Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torv som strö?  (läst 2289 gånger)

Ulricaa

• -
Torv som strö?
« skrivet: 22 maj-09 kl 19:36 »
PÅ wapnö idag hade dom torvgödsel som kom från kossorna och jag satt där och funderade, satt i pelargonsällskapets monter och frös så det fanns gott om tid att tänka, och då kom tanken, man borde kunna ha torv till hönsen? Väl hemma tog jag fram boken höns men där står att torv dammar för mycket? NÅn som har nån erfarenhet???
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Strajder

• Aspegården
SV: Torv som strö?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-09 kl 19:43 »
Numera finns även många olika alternativ som inte fanns för några år sedan såsom torvmix (hälften spån/hälften torv) och halmpellets. Hästfolket har skapat en marknad för dammfria alternativ ("hosthästar").

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 22 maj-09 kl 19:48 »
Åh så smidigt! Som den pelargonmänniska jag är så såg jag ju ett bra gödselalternativ..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 maj-09 kl 20:28 »
Vi har använt torv som strö åt hönsen, det är utmärkt och dammar inte något särskilt. Numera använder vi sågspån.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-09 kl 21:22 »
Allt blir alldeles brunt.
Använde på dyngbordet tidigare .
Toppen.
För övrigt använder jag bara kutterspån.
vill ha ljust.
Hedemorahöns

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 23 maj-09 kl 09:34 »
Torv dammar mycket, dammet syns och lägger sig på väggar och inredning som ett brunt lager. Spån dammar nog lika mycket det, fast det syns inte lika väl.
Mina höns älskar att bada i torven!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 23 maj-09 kl 21:58 »
Kan man inte vattna lite med en stril på kannan,det gör jag åt hästarna och det funkar super.Det blir så himla bra jordförbättrare när man slipper spånet.Jag säljer hästgödseln till kolonistugägarna som jag bor granne med,ett bra sätt att bli av med det jag inte har användning av själv,samt få in en liten slant,i år blev det över 1000 kr :D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 23 maj-09 kl 22:14 »
Ja jag kommer garanterat använda torv!

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 24 maj-09 kl 09:45 »
Vi använder det strö vi har hemma just för tillfället. Ett sätt att få torven att damma mindre är att ha den under ett lager med halm. Torven suger upp fukten och halmen gillar hönsen att sprätta omkring i.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-09 kl 07:14 »
Det märks tydligt att kutterspån är en bristvara.

Min lokala handlare "Foderbutiken i Strömsholm" har tagit hem Halmspån i blå plastsäckar. Halmen binds med rapsolja. Har någon testat det till höns?

Till häst är det tydligen suveränt eftersom det är så lätt att hantera och det lär ska absorbera bra. Luktar inte och dammar minimalt.

Jag kommer troligen att ta det vid nästa byte // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 4 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, KJE, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser