Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderförslag till en avsmalnande ardenner?  (läst 3721 gånger)

mli79

• Skåne
Foderförslag till en avsmalnande ardenner?
« skrivet: 18 maj-09 kl 08:54 »
Min lilla ardenner äter inte längre hö eftersom hans polare i hagen (shettisar) väljer att äta gräs istället. Ardennern vill inte stå och äta själv, så därför tuggar han bara i sig det lilla gräs som finns nu. Jag tar in honom och ger luzern dagligen, men han är inte så intresserad av det. Äter max ett kilo, sen har han tröttnat.  Han har alltid varit ointresserad av kraftfoder. Den enda anledningen till att jag nu får i honom luzernen är att jag blandar den med en skvätt jordgubbsaft.
Jag har släppt över honom i andra hagar som har ordentligt med bete där han får stå ett par timmar om dagen. Tyvärr kan jag inte släppa mina shettisar där eftersom jag är rädd för fång.
Hästen är inte mager, men tillräckligt tunn för att jag vill ha i honom mer mat.

Så... Har nån något tips på hur man fodrar en kräsen ardenner så att han kommer i bra hull så fort som möjligt? Eller är det bara att avvakta med den foderstaten jag redan har?

För att summera dagsläget:
Fri tillgång på hö - som han inte äter
Drygt ett kilo luzern, hackad strå. Vill inte äta mer.
Rejält bete 5 timmar per dygn
resten av dygnet kort "shettisbete".
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Foderförslag till en avsmalnande ardenner?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 09:08 »
Jordgubbssaft :o Mycket ska man höra  ;D

Varför kan han inte gå på riktigt bete hela tiden?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 09:18 »

Det "riktiga" betet är egentligen grisarnas sommarhage som han får hålla i trim. Skulle han gå där hela tiden så hade han betat ner den på typ två veckor och så hade han dessutom fått gå själv. Vågar inte släppa shettisarna där pga fångrisken. Shettisarna kan inte heller hålla hela sin hage i bra trim om de går själva, framåt midsommar brukar det vara så mkt gräs att det behöver slås. Därför gissar jag att foderproblemet är tillfälligt (nyhetens behag nu bara att enbart äta gräs) och att det ska kunna gå att ha honom i den vanliga hagen + luzern om ett par veckor.

Jag tyckte att det var väldigt kladdigt med melass, och bökigt att komma ihåg att blöta betfor bara för smakens skull. Mkt smidigt med stora dunkar med saft istället  ;D
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 14:30 »
jag tycker seriöst att du ska kolla så det inte är något annat som är fel på honom... för min adrenner, som dessutom är gammal går redan nu på bara bete och det i en mycket nerbetad hage, och han är ändå väl rund om buken, jag för att inte säga fyrkantig.. :-[
ardenner (vuxen) brukar ju inte vara svåra att ha hullet på, är han ung så är det förståss värre.. men kolla parasiter och sånt, sen tycker jag att det han får ska funka..
tänk på att en del hästar inte svarar bra alls på lucern..
är han ung så håll koll på ca/p kvoten, den blir åt fanders med bara lucernet har jag för mig..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 maj-09 kl 23:25 »

Han är bara tre och avmaskad ordentligt. Så jag antar att han är lite svårfödd nu för att han växer.
Jag har varit med om samma sak förr, ett halvblod som tappade en del när det nya gräset var godare än allt annat foder. Men han svarade bra på luzern iallafall så problemet var snabbt avhjälpt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 19 maj-09 kl 09:20 »
Du kan ju prova ge uppblött lusern i pelletsform, gärna iblandad med lite betfor (blanda upp den med mkt vatten och när den svällt klart häller du av "sockervattnet").
Det kanske lockar mer än lusernet i stråform?!

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-09 kl 09:23 »
Varför inte göra som dom gamla grekerna?

Ta fram lien och fixa lite gräs åt hästen om det nu är det han vill ha?????????????????????
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 16:13 »

Har inte testat pellets, det vore ju en idé. Han är ju som sagt väldigt kräsen med maten men det kan ju vara värt att testa.
Har aldrig gett luzern i pelletsformat innan, hur mkt kan man ge då per mål?

Jag behöver något med mer koncentrerad näring än gräs. Att slå gräs med lie och ge honom är inte praktiskt genomförbart eftersom jag inte har varken lie eller så pass högt gräs på ett lämpligt ställe. Sen skulle jag få fodra med gräset när han går i sin vanliga hage med ponnyerna - då kan jag ju lika gärna släppa allihop på det kraftiga betet. Eller så skulle han få stå inne i boxen och tugga gräs, då kan han ju lika gärna stå i gräshagen.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 maj-09 kl 17:17 »
Det beror ju på hur pass akut det är, som du skriver så vill han inte äta hö, då är ju gräs bättre än ingenting ur näringssynpunkt!

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 maj-09 kl 18:59 »
vore han hungrig borde han ätit av höet tycker jag. Att hålla på o mixtra med extra mat då känns mer som att lära honom att vara kräsen.
funderar på om han har problem med tänder, så att han helt enkelt inte kan äta hö ordentligt. vargtand kallas det tror jag? Eller nått bettfel? be nån kolla munnen på han så du kan uteluta det.

mli79

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 maj-09 kl 23:07 »

Han har inget problem med munnen.
Han tuggar i sig gräs konstant så jag antar att han inte är tillräckligt hungrig (om han alls är det) för att själv stå och äta hö. Då tycker jag att det är ett ypperligt tillfälle att ge lite extra tillskott i form av tex luzern. Alla som ger sina hästar kraftfoder - är det också att mixtra med maten och att skämma bort hästen?

Gräs äter han ju gärna, men det är ju problem att ge honom det i och med fångrisken för ponnyerna.

Jag har dock upptäckt att det inte är särskilt mkt energi i luzern. Klantjag borde ju givetvis ha kollat upp det bättre. Jag ska se om jag kan hitta majsolja imorgon när jag ska iväg och handla så ska han få en skvätt till sitt jordgubbsluzern. Vet inte den optimala doseringen, ska kolla upp det. Eller det kanske är någon här som vet?

Han är ju inte mager, de som inte ser honom dagligen tycker att han är ganska lagom. Men jag har sett att han har gått från lagom till på gränsen till smal och vill hejda det i tid ifall det skulle bli värre.

Ptr

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-09 kl 23:27 »
Är bara betet tillräckligt gott kanske han inte lider såvärst av att vara skälv et tag. Han växer väl så att det knakar och gräs är vad ästar ska leva på, det får prioriteras om det går, och sen får du umgås tillräckligt mycket med honom, så får du det gort också. Ta honom i grimskaft och städa av kanter som inte används till annat!

Det är rätt rofylt!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 19 maj-09 kl 23:38 »
Du kan ju sätta betesbegränsare på shettisarna så kan dom alla gå tillsammans på det goda gräset om dagarna :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 maj-09 kl 07:01 »
Eller hägna in en liten del med mindre gräs till ponnysarna av beteshagen så att den stora får ordentligt med mat.

Vi har hårt tränande travhästar ihop med varsin shettis och de funkar hur bra som helst. Alla fattar väl skillnaden med foderbehovet på dom?

Varför kan han inte äta krafftfoder istället för lusern som han inte vill ha?

Ptr

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 maj-09 kl 13:59 »
Det fins hästar som inte går upp av en massa havre, jag har en, när havren tog slut och husse slarvat med att ta hem i tid så börgade han att lägga på sig, så där blir inte mer havre.

Och att behva krångla med sånt nu när växtsesongen drar igång, dyrt blir det oxå i onödan.

Förslaget med hagar brevid varann är välvärt att prova, och när den stora ötigt av lite kan de gå ihop någon dag innan det är dax att börga på nästa ruta. Där är väl fler med samma beskymmer i närheten, kan ni inte beta hos varann så det både betat och därefter avgnagt och sällskap. Bra för betena är det också.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-09 kl 14:01 »
KRAFFTfoder, inte samma sak som "massa havre"  ;)

Ptr

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 maj-09 kl 14:41 »
Åja, havren är fortfarande vanligast, andra spannmål också, många gånger i någon blandad form och sen peleterat. Sen är det väl andra varianter som lusern mfl. Det går ju att jaga ett grovfoder med riktigt bra kräm också, att ha som stödfoder. Kan tänkas att hösilage går i lättare än hö så här års. Någon kobonde kanske kan släppa till något så här i slutet på fodringssesongen. Men nu när risken för värme är överhängande så måste det nästan hämtas varteftersom. Men bäst vore nog en stor hage (flera ha)med blandad teräng och liknande hästar både i kynne och behov.

Men det är lättare sakt än gort man ska komma överrens med andra hästägare också, och det breukar vara det besvärligaste!!

Mvh

mli79

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 22 maj-09 kl 12:43 »

Det enda som är praktiskt möjligt är att ge honom ett extra tillskott i krubban och släppa honom på ett kraftigt bete ett par timmar/dygn. Jag ger nu luzern + olja och han har iallafall stannat i viktnedgången så jag antar att det vänder helt snart. Anledningen till varför jag inte vill ge honom kraftfoder är att hästar är gjorda för att äta grovfoder. Om man då kan hitta ett sätt att få i honom det hackade strået tillsammans med lite extra energi (i detta fallet olja) så är det ju bättre än ett kraftfoder baserat på spannmål.

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 maj-09 kl 13:53 »
Inte för att vara petig...  :-[ Men då undrar jag varför du frågar eftersom du redan bestämt dig för att detta är det enda som funkar ???

Ptr

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 maj-09 kl 17:19 »
Ibland är det stimulerande att tänka ofentligt, det skärper en, men nu var det inte mig du frågade!

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Erik Lundvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser