 11:57 »
Bristfällig utfodring av tackorna orsakar också svaga lamm.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svebob

« Svar #4 skrivet: 29 maj-09 kl 12:13 »
Vi har inga katter men det är en del hästskit i hagen!? Jag tycker dom verkar svaga bäar inte mycket, ligger mycket diar inte så mycket (vi stöd matade dom med pontus) sedan blir dom hängiga och kalla om nosen sen dör dom. Dom sista två tog vi in när vi märkte att dom blev dåliga men det gjorde verken till eller från.
Vi kan ha gett för dåligt med mat, gav dom ensilage två ggr dagligen till mars sen dess fick dom hö tills gräset började växa.
Dom har alltid haft tillgång till salt och sly av olika typer.

Pukared

• Halland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-09 kl 13:22 »
Men är tackorna magra då? (Magrare än gute brukar vara alltså  ;)) Visst kan lammen bli svaga då, men inte på det här viset. Inte att de föds och sedan bara tynar bort. Jag tror mer på en infektion av något slag sent i dräktigheten som påverkat fostrena men inte "hunnit" ta död på alla.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

svebob

« Svar #6 skrivet: 29 maj-09 kl 16:34 »
ja lite magra var dom nog, jag vet inte riktigt har bara haft dom sen augusti förra året.
På vintern hade dom så mycke ull men jag försökte känna utmed ryggen på dom men det är inte så lätt utan erfarenhet att bedömma det.
Dom två som överlevt är tjocka och fina och om jag minns rätt var dom piggare från början.
Hur är det med vaccinationer, dom fick blåtunge vaccin i januari, man skulle väl aldrig vaccinera gravida menniskor eller?

Pukared

• Halland
« Svar #7 skrivet: 29 maj-09 kl 17:41 »
Även om de är åt det magrare hållet tror i alla fall inte jag att det har påverkat lammen. De hade behövt vara rejält undernärda för det. (Vilket tyvärr inte är så ovanligt med dessa ulliga djur som ser runda och fina ut tills man klipper dem...  :o) Ta för vana att känna på dem ofta så märker du ju om de får lagom med mat.

Eftersom de som lever mår så bra tror jag ännu mer på en infektion sent i dräktigheten. Den har bara smittat en del tackor och de som inte fått infektionen får friska fina lamm, medan de andra inte klarar sig. Har du fler som ska lamma? De som mår bra, är de syskon? Är du med i fårhälsovården? Det är rätt bra, för då får man hjälp med gratis obduktioner. Dessutom får man två träckprov per år gratis så man kan se om man behöver avmaska.

tsvenss2

• http://w1.493.telia.com/~u70003063/
« Svar #8 skrivet: 29 maj-09 kl 17:48 »
Jag har mist fem av sju lamm, jag har fått två tvillingpar med ett dött lamm i varje sedan har det andra dött innom dagar, sen fick jag ett ensamt som just dog, fem dar gammal.
Detta kan väl inte vara normalt??

Du har inte medicinerat hästarna, kommer inte ihåg vad hästar fick som medicin men om hundar åt av spillningen kunde det vara direkt livsfarligt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 maj-09 kl 17:56 »
Det var väl Ivomec men nu är ju inte får hundar ;)

Däremot undrar jag om du (svebob) glömt att ge E-vitamin+Selen till de dräktiga tackorna?
Har du inte gett det, så är det troligtvis Selenbrist du fått på lammungarna.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 29 maj-09 kl 18:55 »
Håller med Rosa, låter mer som en akut brist - typ selén.

svebob

« Svar #11 skrivet: 29 maj-09 kl 20:13 »
Vi köpte någon röd balja med nån form av minneraler i, och får minneral som innehåller selen, var kanske inte tillräckligt?

Vurre

« Svar #12 skrivet: 29 maj-09 kl 21:51 »
Låter märkligt att det skulle vara selenbrist. Jag tror snarare på nån infektion.

Jag ger inte mina gutar extra selen. De har mineralbalja och slicksten och bra grovfoder, förutom begränsade kraftfodergivor om jag tycker det verkar behövas. Vet inte om selenhalten är lika låg i alla jordar i Sverige?

Kan nämna att jag ytterst sällan förlorar lamm. I år har alla överlevt - hittills - och det yngsta är en månad. Och jo, jag brukar ha bra slaktvikt på dem.
snus? vad är priset på en pris?

neck

« Svar #13 skrivet: 29 maj-09 kl 22:48 »
Jag är också ny gutefårsägare. Våra fyra första lamm dog nästan direkt efter födseln. Jag hade utfodrat fåren med hö,mineraler och kraftfoder i enlighet med  Gutefårsföreningens fårhandbok  och de såg välmående ut. Jag kontaktade veterinär som direkt ställde frågan om vi hade vaccinerat mot blåtunga. Hon berättade att det fanns bevisade fall av att kor kunde abortera pga blåtungevaccinering. Våra får vaccinerades i Februari och missfallen inträffade i slutet på mars. I april fick vi dock 7 friska lamm. Vi har katter på gården och barn som hoppar i höet så jag kan ju inte utesluta toxinförgiftning. mvh

Birgit

« Svar #14 skrivet: 30 maj-09 kl 08:09 »
Låter fortfarande som en akut brist. Gutar är känsliga för selénbrist och de som hade problem med lammen kanske inte fått tillräckligt?
Utfodringen kan knappast vara ett problem när de lammar på bete, bättre förutsättningar finns ju inte.
Jag har alltid saltsten med mineraler i , för det äter alla. Vissa gutar verkar väldigt ointresserade av mineralbaljor m.m.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: E-vitamin/Selen..
« Svar #15 skrivet: 30 maj-09 kl 09:28 »
Vi köpte någon röd balja med nån form av minneraler i, och får minneral som innehåller selen, var kanske inte tillräckligt?

E-vitaminbehovet hos dräktiga tackor 1 mån före lammning, är 4 ggr högre än innan.
Ger man Ensilage istället för hö (och dessutom inte något färdigfoder) ska man se upp med D-vitaminbrist också!

Har du tex kattungar? De sprider toxoplasmos som kan ge döda/svaga lamm.

Toxoplasmos bakterier orsakar oftast kastningar på tackor, som inte är immuna mot det redan.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 30 maj-09 kl 10:39 »
Var tackorna klippta innan lamning. Alltså har lammen ev diat smutsig ull istället för den så viktiga råmjölken direkt efter lamning. Sånt kan sätta ner immunförvaret ordentligt och ge svaga lamm?
Mvh / Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

svebob

« Svar #17 skrivet: 30 maj-09 kl 10:44 »
Nej dom var inte klipta däremot hade dom flesta tackorna börjat klä av sig på sidorna.

svebob

« Svar #18 skrivet: 30 maj-09 kl 10:47 »
Vi kollade dessutom så dom började dia, vilket dom gjorde...

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 30 maj-09 kl 11:02 »
Ok har de diat ordentligt på rena spenar efter födseln ska inte det vara problemet iallafall. Hmmm.
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vannadal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser