Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommon sortäkta + ta vara på rotskott?  (läst 2483 gånger)

louise

• Gäst
Plommon sortäkta + ta vara på rotskott?
« skrivet: 16 maj-09 kl 22:18 »
Jag har ett plommonträd som fått rotskott jag gärna vill använda. Men hur är det, de är inte sortäkta eller? Har inte en susning om vad det är för träd. Det är blålila plommon. Form.. gud, jag minns inte, förra året blev det inga å året innnan var mitt första år här. Lite rund-avlånga sådär;)

Ja, och så undrar jag vilken den bästa strategin är för att rädda och flytta dessa rotskott. Nån hade en ide om att hugga av "moderroten", så att de kan bilda egna rötter och sedan flytta de i en viloperiod.

mistel

• -
SV: Plommon sortäkta + ta vara på rotskott?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-09 kl 16:27 »
De flesta moderna träd är ympade, ex. på krikonet St Julien eller möjligtvis på myrobalan (körsbärsplommon), men det finns ju även rotäkta plommonträd så det är svårt att svara på om ditt träd är rotäkta eller ej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare
kaninohöns, Stengrim, Per Börjesson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser