Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur starka är era samhällen nu?  (läst 6403 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Hur starka är era samhällen nu?
« skrivet: 25 maj-09 kl 15:16 »
Jag har förlorat 1 av 3 i samhällen vinter, men även de andra två har haft stora förluster.
Nu täcker bina i bägge samhällena precis en låda lågnormal var, men har bara 3 respektive 5 ramar yngel, i olika täckta stadier.
Jag tycker det är lite, jämfört med tidigare år. Men jag kanske bara minns fel?  ???
Har carnica/krainer.

Jag bytte drottningar i juli förra året, då den ena gav så ilskna bin att det inte var roligt längre(blanddrottning), och den andra gav tre svärmar i månaden...  :)

Hur ser det ut hos er? Något som är vajsing hos mig?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Hur starka är era samhällen nu?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 15:37 »
Jag har två samhällen som går lite dåligt, de sitter på 20 ramar LN men täcker nog inte mer än en o en halv låda. I dessa samhällen har jag en del varroa och de har fått två mjölksyra-behandlingar nu på våren.

Mina andra samhällen sitter på 20 ramar LN och har 2 till 3 hls-lådor som skattlådor. Det är fullt med bin i alla lådor och jag skall göra första skattningen till helgen.

Var de väldigt små efter vintern? Har du tittat efter om du har mycket nedfall?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 15:50 »
Mina samhällen är väldigt olika i styrka. Jag har alltifrån superstarka till "knappt levande". Ingen varroa att tala om så orsaken till att några samhällen är svaga är nog nåt annat, troligen en kombination av olika orsaker (dåligt parade drottningar/gammal drottning/myror).

Jag har gjort två avläggare från två av de starkaste samhällena och slått samman två svaga samh. till ett. I ytterligare ett starkt samhälle hade en ny drottning kläckts såg jag igår, men där fanns varken drottning eller ägg så jag fick hänga in en äggram från ett annat samhälle, men kanske var den nya drottningen ute och parades, det var ju trots allt fint väder igår.

Det är en ständig förändring i bigården, det är då ett som är säkert........................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 20:45 »
Jag har två som går lite på sparlåga, musbesök i det ena i vintras, de är sammanslagna men har inte riktigt hämtat sig ännu...

De övriga går som tåget, har uppåt 60 kilo honung i de kraftigaste redan, sitter nu på Dadant + 3/4 Langstroth som yngelrum, däröver 4 st 3/4 Langstroth som skattlådor. Detta ganska jämnt fördelat på mina olika bigårdar.
En bigård har ingen raps så där är det inte så enormt mycket honung ännu, kanske bara runt 25-30 kilo, men där kommer snart hallonen och björnbären, så det brukar bli fulla lådor där med. Skönt att slippa slunga allt redan i mitten av juni, hallonhonungen slungar jag i andra halvan av juli, sen är det slutskördat där.
Fraktar nog iväg 10-talet samhällen till ljungen senare, brukar fixa till några superstarka samhällen dit, flyttar över några yngelramar i början av juli så det finns till ljungblomningen börjar den 4 augusti.

Jano

• Halland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 19:26 »
 Här är det fullt ös. Alla samhällena står för tillfället på två yngelrum och två skattlådor, och är väldigt lika i styrka. Blommande rapsfält  ca 1km bort. Slungan är redo och till helgen blir det till att slunga rapshonung. Det ser ut att bli rätt så mycket.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 07:15 »
Det handlar väl lite om vad man har för biraser.

De Carnica (Krainerbin, Apis mellifera carnica) samhällen jag kommer i kontakt med är det lite klena, de borde haft en betydligt kraftigare vårutveckling.
Många sk produktionssamhällen med högre avkastning har gula bin (dvs Gula italienska bin, Apis mellifera ligustica) eller Buckfastblandningar.
Jag har fortfarande inte sett ett kraftigt Carnica på 3 lådor som dragit hem like mycket som de andra har.
Jag har även sett ovanligt stora drönare bland Carnica och också ovanligt små drottningar.
Är det så det det ut hos carnica idag, blandad kompott?

De som har kupvågar har kunnat registrera viktökningar på 4-5 kg per dag i topparna vid drag från höstrapsen (den som sätts på hösten och blommar på våren/försommaren).

« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 07:19 av Sten-Åke Lindell »

Gideon i Roslagen

« Svar #6 skrivet: 30 maj-09 kl 13:25 »
Sten Åke!! Det är tur att du säger att det är de Carnica/Krainer samhällen som du kommer i kontakt med som har svag vårutveckling.

För det ligger till så här att Carnica (som vi vill kalla rasen). alltid har betraktats som snabba på vårstarten. Det här har gjort att ibland när väderomslag har kommit så kan detta ge problem.
För egen del så ligger jag på tredje yngellådan just nu (LN). Och till detta ett antal skattlådor. Det börjar bli besvärande högt. Detta trots att jag gjort ett antal avläggare.

Så har du sett svaga Carnica samhällen så är det nog knappast äkta Carnica eller också var det något annat som påverkat.

Varför är 95% av Österike och Tysklands biodlare just Carnica odlare???

När det gäller drottningarna så är det helt riktigt att dom ofta är ganska små men detta är inte något som påverkar deras förmåga att lägga ägg. Men det kan vid inseminering vara lite mer problematiskt på grund av storleken.

Drönarna är som du sett stora och grå/svarta. I mina drönaravläggare så är ramarna täckta av dessa alerta herrar. Ganska så häftigt!!

Inom birasgrupperna så har vi en överenskommelse att inte diskutera på forummen om vilka raser som är bäst. Flera sådana debatter har varit igång under åren och det har inte tillfört forumen något possitivt. Bara en massa sk...t!!!!

Läste att du ska börja med drottningodling. Och det är bara att gratulera till det! Det är ett gebit med många vinklingar och med fruktansvärt många mysslyckande. Men det är ju detta som gör det så spännande.
Du kan passa på att fråga lärarna om vad som är rastypiskt för de vanliga rasena här i Sverige.
Det är alltid bra att kunna när man skriver så mycket som du gör på arean.

Mvh
Gideon

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 maj-09 kl 17:17 »
Vilken yrkesbiodlare har Carnica (100-tal) så att jag kan åka och studera dem lite mera?

Gideon i Roslagen

« Svar #8 skrivet: 31 maj-09 kl 21:57 »
Har kollat runt lite men att ta emot besök under brinnande säsong det är det verkligen ingen som ställer upp på. Det tar för mycket tid blir svaret.
En annan orsak är säkerligen att mina kontakter det är avelsbiodlare som dels har mer begränsat antal samhällen och dels använder teknik för drottningodlingen som dom inte vill visa.  Så tyvärr så kan jag inte hjälpa Sten Åke.

Hälsningar
Gideon

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jun-09 kl 07:23 »
Jag förstår!

Det här med "teknik som dom inte vill visa" om det nu är sådär, så är det en bra sammanfattning om hur kunskapen är hos biodlarsverige förmedlas.

Jag kallar det "Undanhållen kunskap" mera än kunskap, för tekniken (eller teknikerna) är relativt okomplicerade. Kunskapen om biodlingen har vuxit i samma takt som internet som ofta är en bra källa till information och inspiration.

Därför är jag glad att utbildningarna inom SBR faktiskt nu drar åt rätt håll, nytt material och tar upp drottningodling i utbildningen.
Inte bara bisjukdomar och att tända rökpusten, även om jag fortfarande har synpunkter på de sk "startpaketen" och alla hemska bottnar som följer med.

Den som vill ha drottningar idag köper den faktiskt enklast om man skall ha några få.
« Senast ändrad: 01 jun-09 kl 07:25 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #10 skrivet: 01 jun-09 kl 10:39 »
Jepps, fri kunskap is the shit. Tack och lov för internet! Snålt och fånigt att inte dela med sig av det man lärt sig. Om någon frågar mig berättar jag alltid allt jag kan. Varför göra någonting annat? De flesta är hobbybiodlare ändå och behöver inte känna konkurrens gentemot andra biodlare. Och tror man att allt kommer gå åt helvete med biodlingen om honungsproduktionen ökar beror det på att man inte har visioner eller kunskap om hur man kan utöka försäljningen. Varför? Jo, för att inga biodlingsorgan, i stort sett, satsar på marknadsföring och utbildning i produktutveckling av honung. Jag fick nästan rita ett kors i taket igår när jag läste senaste bitidningen och fann reportage om honungsförädling (smaksättning) och att självaste HF skapat den där återtagstjänsten. Varför gjorde de inte det för 14år sen när jag började som biodlare? Tänk va mycket slabb och skit jag hade sluppit! Såg även att en stor del av styrelsen i SBR hoppat av eller röstats bort. Det var bra det! Nytt blod har behövts länge där (och då syftar jag inte på någon enskild utan överhuvudtaget)! Hoppas bara det är folk med nytänk som kommer till. Arne Johansson som kom med för något år sen har jag träffat och han har iaf näringstänket och goda ideer kring marknadsföring och samarbete.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gideon i Roslagen

« Svar #11 skrivet: 02 jun-09 kl 20:56 »
Jag talar inte om honungsproducenter. Utan om seriösa drottningodlare. Den teknik som dom var och en för sig skapat det är en del av deras kapital inom de företag som dom driver med avel och honungsproduktion. Att producera honung är väl ganska så utrett hur det ska gå till men inom aveln så finns det stora luckor i allmän informationen. 

Att under sådan förhållande bjuda in till allmänt beskådande det är helt korkat. Att tala om snålhet i det läget det har jag personligen inte någon förståelse för. Ingen av er har tänkt sig någon motprestation i form av något inköp av drottningar eller något utbyte på kompetenssidan.

Problemet med kompetensen inom biodlingen är att det omväxlande är lite av hedendös blandat med mer nutidsutveckling. Förhoppningsvis så kan SBR i samarbete med Svensk Biavel få till utveckling i rätt riktning.

Gideon

wictor

« Svar #12 skrivet: 02 jun-09 kl 22:14 »
Drottningodling är inga hemligheter.

Att larva om kan var och en lära sig på en eftermiddag. Jag larvade för några timmar sen 28 celler, det tog väl en halvtimme inkl allt, alltså öppna kupan, befolka startlådan, larva, sätta tillbaka ramen som larverna togs från.
Att få bina att ta till sig larverna är enkelt, det finns bara några få enkla metoder, alla väl beskrivna i såväl böcker som Internet.

Att då sitta och "hemlighålla" något som är känd kunskap, vad är det? Dumhet?

Att man sen lyckats genom hårt arbete genom många år avla fram fina drottningar, det är en prestation. En god prestation.

MEN DENNA KUNSKAP borde komma alla till del.

Det finns ingen mjölkbonde som sitter själv på sin lilla gård och grubblar och hemlighåller kunskap, nejdå här samverkar alla goda krafter.
Exakt samma samarbete finner vi hos grisbönder, det gäller att utnyttja den kunskap som finns - och som är offentlig - för att maximera sitt resultat.
Ingen äggproducent skulle avvika från några som helst vetenskapligt utvecklade avelsmetoder och sitta och trycka på sin egen "bästa" metod.

En förhoppning är väl att Svensk Biavel kan bidra till en god utveckling så att alla kan få njuta av goda drottningar.

Tyvärr verkar det som om biodlarsverige är lite av den STORA ankdammen, där den dummaste regerar. En del bör läsa boken av George Orwell - Djurens gård.
Kanske finns det fler grisar än vi tror i omgivningen?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #13 skrivet: 03 jun-09 kl 18:27 »
Jag håller med Wictor. Inga gitarrisster sitter och "håller" på sina kunskaper. Spelteknikerna finns gratis på nätet och frågar man någon som kan så visar han hur man gör. Sen är det bara och sitta o nöta. De duktiga med störst drivkraft och marknadsföringsförmåga säljer skivor och får spelningar. Så är det med allt. Kunskap ska vara gratis! Sen är det upp till var och en att utnyttja kunskapen på innovativa sätt. Just det sistnämnda är något man inte ser mycket av i biodlarsverige. Revirtänkande och armbågskultur är inget eftersträvansvärt.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gideon i Roslagen

« Svar #14 skrivet: 03 jun-09 kl 22:05 »
Visst är det enkelt när det gäller det lilla antalet. Men det blir lite mer problem när det ska fram några hundra. Som helst ska vara bra.
Det var en dansk drottningodlare som sa att det är enkelt att odla drottningar.
Men att odla bra drottningar det var svårt.
Och vad jag har läst av det du skrivit tidigare Wictor så verkar du ha samma åsikt.

Personligen så tycker jag det är bra ju fler som försöker att odla egna drottningar det gör att riktiga avelsdrottningar värdesätts på ett helt annat sätt. Sett på sikt så kommer det att gynna de seriösa drottningodlarna.
Att dom sedan inte ställer upp på något "Hemma Hos" reportage det får vi nog stå ut med.

Jag förutsätter att ni deltar i utbildningen inom Svensk Biavel för testvärdar. Det är viktigt att så många som möjligt deltar så att vi får största möjliga bredd på den verksamheten.
Även om man inte just i år kan ta någon testserie så är det bra att ha utbildningen till längre fram.
Hälsningar
Gideon

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 jun-09 kl 21:10 »
Man kan även passa på att ge en känga till Biodlarföretagarna som sällan hjälper till nuförtiden, de har t o m ett eget slutet forum för medlemmar.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 07 jun-09 kl 23:25 »
Man kan även passa på att ge en känga till Biodlarföretagarna som sällan hjälper till nuförtiden, de har t o m ett eget slutet forum för medlemmar.
Men dom har ju ett forum för oss vanliga biodlare också.
Som vem som helst kan skriva i.

Men har Biodlarförbundet något forum?

Som jag ser det så är man med i ett eller båda förbunden.
Vill man ha tillgång till ett forum då går man med i den föreningen som har ett forum eller skaffar ett eget.

Annars så får man hänga här på Alternativ. ;)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 07 jun-09 kl 23:43 »
Jag är så glad över mitt "första" samhälle" det har varit starkt i tre år. Snälla flitiga bin. Man behöver varken rök eller skydd, dom är kakfasta och blida. Jag miste tre samhällen av fyra och är så glad att mitt första samhälle verkar så starkt, :) hoppas det håller i sig. Har satt på skattlådor för 1 v. sedan. :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jun-09 kl 06:43 »
Men hur hemlig är information? Och vad är vinsten för ett företag som påstår att de leder utvecklingen?
När dom inte ens kan hjälpa till med elementära frågor utan att vilja ha betalt.
Jag ser två läger där, en väldigt konservativ och korkad, och en med lite ny approach. Det känns som en innre fight mellan yngre / äldre på BF.
Hur skall man attrahera nya medlemmar när man inte vill ha några.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jun-09 kl 07:19 »
Men hur hemlig är information? Och vad är vinsten för ett företag som påstår att de leder utvecklingen?
När dom inte ens kan hjälpa till med elementära frågor utan att vilja ha betalt.
Jag ser två läger där, en väldigt konservativ och korkad, och en med lite ny approach. Det känns som en innre fight mellan yngre / äldre på BF.
Hur skall man attrahera nya medlemmar när man inte vill ha några.
Vi är flera "nybörjare" som gått med och varit medlemmar i nåt år eller så, men som "hoppat av" efter att ha störts av attityden hos några av de mest tongivande på forumet.  Där verkar finnas en ovilja att dela med sig, inte bara av kunskap, utan även av "marknaden".

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

980 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser