Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturjäst bröd  (läst 6908 gånger)

Anne Kristine

Naturjäst bröd
« skrivet: 20 maj-09 kl 19:08 »
Undrar om nån har provat att tillverka Naturjäst till surdegsbröd. Fick tips om detta men är lite osäker på hur jag ska göra. Är det nån som kan hjälpa mig med detta?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Naturjäst bröd
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 21:30 »
Menar du vildjäst?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-09 kl 17:37 »
Här hittar ni massor av bra info http://matgeek.se/
Älska din nästa så som dig själv

Anne Kristine

« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 19:28 »
Ja just de Vildjäst va det jag menade.

torpkillen

« Svar #4 skrivet: 05 jun-09 kl 17:46 »
jag har gjort flera natur jästa surdegar vissa misslykas men dom flesta funkar, om du bara ska göra en vanlig surdeg på rågmjöl är de bästa du kan använda enligt mig änglamarks ekologiska rågmjöl (grovt) vet inte exakt varför men den jäser riktigt bra av sig själv. de är bara att blanda mjölet + kallt vatten som fått ljummnat till den är som en gröt. täck med plastfolie så de blir tätt å ställ i skafferiet vänta 2 dar sen luktar du och om de verkar behövas rör om. inom 5 dagar borde du ha en bra sur deg.
singel kille med eget torp sen han var 18

magnuz

« Svar #5 skrivet: 12 jun-09 kl 08:28 »
Hej

Att använda naturjäst eller vildjäst som hävningsmedel är kanon. Det tar lite tid men är värd all väntan. En skillnad mellan vildjäst och olika former av surddegskulturer är att brödet inte blir syrligt. Om du letar efter en länk att spara på, skall du absolut titta in hos Martin Johansson. Här får du länken till hans levainrecept: http://paindemartin.blogspot.com/2008/03/folklevain.html

/Magnus

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-09 kl 21:13 »
försåtr inte riktigt, men om jag tror det jag tror du menar så använder vi ialla fall et surt äpple (grönt). vi river ca ett halvt grönt äpple ner i smeten som ska stå några dagar och sen så jäser det så fint ;)

Vurre

« Svar #7 skrivet: 12 jun-09 kl 22:49 »
Varför inte använda vanlig jäst? det är ju så mycket enklare?
snus? vad är priset på en pris?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-09 kl 22:57 »
Varför inte använda vanlig jäst? det är ju så mycket enklare?

Det blir inte lika gott

Vurre

« Svar #9 skrivet: 13 jun-09 kl 09:31 »
Det blir hur gott som helst om man gör på rätt sätt. Men med de löjligt stora mängder jäst som ofta rekommenderas blir det inte gott, det håller jag med om. Det är de långa jästiderna som gör ett gott bröd, oavsett vilket slags jäst man använder.
snus? vad är priset på en pris?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-09 kl 15:16 »
Har provat att jäsa länge med bara lite vanlig jäst, men det blir inte samma sak. Degen blir så mysigt luftfylld och uppuffad med surdeg.

Anne Kristine

« Svar #11 skrivet: 06 jul-09 kl 21:31 »
Tack allihop för alla tips! Har förstått att det är lite pyssel med Vildjäst men väl värt mödan. Bröd bakat på Vildjäst ska tydligen smaka väldigt gott. Det blir nog till att försöka.

Hoppfull2

« Svar #12 skrivet: 17 sep-09 kl 20:17 »
Jag är ny här men undrar till #4 (tror jag att det var). Du skriver att man kan blanda rågmjöl med kallt vatten som fått ljumna till gröt. Menar du då att man blandar mjöl tillsammans med vatten i en kastrull och ljumnar det? Vilka mängder pratar vi om?

Jag äter inte köpt jäst pga candidan och inte heller vetemjöl så om detta fungerade vore det helt perfekt för mig!  :D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-09 kl 00:54 »
Jag är ny här men undrar till #4 (tror jag att det var). Du skriver att man kan blanda rågmjöl med kallt vatten som fått ljumna till gröt. Menar du då att man blandar mjöl tillsammans med vatten i en kastrull och ljumnar det? Vilka mängder pratar vi om?

Jag äter inte köpt jäst pga candidan och inte heller vetemjöl så om detta fungerade vore det helt perfekt för mig!  :D

Nu är ju jag visserligen inte nr 4 :-[, men jag tar ljummet vatten ur kran och blandar med rågmjöl (och ibland med 1 tsk honung). Blir fint som snus.

Hoppfull2

« Svar #14 skrivet: 18 sep-09 kl 11:11 »
Tack! Blir detta då en deg i sig eller blir det själva surdegen som man sen tillsätter en massa annat i?  :-[ Är helt grön på detta med surdeg och att baka utan vetemjöl... Hur länge ska detta stå sedan?
tack snälla för hjälp!

MonicaA

« Svar #15 skrivet: 18 sep-09 kl 11:46 »
Oj, jag håller ju just nu på att förbereda surdegsbröd för första gången. Min man har alltid gjort det innan, men jag har mer tid till det nu. Igår började jag med 2 dl vatten och 2 dl ekologisk fullkornsrågmjöl och blandade ihop detta med vår ballongvisp i en glasskål(viktigt). Sedan täckte jag över det med en handduk och knöt ett snöre runt.

Idag lade jag till 1 dl fullkornsrågmjöl och 1 dl vatten. Jag kunde lukta att en svag jäsning hade börjat. Jag tror att jag ska hålla på i 1 vecka, men jag återkommer när jag vet mer. Man ska byta glasskål efter några dagar eller när man inte får plats mer. Jag återkommer om det också.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Hoppfull2

« Svar #16 skrivet: 18 sep-09 kl 13:41 »
Aha, av vilket skäl måste det vara en glasskål?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 18 sep-09 kl 16:49 »
Tack! Blir detta då en deg i sig eller blir det själva surdegen som man sen tillsätter en massa annat i?  :-[ Är helt grön på detta med surdeg och att baka utan vetemjöl... Hur länge ska detta stå sedan?
tack snälla för hjälp!

Nej, som jag gör så är surdegen inte färdig ännu. Efter ca 4 dagar matar jag den med mer mjöl+vatten, och efter ytterligare några dagar är den klar för att använda. Kvällen innan jag ska baka gör jag då en fördeg av 100g surdegsgrund+mjöl+vatten. Men det finns nog tusen sätt (minst) att göra på ;).

Hoppfull2

« Svar #18 skrivet: 20 sep-09 kl 13:58 »
Ok tack!

Skulle någon av er som kan och brukar baka med surdeg helt utan vanlig jäst och med mjöl som inte är vetemjöl kunna tänka sig att lägga in ett recept? Alltså hur man gör med mängder och tider från början till slut.

Jag har aldrig gjort egen surdeg och heller aldrig bakat bröd utan vetemjöl.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 14 okt-09 kl 03:46 »
Recept på Barsjabrödet (bara råg) finns i Saltå Kvarns lilla bakbok "baktankar", kolla på bibblan.
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser