Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderförslag till en avsmalnande ardenner?  (läst 3731 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Foderförslag till en avsmalnande ardenner?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-09 kl 18:25 »
Har inte testat pellets, det vore ju en idé. Han är ju som sagt väldigt kräsen med maten men det kan ju vara värt att testa.
Har aldrig gett luzern i pelletsformat innan, hur mkt kan man ge då per mål?

Jag behöver något med mer koncentrerad näring än gräs. Att slå gräs med lie och ge honom är inte praktiskt genomförbart eftersom jag inte har varken lie eller så pass högt gräs på ett lämpligt ställe. Sen skulle jag få fodra med gräset när han går i sin vanliga hage med ponnyerna - då kan jag ju lika gärna släppa allihop på det kraftiga betet. Eller så skulle han få stå inne i boxen och tugga gräs, då kan han ju lika gärna stå i gräshagen.

Det är ju ett grovfoder så jag har inte hört om någon begränsning. Däremot gillar sällan hästar när de får alltför stora givor utan det måste vara hanterbart. Var noga med att blöta det bara, torra lusernpellets är boven till många foderstrupsförstoppningar.

Sedan tycker jag nog att Francis förslag var bra, slå gräs åt honom. Du kan ju också bygga en hage/fålla inom hagen då han ska äta sådant de andra inte ska ha.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #21 skrivet: 22 maj-09 kl 18:30 »
Det enda som är praktiskt möjligt är att ge honom ett extra tillskott i krubban och släppa honom på ett kraftigt bete ett par timmar/dygn. Jag ger nu luzern + olja och han har iallafall stannat i viktnedgången så jag antar att det vänder helt snart. Anledningen till varför jag inte vill ge honom kraftfoder är att hästar är gjorda för att äta grovfoder. Om man då kan hitta ett sätt att få i honom det hackade strået tillsammans med lite extra energi (i detta fallet olja) så är det ju bättre än ett kraftfoder baserat på spannmål.

Även om man har som mål att till största delen kunna föda hästen på grovfoder så är det absolut viktigaste att hästen får i sig vad den behöver. Om det nu innebär att man måste ge kraftfoder för att komma upp i den mängden så är det bara att rätta sig och göra det. Man kan inte låta en häst gå med brist bara för att man inte vill ge kraftfoder.

Det lättaste är såklart att sätta sig ner med tabellerna och räkna ut det exakta behovet.

Ptr

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 22 maj-09 kl 21:20 »
Lätt och lätt, lätt att använda tabeller och beräkningar blir det först när alla ingångstal justerade till hästen och att man vet vad den stoppar i sig! Men somvägledning är det utmärkt, jag vet, roade mig med det ett tag, det var mycket lärorikt.
Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

mli79

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 23 maj-09 kl 08:21 »

Jag frågade för att jag var oviss, men trots många svar så känns min ursprungliga idé + olja bäst för oss. Och han verkar ju svara på det nu, jag kanske var lite otålig. Jag är tacksam för alla svar ändå!

Att slå gräs skulle innebära att jag dels fick köpa en lie, sen även fråga en bonde om jag fick slå hans vall. Sen skulle jag få ge hästen gräset när han var avskild i en liten del av en hage eller inne i boxen - det känns ganska sannolikt att han skulle reagera på det likadant som på hö. Dvs han vill vara med sina polare hellre än att äta. När han går i beteshagen ett par timmar om dagen så tar det inte lång tid innan han bara hänger vid staketet och glor på sina kompisar. Unghästar har ett stort socialt behov.

Så ni tycker inte att jag har löst det bra med att låta honom gå i en gräshage så han får möjlighet att äta kraftigt bete ett par timmar om dagen + att ge honom  hackad strå + olja ( + jordgubbssaft  ::)?'
Jag är ingen motståndare till kraftfoder, jag tycker bara att man ska försöka klara sig utan i största möjliga mån. Det viktigaste är ju att en växande häst inte faller ur. Han var på väg att göra det, men är nu på väg upp igen.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #24 skrivet: 23 maj-09 kl 22:43 »
Lätt och lätt, lätt att använda tabeller och beräkningar blir det först när alla ingångstal justerade till hästen och att man vet vad den stoppar i sig! Men somvägledning är det utmärkt, jag vet, roade mig med det ett tag, det var mycket lärorikt.
Mvh

Det finns ju rätt lättsamma dataprogram numera som går bra att använda för beräkningar. Sedan får man ju använda ögat också, hästar är individer och vissa behöver mer än "normalhästen".

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #25 skrivet: 23 maj-09 kl 22:45 »
Jag frågade för att jag var oviss, men trots många svar så känns min ursprungliga idé + olja bäst för oss. Och han verkar ju svara på det nu, jag kanske var lite otålig. Jag är tacksam för alla svar ändå!

Att slå gräs skulle innebära att jag dels fick köpa en lie, sen även fråga en bonde om jag fick slå hans vall. Sen skulle jag få ge hästen gräset när han var avskild i en liten del av en hage eller inne i boxen - det känns ganska sannolikt att han skulle reagera på det likadant som på hö. Dvs han vill vara med sina polare hellre än att äta. När han går i beteshagen ett par timmar om dagen så tar det inte lång tid innan han bara hänger vid staketet och glor på sina kompisar. Unghästar har ett stort socialt behov.

Så ni tycker inte att jag har löst det bra med att låta honom gå i en gräshage så han får möjlighet att äta kraftigt bete ett par timmar om dagen + att ge honom  hackad strå + olja ( + jordgubbssaft  ::)?'
Jag är ingen motståndare till kraftfoder, jag tycker bara att man ska försöka klara sig utan i största möjliga mån. Det viktigaste är ju att en växande häst inte faller ur. Han var på väg att göra det, men är nu på väg upp igen.

Vet du, det absolut bästa vore ju om han kunde få gå på bete med andra jämnåriga! Näst bästa alternativet är väl att sätta betesbegränsare på de små så att de kan gå tillsammans.

Just uppväxten är ju det absolut viktigaste tiden i en hästs liv, det är där allt grundläggs och då spelar fodret en mkt stor roll.

mli79

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 24 maj-09 kl 10:10 »

Han går med nästintill jämnåriga - den yngsta shettisen är bara året äldre. Men visst hade det varit toppen att ha honom på ett jättestort bete med andra hästar i samma ålder. Men det går inte att lösa rent praktiskt.
Om han hade gått i beteshagen dygnet runt med shettisarna så skulle det innebära att betet blev avbetat på nån vecka, dvs att grisarna inte skulle ha nåt vidare bete sen under sommaren. Ett par timmar om dagen verkar hålla gräset i bra längd. Beteshagen är bara  4000m2. Trots begränsare finns ju fångrisken. Fick ta bort min ena shettis för nåt år sedan efter att han hade gått en dag i beteshagen.

Teoretiskt finns det nästan alltid bättre alternativ, men allt ska ju fungera rent praktiskt också.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

tessiem

« Svar #27 skrivet: 24 maj-09 kl 20:36 »
Men har du inte för många hästar på för lite mark isåfall?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 24 maj-09 kl 21:31 »
Jo, jag förstår att det ska fungera praktiskt men man måste också kolla på hästens bästa. En unghäst hade jag isåfall skickat iväg på bete. Det låter överhuvudtaget som att du har alldeles för lite mark för ditt djurantal, vår trädgård är större än din betesmark.

mli79

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 24 maj-09 kl 22:53 »

Missförstånd!  :o 
Det är bara det som jag har kallat gräshagen som är så liten, det är ju en del av grisarnas sommarbete. Hästarna går på betydligt större marker. Använder inte den hagen annars alls till hästar eftersom jag tycker att den är för liten. Därför tror jag att det bara skulle ta nån vecka för en stor häst att beta ner.

Självklart ska man se till att hästen har det bra i första hand. Jag tycker att en häst som går i en fungerande flock med någelunda jämngamla hästar och som nu håller sig fint i hull faktiskt har det riktigt bra. Just nu så hade han ju tappat lite i vikt av anledningar som jag inte orkar upprepa, men är nu på väg i form igen. Han är under inkörning och det är ytterligare en anledning till att jag inte har nån större lust att släppa iväg honom från gården. Visst kan jag arrendera betesmark igen men det känns lite onödigt för ett par veckor.. lagom till midsommar brukar betet i den vanliga hagen vara lagom.

Tycker du Sar att detta inte räcker så undrar jag verkligen vad du hade gjort annorlunda? Skulle du ha släppt iväg din häst på bete i ett par veckor med de risker det innebär - bara för att din häst _började_ smalna av men du lyckades stoppa det med luzern, olja och extra bete hemma?

Ni andra behöver inte heller vara oroliga - om det skulle visa sig att han inte skulle klara sig på min nuvarande foderlösning så hittar jag på nåt bättre.   :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #30 skrivet: 24 maj-09 kl 23:46 »
Missförstånd!  :o 
Det är bara det som jag har kallat gräshagen som är så liten, det är ju en del av grisarnas sommarbete. Hästarna går på betydligt större marker. Använder inte den hagen annars alls till hästar eftersom jag tycker att den är för liten. Därför tror jag att det bara skulle ta nån vecka för en stor häst att beta ner.

Självklart ska man se till att hästen har det bra i första hand. Jag tycker att en häst som går i en fungerande flock med någelunda jämngamla hästar och som nu håller sig fint i hull faktiskt har det riktigt bra. Just nu så hade han ju tappat lite i vikt av anledningar som jag inte orkar upprepa, men är nu på väg i form igen. Han är under inkörning och det är ytterligare en anledning till att jag inte har nån större lust att släppa iväg honom från gården. Visst kan jag arrendera betesmark igen men det känns lite onödigt för ett par veckor.. lagom till midsommar brukar betet i den vanliga hagen vara lagom.

Tycker du Sar att detta inte räcker så undrar jag verkligen vad du hade gjort annorlunda? Skulle du ha släppt iväg din häst på bete i ett par veckor med de risker det innebär - bara för att din häst _började_ smalna av men du lyckades stoppa det med luzern, olja och extra bete hemma?

Ni andra behöver inte heller vara oroliga - om det skulle visa sig att han inte skulle klara sig på min nuvarande foderlösning så hittar jag på nåt bättre.   :-[

Vad jag skulle ha gjort annorlunda är att jag skulle se till att min unghäst fick gå på fritt bete med jämnåriga, gärna ngn i samma storlek så de kan "kampa" ordentligt. Om jag nu tar hem en extra häst eller skickar iväg den beror på vad som fungerar bäst praktiskt.
Just under uppväxten är ju betet som viktigast och då har du för små marker för ett fullvärdigt bete (om jag nu har fattat det rätt, det är betesmarken som är liten men vinterhagarna är större?!).

Är det fråga om ngn vecka eller två tills jag har den möjligheten så skulle jag lösa det med extra foder tills dess.

Min lösning hade antagligen varit att arrendera mark och få tag på någon/några andra unghästar i samma ålder (gärna samma kön hingstar/valacker leker hårdare än ston) och sedan ha shettisarna i gräshagen i den mån det fungerar med tanke på fång etc.

mli79

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 25 maj-09 kl 12:56 »

Deras vanliga beteshage är på ca 2h, där går tre minishettisar tillsammans med ardennern. Delar av den vanliga beteshagen går de i på vintern vilket innebär att det tar fram till midsommar innan det blir riktigt kraftigt bete. Så nej, jag har inte för lite mark till mina hästar.
Jag börjar bli less på att behöva förklara och försvara min hästhållning bara för att jag har en inte särskilt matglad unghäst.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 25 maj-09 kl 13:27 »
Du behöver varken förklara eller försvara din hästhållning. Däremot är det ju en fördel om man klart och tydligt redogör vad man har för förutsättningar när man ber om råd.
De som lägger ner tid på att besvara din fråga har bara de nämnda förutsättningarna att gå efter.

mli79

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 25 maj-09 kl 16:33 »
Jag kanske inte angav mina förutsättningar tydligt nog?

• Hästen är inte smal men börjar bli lite tunn
  • Hästen vill inte äta hö eftersom han väljer att umgås med polarna
  • Hästen vill/kan bara äta kraftigt bete ett par timmar om dagen
  • Hästen äter i dag luzern och det går bra max nåt kilo.
  • Problemet är temporärt, försvinner om ett par veckor

Kanske borde jag ha skrivit att jag var ute efter ett foder med högkoncenterad näring som bara kan ges i krubban. Men då hade jag väl fått förklarat för mig att grovfoder är den viktigaste delen i hästens foderstat.  :-\ :)
Och nej, jag behöver egentligen inte förklara min hästhållning för er..  men efter att du och nån annan gjorde ett påstående att jag inte gör det bästa jag kan för mina hästar och att ni  dessutom väljer att tolka in att jag skulle ha för lite mark så känns det befogat.

Ptr

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 25 maj-09 kl 21:03 »
Hå, ropar får man svar, ibland det man förväntar sig, ibland något annat. Mitt i allt så kan man finna en liten rad som kan föda en tanke till en variant till lösning som man inte tänkt på. Sen att man får en massa nonsens, icke genomförbara förslag, inblandat med bra tankar, som inte är användbara av det ena eller andra orsaken, det är spelets regler.

Tror säkert att du är mån om dina hästar, annars hadde jag inte brytt mig.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

mli79

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 25 maj-09 kl 21:31 »

Jag helt helt klart öppen för många förslag, men när det ältas om förslag som jag redan har avfärdat som oigenomförbara så blir jag bara så trött..

tessiem

« Svar #36 skrivet: 25 maj-09 kl 22:40 »
Jag menade inte att trampa någon på tårna utan hade bara missförstått. Trodde att du menade att all din betesmark blev nerbetad på en vecka.
Bra att det inte var så.

mli79

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 25 maj-09 kl 23:17 »

Ingen fara! Det är bara det att just det hagen är benämnd "beteshagen" innan i tråden så jag slarvade med att förtydliga att det inte är _all_ betesmark.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 26 maj-09 kl 07:14 »
Kanske borde jag ha skrivit att jag var ute efter ett foder med högkoncenterad näring som bara kan ges i krubban. Men då hade jag väl fått förklarat för mig att grovfoder är den viktigaste delen i hästens foderstat.  :-\ :)

Prova Vitamite http://www.mitavite.co.uk/.
Jag har gett det till min 31-åriga arabvalack i vinter och har ser bättre ut än på länge.
Det verkar tas upp bra av kroppen och innehåller mycket fett, som är extremt energirikt

mvh
Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Ptr

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 27 maj-09 kl 21:07 »
Då är vi överrens om det, och jag känner igen det!

Det löser sig säkert, du bryr dig ju, och ser, det är inte alla förunnat!

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser