Varmt vatten fryser INTE snabbare än kallt vatten, varmt vatten tar ju längre tid att kyla ner! Det är basic kemi....

Testa själva om ni inte tror mig, ställ in en mugg med kallt vatten och en med varmt vatten i frysen och kolla med jämna mellanrum vad som fryser först.
Kaniner vintertid ska ha ljummet vatten, och man kan inte ge det i flaska. Vattnet fryser fort i nipplarna och flaskan kan dessutom spricka. Har du vattnet i en skål så tar det lite längre tid för vattnet att frysa, plus att kaninen kan slicka på isen om den blir törstig. Man ska enligt lag ge vatten och inte snö, något som ja tycker är ganska dumt egentligen. Vildkaniner äter snö, och de har ju obegränsat med vatten där! Lättare att äta snö än att slicka på is... Jag brukar ge både snö och vatten vintertid, och de flyger oftast på snön före vattnet, så...
Vad gäller höjd över marken vintertid så har jag för mig att det inte finns något bestämt mått, men jag har hört 50cm. Och det är ju lite vad man själv tycker är lämpligt. Har man buren lite högre än midjehöjd är det ju optimalt för hanteringen, men har man många kaniner kan ju inte alla burar vara på otimal höjd, det tar för stor plats. =) Men höj buren ovan marken åtminstone 20-30cm tycker jag, och sätt ordentligt med utskjutande tak framför, så det inte snöar in för mycket.