Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på Vindskydd.  (läst 6817 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Tips på Vindskydd.
« skrivet: 17 maj-09 kl 16:24 »
Hej på er där ute.
Jag skulle vilja ha lite tips på vindskydd som ni har till era getter (gärna nån bild) men allt mottages tacksamt.
Jag har äntligen lyckats stängsla in mina och det går jättebra, men de behöver ett vindskydd att gå in under i hagen.Jag tar fortfarande in dom på kvällarna o tänkte att nu när det snart är sommar kan de ju va ute dygnet runt.

Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Tips på Vindskydd.
« Svar #1 skrivet: 17 maj-09 kl 20:36 »
Jag vet att man ska inte bygga vindskyddet av halmbalar. Det gjorde nämligen jag.  :-[
Efter ett tag hade getterna ätit upp väggarna.

Edgar

Get-Eva

« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 22:44 »
Nu vet jag ju inte hur många du har, men när mina första 10  var små, så byggdel vi jätteenkelt!
Mot en vägg (ladugård eller så) ställde vi upp två tjocka, långa stubbar i bakkant och två i fram kant (dom var något högre),
sedan la vi på en av ribbor förstärkt skiva (dom älskade att hoppa upp och ner på den så klart, blev tungt när alla trängdes samtidigt) och ett par skivor i var kortända. Funkade jättefint med lite halm på marken inuti. (har du ingen vägg just där får du väl sätta en spånskiva i bakkanten oxå)
Annars kan du ju göra ett riktigt snyggt ett typ ett sådant som vandrare på fjället ligger i ifall du vill hugga stockar och bygga av. Det blir ju genuint, snyggt och håller en halv evighet.

Har flera, olika lag eller så bland getterna är det inte fel att ha ett par olika skydd så att dom slipper trängas och kivas.

Jag skall bygga av timmer nu ute i hagen (så fort vi får tid) så att dom får gå ute hela tiden snart och så ser det ju så snyggt ut med riktiga timrade vindskydd.........(säger den gamla nostalgiska scoutledaren :-[ )
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 23:47 »
Jag funderar på flyttbara vindskydd. De behöver ju inte vara så höga till de här varelserna så det borde gå att bygga så att man kan ta pallgafflarna och flytta till nästa hage. Någon som byggt sådant? Bild? Borde kanske varit under bygga tråden...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 12:12 »
Tack för svaren. Ska se vad vi kan komma på.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 20 maj-09 kl 13:16 »
Nä, gud vet att det inte behöver vara högt och flott i alla fall, när man typ hittar alla under loggolvet  ;D

Celine

« Svar #6 skrivet: 21 maj-09 kl 10:27 »
Min granne har ett suveränt flyttbart vindskydd till sina getter. Hon har tagit en gammal släpkärra och satt på ett bilkapell med lycka baktill som är öppen. Så hennes getter har en "husvagn".  Mina däremot fick mina getter nöja sig förra sommaren med "tält" (pressänning uppspänt mellan träd) till en början, med sedan tog även jag vår släpkärra till fyrhjulingen som har galler på och satte upp pressänning över och runt 3 sidor, så även mina fick mer vind och regnskydd. Ett annat bra alternativ om man inte behöver flytta på det är ju en lekstuga.
Har tre underbara hästar, två söta katter, tre getter och en bock.

Get-Eva

« Svar #7 skrivet: 23 maj-09 kl 21:31 »
Ja, vår lillebock fick vara ha mina barn-barns lekstuga i vintras när han inte fick vara med getterna då dom skulle betäckas av storbocken!
En lekstuga är bra, och jag fick lov av barn-barnen att låna den bara dom fick tillbaka den i sommar!  ;D
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

balders hage

« Svar #8 skrivet: 24 maj-09 kl 11:39 »
Hej, vi hade turen att få "ärva" en gammal rutchkana, med steg på ena sidan och en kana med steg bredvid. Under ett trevligt hus med ingång och litet fönster mittemot. (öppet) det enda är att man får fylla på halm, det är ju ändå samtidigt deras toalett . De har till och med klättrat upp på taket.  trekantigt kan man säga. Perfekt!!!

eva f

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 24 maj-09 kl 11:47 »
Hur mycket strömaterial behöver de om vindskyddet inte har nått golv och står direkt på lägdan? Jag använder bara ett kapell till min släpvagn som vindskydd. Det blir lätt att flytta på två personer. Men jag har ju inte så mänga djur heller.

balders hage

« Svar #10 skrivet: 24 maj-09 kl 11:54 »
Vårt "hus" har heller inget golv. Vi började med att täcka marken så att det vart en lagom bädd att ligga på , sedan har vi fyllt på vartefter. Först försökte vi byta ut men de blir lättare att fylla på sen får man göra storrengöring några gng per år.
Innan vi fick huset hade vi oxå ett provisoriskt vind/regn skydd av stolpar och pressenning, men det funkade oxå bra, förrutom om det blåste rejält. :) Getterna är glada bara de har något....

balders hage

« Svar #11 skrivet: 24 maj-09 kl 12:23 »
Här är vårt "fina" vindskydd som används både dag och natt. Året runt.

balders hage

« Svar #12 skrivet: 24 maj-09 kl 12:24 »
Oj lite stor bild bara, otekniska jag men men rulla och ni ser två getter Balder och Malte. ( 1 resp. 2 år)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 maj-09 kl 17:05 »
Snygga killar!

eva f

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-09 kl 10:09 »
Mycket fina killar! Men det jag undrar över är; om man låter djuren äta upp återväxten på läggdan och flyttar det tillfälliga skyddet eftersom, måste de ha strö då om de ligger i gräset? Eller kan man inte låta djuren ligga så? Blir det för hårt kanske :-\?

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 maj-09 kl 10:18 »
Hur hårt de ligger har nog ingen större betydelse, men de ska ligga torrt.

balders hage

« Svar #16 skrivet: 25 maj-09 kl 20:57 »
visst kan man, men jag fyller på halm så det ska förbli torrt att ligga däri. Kojjan är så himla tung, vi fick ta hjälp av traktor för att få dit den. :D

eva f

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 26 maj-09 kl 08:27 »
Nu har jag två får , en bagge,två lamm, två getter och två killingar som ska gå i en hage som jag kommer att flytta för avbetning. tanken är att de ska kunna vara på ett ställe i minst fyra dagar, kan bli fler eftersom hagen blev större än jag trott. :o Men tanken är att vindskyddet ska flyttas eftersom. Det är ganska lätt och går att flytta på två pers. Ska jag ströa blir det mycket strö över hela hagen, i och för sig blir det till jord så småning om. Men ändå. Det är därför jag undrar.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 26 maj-09 kl 16:10 »
Eva F: hur ser ditt vindskydd ut?? Nyfiken.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 26 maj-09 kl 17:33 »
Men det jag undrar över är; om man låter djuren äta upp återväxten på läggdan och flyttar det tillfälliga skyddet eftersom, måste de ha strö då om de ligger i gräset? Eller kan man inte låta djuren ligga så? Blir det för hårt kanske :-\?

Sommartid behöver de inget strö. Mina getters  favoritliggplatser är där marken är torr och ganska lite växtlighet. Där skrapar de upp en grop så jorden blir bar, och så ligger de där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
ärt, svarvarsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser