Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid för hängning av tvåårsbagge.  (läst 3641 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Tid för hängning av tvåårsbagge.
« skrivet: 24 maj-09 kl 22:11 »
Hur länge ska/bör en tvåårsbagge hänga? Han hänger nu i jordkällaren och där är det 10-11 grader. Nu skulle det bli sommarvärme här imorgon och i övermorgon så kanske stiger temperaturen i jordkällaren en grad till då?

Ska jag göra något med kroppen för att undvika flugor och liknande? I normala fall är det inga flugor i jordkällaren men, de kanske hittar dit nu?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vargerik

• Gäst
SV: Tid för hängning av tvåårsbagge.
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 22:23 »
40 dygnsgrader är ett bra mellan tummen och höftenmått, dvs 4 dygn då det är 10C osv.

Flugfritt skarreva!

Vurre

« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 23:12 »
Viltsäck är aldrig fel när man slaktar så här års.

En såpass ung bagge måste inte hänga särskilt länge. Bättre att stycka innan det är risk för att köttet blir dåligt. Jag tycker att det riskabelt att hänga  i temperaturer över tio grader. Har du tillgång till ett stort kylskåp skulle jag lägga honom där.
snus? vad är priset på en pris?

git

• På våran gård är det
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 23:19 »
Får du inte tag på viltsäck, så går det lika bra med ett rent lakan och spraya ätick-vatten på lakanet. Inte så att det ligger blött mot djurkroppen men så att tyget är nogot fuktat. jag brukar spraya lite var dag i öppningarna. har fungerat väldigt bra.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 14:02 »
Tack för tips och råd!

Idag styckades baggen, häpp! Så han fick hänga tre dygn, jag fick inte till någon säck men, jordkällaren verkar ha varit flugfri och ändå luftig. Som gjort för att hänga kött i. Kanske därför det finns köttkrokar i taket?  ::)
Köttet såg bra ut och luktade bra. Det hade torkat på utsidan mer än när vi tagit återtag från slakteriet. Kotletterna blev inte så snygga men, de är säkert goda ändå. Hade såg men, det var ju evighetsarbete att såga för hand så jag högg med något köttyxliknande. Var dock lite klen så jag kom inte igenom kotletterna på ett hugg. Har sparat lite småbitar som jag tänkte mala nu och så funderar jag på att torka ena låret. Ska surfa på om hur det skulle kunna gå till.

Skågedalen

• -
« Svar #5 skrivet: 27 maj-09 kl 14:13 »
NU kan inte jag sånt här... men ska man inte hänga köttet luftigt? och ej fuktigt.. det brukar jordkällare inte riktigt kunda bistå med...

Sen nu när vi slaktade några lam häromförut så fick vi rådet att inte hänga dom alls.. styckaren vi pratade med sa att det var skillnad på Får och Nöt där... men iofs är det tvååringar så kanske dom måste möra lite?

Hoppas det blev bra :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 27 maj-09 kl 15:07 »
NU kan inte jag sånt här... men ska man inte hänga köttet luftigt? och ej fuktigt.. det brukar jordkällare inte riktigt kunda bistå med...

Sen nu när vi slaktade några lam häromförut så fick vi rådet att inte hänga dom alls.. styckaren vi pratade med sa att det var skillnad på Får och Nöt där... men iofs är det tvååringar så kanske dom måste möra lite?

Hoppas det blev bra :)

Jo, luftigt ska det ju vara och vår jordkällare är nog snarare torr och luftig än fuktig. Där är gjutet golv och det brukar man ju inte ha i jordkällare precis och eftersom slaktkroppen till och med hade torkat i yttersta lagret så är där nog ganska torrt.

Sen när det gäller hängning så verkar det finnas lika många bud som budbärare. Allt ifrån att lamm inte ska hängas alls till 40 dygnsgrader . Slakteriet där vi brukar slakta låter även lammen hänga ett par dagar och det blir i alla fall inte segare och äckligare av att hänga.  ;) Köttet från idag verkade mycket mört så det ska bli spännande att smaka.

Nu har jag blandat saltlag för att så småningom kunna lufttorka en stek och en bog.

Skågedalen

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 17:16 »
ja.. det är ju bättre att möra än inte alls.. :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 05 jun-09 kl 09:32 »
Jag tycker att man ska låta allt kött hänga. Vi är ju inga stora köttproducenter som förlorar pengar på att hänga vårt kött, så för tusan, gör er själva den tjänsten.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser