Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla ekologiska örter i Halland  (läst 2189 gånger)

Goti Gård

• Halland
    • Goti Gård
Odla ekologiska örter i Halland
« skrivet: 23 maj-09 kl 08:30 »
Pengatips: Odla och sälj kryddörter via den ekonomiska föreningen Örtodlare Halland.
Fler detaljer under Övrigt/Örter/Allmänt om örter.
Har värmlandsfår (genbank) samt grönsaks- och örtodling. Säljer även grönsaksplantor. Allt ekologiskt. Mina hemsidor: www.gotigard.se och ekoplantan.gotigard.se

tench

• -
    • Solrot
SV: Odla ekologiska örter i Halland
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 15:07 »
Hej hej.
Kan du berätta mer?
Undrar bland annat hur leverans/transport kommer ske och hur ni definierar ekologiskt.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Goti Gård

• Halland
    • Goti Gård
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 18:23 »
Ekologiskt - man är med i KRAV, alternativt man låter sin örtodlingsmark arrenderas av någon som är med i KRAV och i Örtodlarna. Den måste givetvis skötas enligt KRAV-reglerna.

Man är medlem i ÖH (örtodlare halland).

Varje medlem odlar, skördar, torkar och levererar själv. Man får betalt för vikten på den torkade varan efter ev. tröskning.

Man odlar det som behövs i föreningen.

Leverans till gårdsbutiker behöver man inte bry sig om, det sköts av dem som hanterar lagret i Lynga, Morup.

Är du intresserad?

Har värmlandsfår (genbank) samt grönsaks- och örtodling. Säljer även grönsaksplantor. Allt ekologiskt. Mina hemsidor: www.gotigard.se och ekoplantan.gotigard.se

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 08:59 »
Det låter intressant, men är inte riktigt aktuellt för mig.
Hur mycket kostar det att ansluta sin odling till KRAV?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 09:08 »
Jag skulle gärna veta mer - är intresserad. Var innebär det i inverstering för mig? Medlemskap/avgift? Vad skulle vinsten kunna bli? mm mm
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Goti Gård

• Halland
    • Goti Gård
« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 12:44 »
Hej Vildrosen (och Tench)!

Om du inte är med i KRAV så måste någon annan "ta ansvar" för att din odling är ekologisk och sköta rapporteringen.
I så fall betalar du 500 + moms till den som sköter det.
Är du med i KRAV så beror det på vem som certifierar dig (gör kontrollen). Det är inte billigt, man får odla mycket om det ska löna sig. Själv betalar jag 4200 + moms per år i grundavgift..

Att bli medlem i ÖH kostar 200:- per år. Dessutom betalar du in 500:- som du får tillbaka om du går ur.

Du måste köpa ekologiska plantor/fröer, plantjord etc. Eller om du har eget som är ekologiskt.

Du måste skörda på ett bra sätt så det inte kommer jord på kryddorna.
Du måste torka på ett bra sätt så det blir hög kvalitet (mycket smak, inget mögel).
Själv har jag en garderob med hyllor med myggnät i botten, en kupévärmare i botten och en fläkt i toppen.

Vi har en prislista på vad man får betalt per kilo torkad ört. Jag kan mejla den till dig om du kontaktar mig.
Man kan höfta till det så här: 1 kg färsk ört blir ungefär 1 hg torkad. Ibland mindre, om det är mycket som går bort vid ev tröskning.

Priserna för torkade örter är beräknade efter hur mycket jobb det är med olika örter.
För 1 kg temyntakronblad får du t ex 6 ggr mer än för 1 kg torkad citronmeliss.

Hälsn Kicki
Goti Gård

Vildrosen.

« Svar #6 skrivet: 28 maj-09 kl 13:12 »
Hur mycket måste jag odla och hur många sorter? Kan jag odla icke krav/ekologiskt vid sidan om?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Goti Gård

• Halland
    • Goti Gård
« Svar #7 skrivet: 28 maj-09 kl 13:21 »
Du bestämmer själv. En del odlar jättelite/inget. Du kan bara leverera det som föreningen använder förstås.

Om du odlar samma ört både eko o konv måste du kunna hålla isär det. Kanske dyrare hos KRAV, vet inte.
Odlar du annat konv gäller vanliga KRAV-regler som avstånd etc om du ska konstgödsla eller bespruta.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 03 jun-09 kl 12:51 »
Det är nog ingen lönsamhet i att KRAV-certifiera sig för att odla örter. Dessutom tar det några år innan man är färdig med karensen och under den tiden odlar man ekologiskt men måste sälja produkten som konventionell.

Är man redan certifierad är det en annan sak.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare
LimJans, torpjens, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser