Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mf 35 backväxel fastnat  (läst 4752 gånger)

beaomark

mf 35 backväxel fastnat
« skrivet: 24 maj-09 kl 22:20 »
jjjjjääääävlar!backen fastnat o läst inlägget som skrivits innan men när skruven till olje hålet skulle lossas satt skruven ej fast i ngr gängor utan ngn hemmafix.Brickan bändes bort, javisst mutter +ngt på insidan åkte ner i växellådan o när jag sedan skulle bända tillbaks växelväljaren med det jag hade ,en fil gick den ju av kanske en 2x1 cm stl tappa av oljan varken skruv eller dylikt.Jag ska testa med ngn slags lång smal magnet o se.Min fråga är finns det utrymme på botten för skruv,bricka ,bit fil,vågar man starta  o köra puuh.tack för alla svar bävar att plocka av locket.Manualen säger 33 liter stickan säger fullt o jag tappa av endast 16 liter fattar nada!

Huggorm

• Gäst
SV: mf 35 backväxel fastnat
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 22:24 »
Jag skulle inte våga starta innan grejerna är borta i alla fall. Hamnar något mellan kuggarna lär hela växellådshuset spricka. Prova att tömma på oljan igen och tappa ur den några gånger, så kanske du sköljer fram bitarna

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 22:33 »
Hmm...att du bara får ut ungefär hälften av oljan...det är inte så att det finns flera avtappningspluggar på växellådan?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 22:34 »
Sitter det inte en rund inspektionslucka på sidan?
Visserligen tror jag det är ganska lätt att ta bort locket upptill, men kanske är det lättare att komma åt växellådsbotten från sidan.

beaomark

« Svar #4 skrivet: 25 maj-09 kl 21:16 »
tackar för alla svar fick reda på idag att det fanns ytterligare en plugg längre bak att tappa av ,så då var den biten löst.Hitta olika magneter att testa imorrn+fylla på med olja , får väll testa inspektionsluckan om det inte funkar.Jag antar att man ska bräcka på den fyrkantiga bulten som sitter rakt innanför oljepåfyllningspluggen bakåt, mot sitsen mot växel ett, eftersom den fastnat i backen,eller ska man bända längre ner åt ngt annat håll?

massey-35

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-09 kl 19:21 »
känner igen problemet sen förra sommaren då jag tog en lite längre tur med min 57-a, problemet då var att hydrauliken låste växeln på backen då den var det sista jag la i innan allt låste sig. tog nästan en vecka innan trycket släppte samt att kulorna till växelförarna var ganska utslitna. tog bort hela styrningen samt växelhuslocket och finslipade allt till det lirade. obs det är 28 dankar som håller i styrsnäckan och dom var ett rent helvete att få på plats.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

beaomark

« Svar #6 skrivet: 29 maj-09 kl 05:35 »
puh!fick upp bulten med bricka o mutter,med hjälp av en långsmal teleskopmagnet(biltema).Jag har andvänt brytjärnet tills jag blev helt blå på den fyrkantiga bulten innanför oljepluggen o inget, förutom att en ståltrådsvajer som går igenom bulten gick av.Vet inte vad denna tråd har för funktion.Testa förrut att ta ur sprinten ur växelspaken o lyfta upp inget hänt men denna gång lyfte jag o tilta den,fy f....n va lätt den hoppa rätt så  nu vill jag gärna finna den lilla fil biten, men ändå kört fram o bakåt en bra bit utan problem väääldigt sakta.Nu ska jag ställa traktorn på snedden så kanske filbiten glider ner mot magneten....fortsätta ploga så gröngödsling å inga mer problem........................ha det gött

Luffsen

• -
« Svar #7 skrivet: 29 maj-09 kl 11:42 »
Håller tummarna för att det går bra för dig... och att den lilla filbiten inte får för sig att ställa till det för dig.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
M Sadeghi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser