Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varierande färger på hinnor?  (läst 4622 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Varierande färger på hinnor?
« skrivet: 27 maj-09 kl 08:35 »
Fick frågan på bloggen och insåg att jag själv inte har ngn aning, därför frågar jag här!

När det gäller fosterhinnor och vatten hos fåren, både hos nuvarande finullsflock och tidigare balndrasflock och gutar på jobbet, har de varierat i färgerna, en del helt ofärgade, en del mörkt gula, och några ( de flesta) därimellan.

Minns att första gången jag såg det gula för 7-8 år sedan, tänkte jag att "shit, den har bajsat i vattnet", men eftersom mer erfarna fårmänniskor inte reagerade, och inte ett enda "gult" lamm genom åren varit dåligt på ngt vis, så har jag inte funderat mer på saken, förän nu.  :-[

I år har vi haft 50/50 "gula"/"ofärgade" lamm, även en tvillingbörd med nr 1 gul och nr 2 ofärgad. Varför denna färgskillnad?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Varierande färger på hinnor?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-09 kl 08:26 »
Många som tittar, men ingen som vet eller har ngn erfarenhet?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Sätterbron

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 10:24 »
Har ingen aning men är nyfiken på svaret ;)
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 10:29 »
Vet inte heller svaret men har varit med om många olika varianter på fosterhinnor och fostervätska.
Har beslutat mig för att det är naturliga variationer  ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 15:39 »
Ja att det är naturligt har jag också bestämt mig för, men hade velat ha en förklaring till varför ju  ::) ;D

Som sagt, vissa har sett ut så här när de kommit ut:

och andra såhär:

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 15:44 »
Hos hundar kan det ju bli grönt om inte moderkakan släpper som den skall i samband med näringsbrist under dräktigheten, kan det vara nåt sånt? Närings-relaterat?  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 maj-09 kl 16:29 »
Jag har också noterat detta fenomen genom åren. Dock har jag aldrig förut tänkt på det. En del brukar ha små prickar i hinnorna också.
Att det är olika har nog inget med varken ras eller ålder eller något annat hos tackorna att göra. Har som sagt aldrig reflekterat över detta förut ::)

agge

« Svar #7 skrivet: 28 maj-09 kl 19:02 »
Jag frågade Vet. en gång när vi fick hjälp med en lamning o lammet var gult som på bilden.
Svaret var att lammet blivit stressat under förlossningen o bajsat i fostervattnet.

Pukared

• Halland
« Svar #8 skrivet: 28 maj-09 kl 19:25 »
Ja, precis. Det är bajs. Har man trångt vid foderbordet så de knör mycket på varandra brukar man ha många gula lamm och många fellägen. Lammar man ute blir de oftast bara gula om lamningen är lite jobbig så de blir stressade och det är trångt för dem att komma ut.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 28 maj-09 kl 21:34 »
Våra har gått ute och har det så långt ifrån trångt som det kan vara. Lammat har de gjort inne i en box på 18 kvadrat. Vissa lamm har bara sagt plopp och så har de varit ute, jättefort och lätt, och ändå gula? Även haft krångliga förlossningar med ofärgade hinnor? Ovh kan inte minnas att ett enda gult lamm någonsin varit svargt. De svaga jag minns iaf har varit i ofärgade hinn0r, så jag är tveksam . Vad gäller bilderna ovan så var det gula lammet ute i ett nafs, helt okomplicerat, medan det vita dröjde och hade det svårt (nu var det andra fel på lammet också så det avlivades)

Vad gäller männsikorbarn som bajsar i vattnet så är det tämligen allvarligt,De drar ner det i lungorna vilket ger lunginflammation. Vore det så skulle många lamm bli sjuka och dö, om de föda gula ssas?

Lammar man ute blir de oftast bara gula om lamningen är lite jobbig så de blir stressade och det är trångt för dem att komma ut.
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 21:37 av vingklippt »

bloke1

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 maj-09 kl 22:04 »
jag tror på det som veterinären sa - att det är mekonium (avföring i fostervattnet). kan inte se dessa färgskiftningar så tydligt då jag har pälslamm, men har noterat att fostervattnet ibland är missfärgat, vilket inte kan ha någon annan förklaring än sk mekoniumavgång. skall nästa år försöka notera hur lammningarna förlöper, men har en känsla av att de lite mer utdragna förlossningarna missfärgas oftare. har dock inte märkt några konsekvenser senare av detta.

Pukared

• Halland
« Svar #11 skrivet: 29 maj-09 kl 09:26 »
Jag menade inte att det här lammet just var gult för att det var trångt och så vidare. Det är ju jättesvårt att veta om lammet varit stressat vid födseln eller inte. Har födseln varit långdragen är det ju större risk för stress och lättare att se om det är så.
De behöver ju inte bli svaga av en förlossningsstress. De kan ju också ha fått sig en törn i magen av ett syskon, en annan tacka eller på något annat vis. De kan säkert bli stressade av en massa anledningar. Och de kan nog också klara en lite tuffare födsel utan att bli stressade.
Jämför jag med mina 4 barn så var den fjärde, som hade den absolut lättaste förlossningen, den som visade mest stress vad gäller hjärtljud och andra saker de mäter med sina fantastiska maskiner. Barnmorskan tvingade mig att stå upp flera timmar för så fort jag satte mig eller lade mig ner så gick hjärtljuden upp.  :-\

Lamm kanske inte andas in fostervatten så som barn gör. Eller kanske tål det på ett annat sätt.  ??? Det är ju helt annorlunda hur de bygger upp immunförsvaret också, det som lammen får med råmjölken har ju barnen redan fått genom navelsträngen i mamman.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

bloke1

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-09 kl 22:48 »
människor och får är väldigt lika. immunförsvaret "grundläggs" på samma sätt hos lamm och människobebisar. dels via navelsträng, dels via råmjölk.

Pukared

• Halland
« Svar #13 skrivet: 29 maj-09 kl 23:21 »
Men människor har ju inte råmjölk  ??? Ett barn klarar ju sig helt på mjölkersättning, och lamm som inte får råmjölk dör ju, så vad får de i navelsträngen? Har jag missuppfattat nåt nu igen  :-[

signe

« Svar #14 skrivet: 29 maj-09 kl 23:34 »
Jo vi har råmjölk vi också!

Pukared

• Halland
« Svar #15 skrivet: 30 maj-09 kl 11:09 »
Förlåt, jag uttryckte mig lite oklart, jag menar att bebisarna inte är beroende av råmjölken för immunförsvaret som lammen (kalvarna, fölen) är, eller?

Ulla Krull

« Svar #16 skrivet: 31 maj-09 kl 19:49 »
Men människor har ju inte råmjölk  ??? Ett barn klarar ju sig helt på mjölkersättning, och lamm som inte får råmjölk dör ju, så vad får de i navelsträngen? Har jag missuppfattat nåt nu igen  :-[
Lamm som inte får råmjölk kan ofta klara sig men de blir gärna lite klenare, växer inte så bra och lättare sjuka eftersom de inte har så många antikroppar.
De får en dos antikroppar genom råmjölken och de kan bara passera genom tarmväggen det knappa första dygnet. Sedan ändrar tarmen struktur och råmjölkens antikroppar passerar bara igenom.
Om man t ex har vaccinerat dräktiga tackor mot gasbrand och pasturella så är det extra viktig att lammet får råmjölk (från en vaccinerad tacka, det behöver inte vara modern) annars är vaccinationen bortkastad.

Det där med navelsträngen får någon annan gärna förklara; jag vet att de får syre etc via moderkakan men hur kan det komma sig att Maedi-Visna inte förs över till lammet via moderkakan och navelsträngen. På samma sätt som människor med hiv kan föda friska barn??? Det måste vara ett sjuhelvetes reningsverk i moderkakan  ;)

bloke1

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 03 jun-09 kl 22:50 »
smittämnen/ virus passerar inte så lätt mellan moder och foster, dock passerar antikroppar mot smittämnen över. detta ger en del av det första immunförsvaret. den andra vägen är via råmjölk. lamm och bebisar är precis lika i detta avseende.
fåren har ju av många orsaker en högre "spädbarnsdödlighet" än människor. brist på råmjölk är en del av detta men som sagt kan lammen klara sig alldeles utmärkt utan råmjölk, precis som människor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 04 jun-09 kl 11:32 »

Det där med navelsträngen får någon annan gärna förklara; jag vet att de får syre etc via moderkakan men hur kan det komma sig att Maedi-Visna inte förs över till lammet via moderkakan och navelsträngen. På samma sätt som människor med hiv kan föda friska barn??? Det måste vara ett sjuhelvetes reningsverk i moderkakan  ;)

Ska försöka mig på ett förenklat svar. Moderns (tackans) och barnets (lammets) blod blandas aldrig och eftersom virusarna bor i blodet så kan det inte föras över den vägen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pukared

• Halland
« Svar #19 skrivet: 06 jun-09 kl 12:44 »
Precis! Och därför kan inte antikroppar mot olika sjukdomar föras över heller eftersom de är stora molekyler precis som virus. Men hos människa däremot så är det färre lager i moderkakan och "större kontaktytor" mellan blodomloppen och därför kan även stora molekyler överföras. Alltså kan bebisar få en viss del immunförsvar från mamman, men inte lamm, kalvar och föl. Någon annan får ta övriga djurslag!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser