Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska batterier laddas?  (läst 10990 gånger)

tp

• Gäst
Re:Hur ska batterier laddas?
« Svar #20 skrivet: 23 mar-06 kl 14:42 »

som jag förstått det ska man varken ha bilbatterier eller fritidsbatterier när man använder uppladdning via solceller utan att man ska ha specifika "solcellsbatterier" som klarar just att laddas upp med små strömmar under lång tid. Bilbatterier är ju inte alls gjorda för det utan kör laddas fort upp/laddars fort ut principen ;-)

Men vilka batterier har ni då och var har ni köpt dem? Man vill ju gärna inte skicka efter dem med dyr frakt som resultat. Jag ska prata lite med någon återförsäljare men det vore kul att se vad ni har ni som redan kör med solpaneler.  

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #21 skrivet: 24 mar-06 kl 21:53 »
Jag använder två stycken fritidsbatterier (12 V 75Ah), inköpta hos OK/Q8 för 545 kr/st. Dessa funkar utmärkt till min 130-wattspanel.

När jag byggt och kopplat in ett vattenhjul på 60-80 watt och ett 3-meters vindkraftverk (500 watt vid 7,7 m/s) kompletterar jag med 2 st fritidsbatterier, 120 Ah. Dessa parallellkopplar jag till 24 volt.

Det kan tyckas vara klent med batterier, men jag är inte orolig, jag kommer alltid att ha ström...mer än jag behöver.  :D

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #22 skrivet: 26 mar-06 kl 00:15 »
Heeej Zigge!!

Trodde du lämnat oss, och inser att du bara varit ute IRL ett tag! ;D

Det är så länge sedan att jag tvekar att svinga pekpinnen mot dej! :-[
-Du menar att seriekoppla dom, antar jag...  :) Kunde inte låta bli! :D

Ha det bäst!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

tp

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 mar-06 kl 10:16 »

så "alla" använder fritidsbatterier?

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #24 skrivet: 26 mar-06 kl 20:43 »
Hej TP!

Jag har kört med batterier från kraftstationer typ "Tudor Classic" och även med typ "Tudor VR AGM"

"Skrotade" batterier från kraft/transformatorstationer, Permobiler, stora eltruckar och sånt brukar duga gott hemma. Fick tag på 12V/150Ah-batterier från Vattenfall när dom var 10 år gamla och nu (19 år) börjar vissa celler dricka lite mera vatten än de övriga. Får kolla/fylla var annan månad. Helt okej enligt mej! :)

Jag köpte fyra stycken "Tudor Marathon L6V160" 6 V 160 Ah (=24V 160Ah) för ca: 4500:- och då får man 12 års garanti! Lite dyrare än fritidsbatterier, men mycket längre livstid och garanti. Borde bli billigast så. *rekommenderas*

Ha det gott!
/P
« Senast ändrad: 26 mar-06 kl 20:51 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #25 skrivet: 26 mar-06 kl 23:44 »
PowerMizer, självklart menade jag seriekoppla.  :D

tp

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 mar-06 kl 14:22 »
ok PM

tack för lite alternativ att fundera över.
Ja gamla truckbatterier borde väl vara rätta sorten eftersom de laddas upp och ur väldigt många ggr.  De borde dock laddas upp snabbare än en solpanel klarar antar jag men det kanske inte spelar så stor roll. Tar man de som är halvt uttjänta till billig penning så funkar det nog.

Ska försöka få ihop till ett 24 V batteri snart.

Zzmoose

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 jun-06 kl 23:51 »
Powermizer,

kan du berätta var du får tag på dina batterier?

Själv söker jag 4 st 6volt 300amp typ Tudor Classic
samt 2 sealed-lead Extreme environment 12volt 70amp
batterier men har inte lyckats hitta några begagnade.....

Suresh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 jun-06 kl 08:04 »
Gå till en bil- eller lastbilsverkstad.

Överskott på bra 12V-batterier kan finnas i exporthamnar då batterier på beg fordon ofta plockas bort före skeppning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
conny, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser