Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstört brunnsvatten  (läst 1393 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Förstört brunnsvatten
« skrivet: 27 maj-09 kl 11:27 »
Nu ska vi se om nån har svaret på denna fundering...

Min pojkväns mamma äger en gammal pytteliten gård med ett par charmiga hus och några uthus och en minimal åkerplätt och så en förstörd brunn. Jag är osäker på om jag har fått alla detaljerna i händelseförloppet, men brunnen förstördes nån gång på 70-talet när kommunen byggde en väg förbi gården (väldigt tätt inpå, precis vid tomtgränsen). Min pojkväns mamma ägde inte gården då, utan nån kusin till hennes mamma stod som ägare. Kommunen ska vid detta tillfälle ha erbjudit sig att dra dit kommunalt vatten för en "billig" peng eftersom gårdens brunn förstördes, men den obotligt korkade tidigare ägaren avböjde!  :o Svärmor skulle ju väldigt gärna vilja ha vatten dit, men det är för dyrt för henne just nu (ca 56 000 spänn).
Nu har dom fått ett åläggande att fylla igen det gamla brunnshålet eftersom det är farligt för lekande barn osv. Jag menar att kommunen fortfarande borde vara skyldiga att återställa vattenförsörjning till gården, trots att den tidigare ägaren avböjde erbjudandet första gången, och tills dess att dom gjort det så ska dom inte fylla igen det gamla brunnshålet eftersom det är beviset på att det funnits vatten på gården innan vägen byggdes.

Finns det nåt man kan hävda eller kräva av kommunen? Hoppas nån har ett bra eller informativt svar...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tummelisa

SV: Förstört brunnsvatten
« Svar #1 skrivet: 27 maj-09 kl 23:11 »
Frågan kan nog bara besvaras av en inom området kunnig jurist gissar jag för att det ska bli rätt.
Har vid något tillfälle på nätet hittat en sida där olika jurister svarar på frågor gratis inom 24 timmar, tror jag det var. Är nog mer övergripliga svar men som ändå kan vara ledande om frågan om vattentillgång kan drivas. Hoppas detta kan ge något om du/ni söker på nätet. Hittar jag sidan så återkommer jag givietvis.
Kanske har du också tur och att det finns nån jurist här på sajten eller någon som känner nån. Förstår att det är jobbigt för din svärmor.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 23:15 »
En jurist var ingen dum idé... Mamma jobbar ju på lrf (som ekonom) i några veckor till innan hon går i pension. Måste nog höra med henne om hon känner nån jurist där som kanske kan veta...
Tack för tipset i alla fall!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

trädman

« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 00:26 »
Det blir nog knepigt att 30 år senare hävda sin rätt om den tidgare ägaren avböjde kommunens erbjudande om kompensation och inte krävt kommunen på någon ersättning, men jag är inte jurist.

När det gäller brunnshålet borde det väl finnas mindre drastiska åtgärder än att fylla igen det för att det inte ska vara farligt. Ett lock exempelvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser