Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om understimulerad bock  (läst 1895 gånger)

Lina W

• Ångermanland
Tips om understimulerad bock
« skrivet: 21 maj-09 kl 23:03 »
Hej alla trevliga duktiga getmänniskor hoppas ni har en trevlig helg! Detta forum är verkligen bra när det gäller getfrågor  :)
Tänkte kolla om det är någon har som bra förslag på hur man kan aktivera en understimulerad bock.
Bocken är 3 år gammal och jag köpte han för en tid sedan. När han kom hit var han kraftigt överviktig och hade ont i lederna. Detta har gått tills sig riktigt bra med rätt kost. Han är egentligen snäll och väldigt social och go men han kan inte riktigt uppföra sig utan han måste bara knuffa till en med hornen eller bitas efter en stund. Han är stor och de som hade han innan hade blivit rädd han det är nog därför han gör som ha gör bara för att testa. Vi har dock aldrig backat för han. Han har stort stångbehov och ger sig på alla träd i hagen hela tiden och vandrar och vandrar.
Han går inte tillsammans med getterna just nu eftersom de började brunsta (jag vill inte ha killingar i höst).
Han har en kuperad hage med träd, får sly varje dag, har bildäck att stånga på, saker att hoppa på. Jag brukar ta med han ut på skogpromenader men eftersom han är lagomt opålitlig  med sina horn är han inte så kul att ha med....
Är det någon som har något tips på hur jag kan aktivera han så han mår bra och inte har tråkigt. Det är en omöjlighet att få på han ett förkläde så han kan gå med getterna+ att han strör de så hemskt att de aldrig får ta det lugnt om han får gå med de....
Hur kan jag få han att inte vilja stångas så mycket, vet att det är svårare när han redan har fått de vanorna....
Måste tillägga att det är en riktigt snygging, vit långhårig kraftig med fina stora horn  :-*
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Tips om understimulerad bock
« Svar #1 skrivet: 21 maj-09 kl 23:40 »
Skaffa killkompis? En kastrat kanske?

Goatgirl 1

• -
« Svar #2 skrivet: 22 maj-09 kl 01:22 »
Vår bock stångades innan också när han inte fick som han ville eller så bara kände han för det. Han fortsatte ett tag efter han blev kastrerad också. Då läste jag här att man kunde träna med vatten. Det har gått bra på han. Han stångas nästan aldrig längre. Man kan ta lite vatten o kasta mot/på han eller så kan man ha en blomspruta eller nått liknande att använda. Annars så tränar jag getterna nu med ord som dom vet betyder sluta eller att det dom gör är dumt. Mot bocken säger jag "Hör du". Han vet att ibland när jag säger så kan där komma vatten, därför är det bäst att sluta efter första Hör du ;)
Getterna säger jag "Sluta" till. Mest när dom hoppar när jag ska ge dom mat eller när den minsta stångas. Har precis börjat träna dom men det har redan börjat funka. Behövs inget vatten till dom. Sen tror jag det hjälper om man ger belöningar när dom gör rätt. När jag t.ex. ska ge mat till dom så hoppar dom. Jag säger sluta, när dom inte har hoppat på ett litet tag så får dom en liten matbit. Men det funkar kanske inte på alla.
Har också läst att man kan försöka lägga ner bockar som bråkar, så förstår dom kanske att människorna bestämmer. Och det är viktigt att inte backa för dom, och absolut inte springa! Det gjorde min lillasyster o hon blev jagad ett tag ;)

Sen som Gruff sa så ska han kanske ha en kompis så han inte är helt själv.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 maj-09 kl 08:08 »
Bocken behöver ett grabbgäng, jag skulle skaffa ett par stora kastrater som sällskap till honom. Blomspruta, vattenpistol, tom ketchupflaska o.dyl är ofta effektivt, om man sprutar i ansiktet, lätt att ta med på promenader. Bocken får inte stånga er. Lägg ner honom bestämt när han bär sig åt så. Knuffa till med hornen och bitas? Låter som ett typexempel på hur en bortskämd, ouppfostrad liten bockkilling kan bli som vuxen -  inte kul! Ge honom inga godsaker ur handen. Stort stångbehov och vandrar och vandrar. Är han bara understimulerad eller har han ont? Men visst, bockarna blir rastlösa och frustrerade när brunstgetter finns i närheten.
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 10:26 av Sussilo »

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 23 maj-09 kl 08:56 »
Han behöver sällskap!
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 22:43 »
Tack för tipsen med vatten, det måste jag testa. Funkar ju på hund och kattskället  ;D
Jag tror också att han är hemskt bortskämd redan som killing. Han kutar aldrig på en med hornen utan han snärtar till en med de om man pratar med honom eller kliar han (inte i pannan såklart).
Tanken var när jag köpte de här var att bocken skulle få gå tillsammans med getterna eftersom det verkar som lantraser oftast bara brunstar på höstkanten, jätte bra tyckte jag men getterna tyckte annorlunda. I och med flytten tyckte de väl att de fick det så bra att de kom på att de ville ha killingar... :-\
Jag har två bockkillingar ifrån år, båda är tingade och ska flytta. Skulle jag få återbud på någon av de kan jag ju kastrera han som sällskap men de är ju så små än att gå med storbocken.
Så jag får ta och leta reda på en trevlig stor kastrat till killen, hoppas det finns någon i närheten, for ju 100 mil tor för att hämta det här gänget  ::)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 22:59 »
Bockar är oftast hemsk snälla och tålmodiga med småkillar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 08:14 »
Gruff, var rädd om den rytmen som dina getter håller! Men februari är väl fortfarande statistiskt sätt den kallaste månaden på året och personligen vill inte jag att killingarna anländer då. Mina lanrasgetter har inte knipit igen till hösten, även om den "riktiga" brunsttiden infaller då. En del av de pilska damerna kostade på sig nya killingar 7 mån efter de första killingarna fötts. Därmed var det slut på bockens frigång.
Lina K, de där snärtarna med hornen låter inte kul. Vill du börja med en eller ett par yngre bockar och låta kastrera dem som sällskap till bocken, finns det hur många som helst nästan gratis. Kolla här på alternativ. nu, Blocket, Lantbruksnet m.fl.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 11:10 »
Detta forum är verkligen bra när det gäller getfrågor  :)

...och har du lappgetter så är du förmodligen med i Föreningen Allmogegeten. På www.allmogegeten.se finns ett forum för föreningens medlemmar som faktiskt är ännu bättre när det gäller just allmogegetterna. ;)

Han har stort stångbehov och ger sig på alla träd i hagen hela tiden och vandrar och vandrar.
Han går inte tillsammans med getterna just nu eftersom de började brunsta (jag vill inte ha killingar i höst).
Att han vandrar omkring beror med största säkerhet på att getterna brunstar. Helt normalt och inget att göra något åt. Det kommer att gå över till hösten när han får lov att betäcka getterna. Sällskap av annat än en brunstig get kommer antagligen inte att lösa problemet. Han kommer att skita i det där sällskapet och fortsätta vandra omkring och sukta efter getterna. Så varför börja krångla till det med att försöka köpa sällskapskastrater åt honom? Då är det väl bättre att ev. behålla någon av dina egna bockkillingar framöver som sällskap för kommande år?
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 11:21 av Mmmm »

Lina W

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-09 kl 13:00 »
Självklart är jag med i Allmogegeten, men hade missat totalt att det finns ett forum  :-[
Jag håller på att fixa inloggning där nu  ;D Det är så bra att det finns ställen där det finns folk som kan något om getter.

Sussilo, att getterna började brunsta redan 2 månader efter killing känns ju lite snett, trodde de flesta väntade längre..
Nä snärtarna han gör med hornen är inte kul, även om han inte tar i det minsta så gör det ont då få gånger han träffar...

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 maj-09 kl 13:20 »
Nej, de inväntar inte alltid hösten, även om det är vanligast. Getter kan ibland brunsta om ett par månader efter killning. Det är flera av oss som råkat ut för dessa "extrakillingar" som tär hårt på getterna.
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 18:17 av Sussilo »

Lina W

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-09 kl 13:58 »
Ja förstår att det tar hårt på brudarna...
Ledsen Ture (bocken) men du får gå i egen hage tills det är dax...
Det är ju ingen höjdare att få killingar på hösten, med tanke på att tempraturen kan sjunka mot -30 flera dagar i rad här....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 25 maj-09 kl 14:56 »
Ja, killingar på hösten är verkligen alldeles onödigt.  Det brukar inte bli något av dem.  Men visst är bockarna snälla mot småttet, beskyddar dem och undervisar dem i konsten att stångas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare
stromback, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser