Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmetålig giftfri packning sökes  (läst 4099 gånger)

Appeltorp 12

Värmetålig giftfri packning sökes
« skrivet: 23 maj-09 kl 13:17 »
Då har kranen på bryggverket gått av, sånt som händer med plastdetaljer.
Jag tänkte sätta dit en ny kran i rostfritt eller mässing, men behöver en packning som dels tål värme upp till kokpunkten under långa perioder och dels inte släpper från sig gifter, gärna en livsmedelsgodkänd mjuk plast.

Sen skadar det inte om den är billig. (kring en tum i ytterdiameter)

Några bra förslag?

Klarar akvariesilikon höga temperaturer utan att fälla ut lösningsmedel?
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Värmetålig giftfri packning sökes
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 14:18 »
Någon nämner nåt om att akvariesilikon håller dåligt.
O-ring kanske?

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=4120

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 23 maj-09 kl 14:32 »
Är det alltså frågan om en packning som ska täta mellan två plana ytor?
I så fall är en O-ring inte så lyckad, bättre då med t ex en packning utstansad ur gummiduk eller en fiberpackning.
Det är inte så där helt lätt att hitta gummimaterial som tål kokhett vatten i längden. Nitrilgummi som t ex används för oljebeständiga O-ringar och packningar i motorsammanhang duger inte alls, det kommer antingen att svälla eller att bli hårt och bakelitaktigt.
Silikongummi har en förmåga att sprida både silikonolja och ättiksyra omkring sig, de sämsta sorterna märker man till och med att det luktar ättika om medan de härdar.

Om det är en gängad anslutning och det finns möjligheter att få tätt genom tätningsmassa i gängorna så föreslår jag något som heter Loctite VVS-tätning. Om inte livsmedelsgodkänd, så är den i alla fall acceptabel att användas för dricksvatten.

Ta en titt i http://www.hydroscand.com/catalogues/brochures/swe/kemtab.pdf när det gäller olika gummisorters kompatibilitet med vätskor. Tyvärr står inte hetvatten specifikt omnämnt där, men däremot finns öl med.

Appeltorp 12

« Svar #3 skrivet: 23 maj-09 kl 16:29 »
Tack för bra svar.
Jag läste vidare i tråden på bryggforum (kanske borde kollat där först) och Gasket från Claes Ohlsson verkar effektivt och giftfritt, ska googla vidare och se vad som gäller.

Jag ska kolla upp Loctite också.

Ett alternativ är ju faktiskt att svetsa det, men då kan man inte lika lätt byta kranen i framtiden.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 23 maj-09 kl 17:13 »
Många tätningar i livsmedelsmaskiner är i teflon. Polyeten (från en dunk eller spann) borde funka också.

Edgar

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 18:16 »
Gack till närmaste bilreservdelsfirma, och beställ en lagom stor packning för kylarsystemet.
Du får nitrilgummi, NBR, Torbjörn har fel ovan.
Glöm även Edgars polyeten/polypropen. Det sätter sig, och läcker efter ett tag, då det inte är elastiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser