Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäck?  (läst 1090 gånger)

Lobelina

Höhäck?
« skrivet: 21 maj-09 kl 16:43 »
Är ny som medlem här men har varit inne och snokat tidigare.
Tack för ett enormt lärorikt forum!

Jag ska lägga in en hylla i getbodan, hur hög kan den vara för att dvärggetterna själva ska kunna hoppa upp på den?

Hur brett sätter jag mellan spjälorna i höhäckan?   

Glad för svar

Sussilo

• Gäst
SV: Höhäck?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 10:28 »
Hej Lobelina!
Bra idé med hylla! Hur högt den ska sitta beror ju lite på hur stort utrymme getterna har att ta sats från. Avståndet mellan spjälorna i höhacken måste vara sådant att inte killingarna kan få in huvudet och fastna/hänga sig. Jag har haft ca 4 cm mellanrum för sv. lantras som ju är större, och höhäcken var placerad något över "boghöjd" på getterna. Men detta får "dvärgägarna" här på forumet svara på.
« Senast ändrad: 23 maj-09 kl 10:40 av Sussilo »

Lobelina

« Svar #2 skrivet: 23 maj-09 kl 23:51 »
Tack för svar. Jag har lagt 7 cm mellan spjälorna, kan det fungera då jag inte har tänkt ha mindre killingar än 3 månader gammla eller blir det bakläxa....? :P
Det är nästan 2 meter från vägg till hylla, och hyllan blev 60 cm hög, (finns utrymme för en trappavsats).

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 08:24 »
Vad kul att hyllan är klar, den kommer getterna att älska! Men spjälavståndet i höhäcken låter för stort i min uppfattning. Det räcker att getterna får in sina små nosar för att kunna äta. Vad säger ni andra där ute med dvärggetter?

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 15:48 »
De drar ju gärna ut en massa hö som sedan blir liggandes och som de inte äter upp, så ju smalare desto bättre. Då drar de inte ut lika mycket. De ska bara precis få tag på stråna och dra ut det de äter upp.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lobelina

« Svar #5 skrivet: 25 maj-09 kl 18:05 »
Tack för svaren, då ska jag ändra till 4 cm istället.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser