Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka gronsaker nu?  (läst 1907 gånger)

alfredsson

• Västergötland
Vilka gronsaker nu?
« skrivet: 23 maj-09 kl 23:18 »
Vad gar bra odla NU? Froodling. Goteborg. Odlade potatis, lok, morotter, radisor och persilja forra aret.
Tankte kopa och satta imorgon.

Vurre

SV: Vilka gronsaker nu?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 23:26 »
Och vad vill du odla i år? Vad gick bra i fjol?

Rädisor sår man helst kontinurligt, om man får ha dem i fred för jordloppor. Det är lite sent men inte för sent för sättlök och potatis kan man sätta nu men skörden blir ju lite sen.

Morötter och persilja går ju bra.

Varför inte sätta bönor? Det är precis dags att så bönor nu, t ex vaxbönor, sånt kan man inte köpa i affären längre, i alla fal inte svenskodlat. Eller brytbönor eller purpurbönor.

Squash är lagom att så nu för utplantering i juni, liksom druvgurka.

Man får testa och lära sig.
snus? vad är priset på en pris?

alfredsson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 00:29 »
Har bestamt mig att delvis skall jag odla purjolok, morotter, persilja och kamomill, men nagot mer vill jag satta. Om Squash och Brytbonor gar bra blir det nog det savida ingen kunskap har inne som ar tveksam om det gar bra ihop.
Tack for svar.
« Senast ändrad: 24 maj-09 kl 01:00 av alfredsson »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 09:32 »
Du får nog köpa plantor av purjo och persilja i så fall. Det är för sent att så. Eller väldigt sent i alla fall.

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 09:47 »
I Göteborg går det faktiskt även bra att direktså squash och pumpa denna årstid. (Jag direktsår vissa år i mitten av maj här i Stockholmstrakten och det funkar faktiskt bra och Göteborg är ju mera söderöver så det borde funka lika bra där)

Annars är ju bönor en tacksam gröda de fixar ju t.o.m sin egen kväve, själv ska jag ut och så bönor idag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare (1 dolda)
Taxmamman, sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser