Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste jag garva om dem?  (läst 4794 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Måste jag garva om dem?
« skrivet: 24 maj-09 kl 01:26 »
Har två rådjursskinn som jag garvat i höstas. Hängde ut dem för att droppa av men de frös fast och formade sig över ställningen jag hade hängt dem på. Nu först har jag köpt en 90 L murbruksbalja så jag fick ner dem i den och dränkt dem för att få dem mjuka så de kunde dras loss. Nu vet jag inte om jag behöver göra om processen då de varit ute hela vintern igenom...
i ur och skur... pälsen lossade rätt bra efter fem dygn i vatten i allafall.
Tänker ta avocade och ev äggula och återfetta dem lite...och kanske lite olja med om det verkar behövas. Hoppas de kan mjukgöras enkelt, för de har tappat formen av stativet de hängde på och de inte blev mjukgjorda i höstas.
 Ni som är mer haja på detta, lite tips tack!
Måste jag tvätta ur dem igen och sedan mjukgöra efter ovan veg variant...eller te eller uringarvning... så jag får ljusa skinn...
Har aldrig alungbehandlat tidigare, de kanske inte är färdiga utan. Jag vet inte...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

helenas

SV: Måste jag garva om dem?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 18:13 »
Hur hade du garvat dem innan du hängde ut dem? Fettgarvade eller barkgarvade skinn tål sådan behandling men inte alungarvade.  Om håret lossnade nu efter att de tinat kan du räkna med att de inte är genomgarvade.

Fettgarvning ger ljusa skinn. Alun har jag mest använt för pälsskinn, när jag har avhårat skinn för att göra läder har jag använt bark eller fett, funkar fint.

Guld

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 22:04 »
Tror inte att jag fettgarvat, kanske uringarvat. Skinnen har legat i vatten i fyra-fem dygn under veckan.
 Har aldrig provat barkgarvning, har ingen tillgång till det.
Det kanske är fusksätt som jag gör på... Ska ta vid dem snart igen...
Skulle vilja färga dem och då vill jag ha dem naturella så de är ljusa, blir bättre färg då.
 Bör de uringarvas före eller fettgarvas efter färgningen?
Skulle vara häftigt med rödbetsfärg/ lök /kirskål eller så kan jag kanske prova hårfärg, har lite gammal oanvänd...
Jag måste prova... annars får jag väl ta till te om de inte blir bra...Tyvärr är de dåligt flådda och de har fler hål är behövligt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #3 skrivet: 31 maj-09 kl 12:39 »
Lägg inte för mycket tid på dem om de ändå är trasiga, fetta bara in dem ordentligt och mjukgör. Rent teoretiskt sätt skall ju mjukgörningen räcka som garvning och tillför du dessutom fett under tiden skall det inte vara några problem. Bestämmer du dig för att färga med the så tillför det ju dessutom extra garvämnen. Avhårade skinn är väldigt tåliga, man får vara väldigt taskig mot dem innan de börjar tappa narven.

/Martina

Guld

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-09 kl 21:39 »
Hej!
Tack för svaret.
Jag garvade om dem i urin så spar jag mina händer.
Jag har lagt dem i ganska koncentrerat rödbetspad av två kg rödbetor, men skinnen verkar inte ta upp så mycket färg. De har legat i badet i 8 h men de är ytterst svagt rosa. Möjligen hade de blivit bättre om de inte varit blöta innan.
Får fetta in dem med avocado och olja och kanske ett par äggulor i morgon.
Jag läste på nätet lite om te och jag har alltid trott att det var garvämnen i men det var tydligen flavonoider.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 23:26 »
Felet är nog inte att de var blöta, har man inte blöta skinn drar färgen på ojämnt precis som när man färgar tyg. Jag har aldrig sett något färgat med rödbeta, men kan det verkligen bli någon stark färg? Det är ju ett väldigt flyktigt färgämne.

/Martina

Guld

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 20:54 »
Skinnen fick ligga i tills vätskan var så blek jag trodde den kunde bli. Började gegga på avocado och äggulor och olja men hann inte färdigt, utan fick avbryta och när jag kunde ta vid det hade geggan delvis möglat i värmen så det var bara att skölja av så fort det bara gick. Nu håller de på att torka. Får väl mjukgöra vid senare tillfälle om och när de luktar lite godare...den vilda lukten sätter sig så fast i händerna, urk.
Nej, jag ska hädanefter bara färga fiskskinn med rödbeta, det blir i allafall vackert.
Gul lök och kirskål ska jag med pröva på fiskskinn...

idamaria

« Svar #7 skrivet: 05 jun-09 kl 21:45 »
Genomgarvade skinn kan ligga ute länge utan att skadas, sen är det bara att fetta in dem igen, jag brukar använda vatten o pälsfett som ja köper från garveri, men ja tror att matolja också ska fungera som fett. Sen ska du dra skinnen när dom är lite fuktiga fortfarande. Hade du haft tillgång till att ta bark så e nog barkgarvning det bästa även för rådjudjursskinn, nu när det savar är det bästa tiden att ta, sen tror ja det är al som ger en svag rödton till skinnen, men du ska balda det med videbark för att skinnet ska bli mjukt o fint.
Men om håret har lossnat EFTER att dom hängt ute länge så e det nog bara att kassera skinnen, då hjäler det nog inte att garva om det, men annars behöver ju inte garva om, bara fetta in. Men på skinn som alltså inte har någon pälssida kvar tror ja du gör bäst i att lägga hela skinnet i en blandning att vatten o något slags fett, tex matolja som ja nämnde tidigare...då får du det lättast jämnmjukt, o sen mjukgör du det givetvis.

Ja vet inte vad en murbruksbalja är i för material, men tänk på att inte lägga skinn i järngryta eller något som kan rosta...då missfärgar du skinnet!

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Guld

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-09 kl 21:47 »
Ja inte är de väl infettade, och även om jag tvättat av dem fortsätter de mögla...ska ta bort de bitarna och se om det går att mjukgöra skinnen och ha dem till något. De har mörknat och blivit bruna så man skulle kunna tro att de legat i te eller kaffe.
Murbruksbaljor av de kaftigare slaget är i någon slags hård plast ca 4 mm tjocka.
Hur gör man när man baldar med videbark? Tips önskas även på mjukgörning...har ju bara mjukgjort fiskskinn och två (nyfödda) fårskinn.
Klena händer...och mjukgörning går inte så bra ihop.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #9 skrivet: 07 jun-09 kl 14:23 »
Som jag skrev i ett annat inlägg; slipmaskin...
Två rejäla limklämmor med ett rep imellan borde också avlasta händerna rejält i dragvidjan, fäst limklämmorna i varsitt hörn av skinnet, ha repet om ryggen. Då kan du dra skinnet fram och tillbaka men du behöver inte nypa med händerna för att hålla fast det. Alun gör skinn mycket mjukare, har funderat på att använda alun till fettgarvade skinn bara för att underlätta mjukgörningen.
Genomblötning och frysning påskyndar mjukgörningen.
Det borde inte vara så svårt att bygga en mjukgörningsmaskin heller, någonstans att fästa skinnet, något att vrida ihop det med (typ vev)
Vet att pappa byggde en jeansurvridare till mamma innan de skaffade tvättmaskin...

/Martina

Guld

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 jun-09 kl 22:43 »
Med tanke på att skinnen legat ute hela vintern och hela våren så borde dem ha fryst och tinat många gånger.
Har du förslag på mjukgörningsmaskin? Har bara en gammal handmangel det närmaste man kan komma att veva runt...skulle det kunna vara en trumma typ torktumlartrumma eller måste de vara sträckta åt alla håll?
Dragvidja, kan man ha en kätting att dra skinnen mot eller måste det vara i böjd träpinne med jack? Lite rädd att det hakar i hålen... får annars vänta till senhösten när det är jakt igen och se om jag blir ve något skinn...

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 09:07 »
Åh, kätting är nog ingen fara med tanke på att jag använder en cykelfälg... (Man tager vad man haver...)
Tror inte du hängde med riktigt på hur jag tänkte med mjukgörningsmaskin. Jag tänker att man vrider ihop hela skinnet som ett rep.  Riktigt hårt. Sedan snurrar man upp det, drar det lite i dragvidja och så vrider man ihop det på andra ledden istället. Kanske kan man fästa det i en borrmaskin för att snurra ihop det? Man behöver ju inte spänna åt alla håll samtidigt, ihopvridet tål ett handgarvat skinn dessutom mycket mer.
Det är under mjukgörningen man skall blöta och frysa skinnet, då får man fukten jämnt i skinnet och då blir det lättare att mjuka det. Men det har säkert kommit en bit i mjukgörningen redan under vintern.

/Martina

idamaria

« Svar #12 skrivet: 09 jun-09 kl 21:35 »
för att mjukgöra skinn på ett relativt enkelt sätt är att hänga det över en träbock som har en planka som man klämmer skinnet mellan, o sen har man en...vad det nu heter...räckjärn! jo ett räckjärn, den ser lite ut som en gammal krycka som man håller under armhålan o så har den ett rundat järn som man bearbetar skinnet med, men skinnet måste vara lite fuktigt när man mjukgör...o ska ju förstås legat i något mjukgörande, vatten/barkvatten o pälsfett/matolja ca ett dygn iaf. det är viktigt att dom får dra åt sig mkt fett för att vara lätta att mjukgöra. Mögel ska enligt vissa bara göra skinnet mjukare, inte skada det, om det inte är päls på det, skrapa förstås bort möglet, eller klipp/skär bort det om det är i kanten, hela skinnet ska inte kasseras för den skull.

Hur man gör när man barkar i videbark? Man kokar videbark, den ska ha torkat ett tag, iaf så den har blivit hård o stel, men ju längre den torkat ju starkare o bättre är barken, du blandar lite av barkvattnet med rent vatten, riktigt svagt ska det vara i början för att inte "bränna" skinnet, då sluter den ihop sig o tar inte upp garvämnet, sen ökar du dosen av barkvatten allt eftersom o tillslut kör du det i enbart barkvatten, hela tiden under omrörning så att inte färgen blir ojämn, men du kan ju ta upp skinnet emellan o låta den hänga av, eller frysa in det o sen fortsätta en annan dag, eller ett annat år. :)

Slipmaskin, eller snarare borrmaskin med slipkula på använder jag bara till att skrapa bällingar, dvs skrapa bort hinnor o pappersrespter som blivit kvar efter torkning, o det görs innan man påbörjar garvningen. skulle inte gå lös med slipkula på ett garvat skinn, men det kanske funkar, men ja tror man skadar skinnets yta då.

Det gamla sättet att mjukgöra skinn på är inget för klena händer, att dra skinnet runt ett träd med grov bark, en kätting eller en båge av trä med räfflor på. Bästa sättet tror ja är med bocken o räckjärnet, det tycker iaf jag, då kan man lätt dra ut kanterna också o skinnen bli jättefina
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser