Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flock med kastrerade baggar?  (läst 2085 gånger)

morkullan

• Gästrikland
flock med kastrerade baggar?
« skrivet: 24 maj-09 kl 17:05 »
Har låtit  en fårägare ha fem bagglamm ihop med mina hästar beteshagen. Jag anar redan nu att det kommer att bli svårt att låta dem gå till slakt på hösten. Har börjat fundera på om det är möjligt att kastrera dem tidigt och kunna behålla dem i en kastratbaggeflock. Utan tackor i närheten kanske de inte blir så revirhävdande....eller?

Har läst att det kan vara vanskligt att kastrera bagglamm p.g.a. risken för stelkramp men det skulle förhoppningsvis fungera med hjälp av vaccination först.

Det rör sig om gestrikebaggar och de är just nu bara 3-4 månader och har precis flyttat hit. Jättemysiga och fungerar bra tillsammans just nu iaf.

Tacksam för råd av er som kan detta med får och baggar.   :)

Charlotte

• -
SV: flock med kastrerade baggar?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 18:08 »
Jag tror du kan behålla dom okastrerade. Jag har alltid en flock med baggar utan problem:) I höstas fick jag lov att slakta några eftersom dom började bli gamla, annars har det alltid fungerat fint och utan bråk.            Finns det dessutom inga tackor i närheten behöver du ju inte heller vara orolig för eventuella rymningar.           Baggar som aldrig behöver leva ensamma verkar fungera bra socialt, jag fick precis hem en femårig stor bagge som jag släppte till min flock som för tillfället består av en treåring, en tvååring och två ungbaggar, inte tillstymmelse till bråk. Baggarnas fålla är precis bredvid en fålla med ungtackor (järngrindar emellan) men inte heller deras närvaro ställer till bråk.               Jag tycker det är helt underbart att låta baggarna också få leva flockliv och dom blir alltid trevliga personligheter.     Lycka till!             Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

morkullan

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 18:27 »
Underbart!  :) :) :)
Roligt att höra om dina baggar Charlotte - jag är glad för att det finns folk som provat att ge baggarna en chans också.  :)

Fungerar allt som det ska med dessa baggar så kan de se fram mot långa liv som landskapsvårdare.  8)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 18:50 »
Jag köpte en tacka med ett tacklamm och ett bagglamm förra sommaren och för att kunna behålla min lilla flock så kastrerades mitt bagglamm. Vi tog fåret i bilen till veterinären för att slippa kostnaden för att komma ut till oss. Han fick stelkrampsspruta *2 och antibiotikabehandling i 7 dagar som jag sprutade själv. Det var ett väldans jobb att fånga honom varje dag för att få sprutan och tillslut vägrade han att komma till oss. Han hade också jätteont och orkade knappat stå på benen i 2-3 dagar och jag kände mig som en riktig djurplågare. Han skulle gå ute och inte vara installad enligt veterinären för att undvika infektion. Kostnaden för allt detta blev ca 700 kr och en djup förtroendekris mellan oss och inte ens idag ett år senare så är han lika tillgiven som han var innan. I dag skulle jag inte göra så igen, det var inte värt det! Låt dina baggar vara baggar och se om det fungerar. Annars köp tackor :-)

/Sara
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

morkullan

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 20:06 »
Jag köpte en tacka med ett tacklamm och ett bagglamm förra sommaren och för att kunna behålla min lilla flock så kastrerades mitt bagglamm. Vi tog fåret i bilen till veterinären för att slippa kostnaden för att komma ut till oss. Han fick stelkrampsspruta *2 och antibiotikabehandling i 7 dagar som jag sprutade själv. Det var ett väldans jobb att fånga honom varje dag för att få sprutan och tillslut vägrade han att komma till oss. Han hade också jätteont och orkade knappat stå på benen i 2-3 dagar och jag kände mig som en riktig djurplågare. Han skulle gå ute och inte vara installad enligt veterinären för att undvika infektion. Kostnaden för allt detta blev ca 700 kr och en djup förtroendekris mellan oss och inte ens idag ett år senare så är han lika tillgiven som han var innan. I dag skulle jag inte göra så igen, det var inte värt det! Låt dina baggar vara baggar och se om det fungerar. Annars köp tackor :-)

/Sara

Tack Sara för dina erfarenheter. Verkar bäst att hoppa över kastreringen för det kan ju förhoppningsvis fungera ändå.
Visst är det lättast att skaffa en flock tackor men jag tycker det är synd att bagglamm för det mesta bara ses som slaktdjur. Tänkte åtminstone ge dessa chansen att få ett längre liv än bara några månader.  Även om det "bara"  är fem bagglamm och en droppe i havet bland alla slaktdjur så för just dessa så kan solen få lysa lite längre....

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 21:48 »
Ja, om man 'bara' vill ha betesdjur så fungerar baggar jättebra. Mina städar upp fint i mindre hagar och sedan är dom som sagt trevliga och lättsamma att ha. Jag kan flytta mina baggar flera kilometer längs landsvägen utan några problem bara genom att sätta halsband och koppel på en av dom och gå iväg.   Jag upplever att baggarna är frimodigare och lättare att få tama än vad mina tackor är. Nån enstaka bagge har blivit stångig, en enda har jag slaktat pga detta. För det mesta tror jag att dom behåller ett bra humör för att dom lever naturligt i en 'Herrflock' som vilda får gör.        Jag tror att det är när man isolerar ett flockdjur som dumheterna kommer fram.      Mvh Charlotte 
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #6 skrivet: 25 maj-09 kl 07:22 »
Håller med Charlotte, det är inga problem att hållla en baggflock med okastrerade. Bara det inte finns tackor i närheten, för då kan de bli lite oroliga.
Har själv en baggflock vart år på minst 10 individer, både gutar och roslagsfår, olika åldrar, där den äldsta är 5 år.
De har en inarbetad rangordning uppifrån och de nytillkomna brukar göra upp lite smått, men annars väldigt lugnt.
Helt klart är baggar lugnare än tackor och också lättare att tämja. Men så är det med fler djurslag, hanarna har bara sig själva att försvara, hondjur ska ju bevaka sin avkomma också, vilket skulle göra dem mer försiktiga, läste jag någon gång angående djurs beteende.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 08:57 »
Och jag håller oxå med..
En flock med baggar är oftast lugn .
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 09:19 »
Har också alltid två baggar tillsammans sommartid. De går på lite avlägsnare beten. De är hur mycket kompisar som helst. Förr höll jag bara en bagge och hade ständiga problem med ilsken bagge kontra rymningar. Nej minst två och säkert ännu bättre med fler. Då blir de som du säger tama o lugna.

morkullan

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-09 kl 12:31 »
Det låter ju jättebra det här!  :) Jag som trodde att baggar inte kunde gå tillsammans. Man lär så länge man lever.

En ny fundering.
Den som har tackorna bor ca 1½ km härifrån. Det är mest skog emellan oss. Finns det risk att baggarna kan känna doften av tackor? Som det är nu så hålls de på plats med bara eltrådar och jag vill inte ha fårstängsel när jag har hästar (p.g.a. olycksrisken).

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 25 maj-09 kl 13:03 »
Jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem med det avståndet. Jag har haft mina med elstängsel med öppen sikt till tackorna men inte alldeles intill utan att dom rymt.                   Mvh Charlotte

Xavier

« Svar #11 skrivet: 25 maj-09 kl 23:43 »
Jag har kastrerat två av mina gutebaggar, inga problem alls. Men undrar ifakk deras hornväxer lika snabbt då de är kastrerade.

Camillur

« Svar #12 skrivet: 28 maj-09 kl 08:51 »
Hur fungerar det i era baggflockar när man som människa går in till dem i hagen? Måste man "passa sig" eller håller baggarna koll på varandra?

Vi har just nu bara en bagge ihop med tackor och lamm. Han gör ett jättebra jobb som flockledare men gillar inte att vi vistas i hagen med hans flock.
Därför har vi satt grimma på honom för att lätt kunna binda fast honom när vi vill hantera tackor och lamm. Tanken är att vi ska ha fler baggar som ska få gå i egen hage, men har inte kommit så långt än. Och då undrar jag hur det fungerar för er med baggflockar?
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Mushi

« Svar #13 skrivet: 28 maj-09 kl 10:55 »
I baggflock brukar killarna vara betydligt mindre intresserade av oss tvåbeningar än när de går med tackor och lamm. Fördelen med baggflock är inte minst att man har dem i en egen hage. Där häckar man inte så mycket, man tittar till dem och då är man lite på sin vakt men man sitter inte där och gosar som man gör hos tackorna. Killarna sköter sig själva och verkar trivas mycket bättre med det än att leka patriark i tackflocken, en roll som lätt stiger dem åt huvudet.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 28 maj-09 kl 17:37 »
Som med allt av hankön bör man kanske aldrig lita helt på dom och inte vända ryggen till;) Jag har haft nån som kan stångas om man slutar klia och vänder sig om för att gå men då har det alltid fungerat att säga ett strängt Nej och stirrat lite 'argt'. En enda bagge har jag fått slakta pga dåligt humör, han anföll om man inte höll ögonen på honom HELA tiden. När han började smita ur hagen och stånga folk som han såg blev det för mycket:(       Men lite koll bör man ändå ha, det kan ju flyga i dom nåt tok, ungefär som att man alltid har koll när man är i tjurhagen hur snälla dom än är, har man koll hinner man ju stoppa eventuella utfall innan dom ens kommit igång. Men på det hela har min baggflock fungerat mycket bra i över tio år.  Mvh Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser