Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt ovan mark?  (läst 2708 gånger)

Bäck

• -
    • Sweet Working
Hur högt ovan mark?
« skrivet: 15 maj-09 kl 20:41 »
Jaa frågan är:

Hur högt ovanför marken måste en utomhusbur vara som används på vintern?

Har sökt på Jordbruksverket men jag måste vara blind... :-[

/Stina

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hur högt ovan mark?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-09 kl 20:42 »
Tror inte det finns någon regel för det..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #2 skrivet: 15 maj-09 kl 20:49 »
hoppas de stämmer...
Jag har hört nått om 70 cm men de kan väl inte stämma...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 15 maj-09 kl 23:05 »
70-80cm kan nog stämma.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-09 kl 23:32 »
Och jag har hört 30 cm...  ??? Men var...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 maj-09 kl 00:23 »
Tror bara att regeln är ett den ska bara "upphöjd". Fanns ett förslag på 1 m för några år sen från dåvarande djurskyddsmyndigheten men det gick aldrig igenom (som tur är  :o)
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #6 skrivet: 16 maj-09 kl 08:54 »
hmm... många bud... Vad ska man gå på tro..
Fast jag kan ju alltid ringa och fråga om de finns nått mått..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 16 maj-09 kl 09:04 »
hmm... många bud... Vad ska man gå på tro..
Fast jag kan ju alltid ringa och fråga om de finns nått mått..

Satsa på ett mått där du kan känna dig säker att mink,katt,hund och andra små rovdjur inte når upp till buren.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 16 maj-09 kl 09:27 »
Eftersom det bara står upphöjd från marken, så har jag utgått från att jag ska kunna sätta skottkärran under och dra ut gödseln rakt ner i skottkärran. (Viss hänsyn får ju tas även till normal snöförekomst, här i Bohuslän brukar det vara 20 cm, på längden).

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #9 skrivet: 16 maj-09 kl 14:44 »
Ska klura på de där lite... här var de ju ca 120-120 cm snö i vintras så de ska ju upp en bit från backen men sen är det väl bara att skotta;)
Så lite sunt förnuft bara.. ingen spec höjd..

Men en annan fråga. Hur gör ni med vatten vintertid? De står väl att de skall ha 2 ggr dag och varmt/ljummet vatten.. men vad är bäst då, flaska eller skål?

De känns ju som att flaskorna fort fryser..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 16 maj-09 kl 14:54 »
Skål är lättast, plastskål, då kan man slå ut isklumpen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 16 maj-09 kl 22:14 »
Har också skålar på vintern. Joker tror jag de heter, är liksom koniska så isen är lätt att få ut.

Varmt/ljummet vatten lär frysa fortare än kallt vatten. Om jag minns rätt var det diskussion här om det för länge sen.

Edgar

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 16 maj-09 kl 22:21 »
Uppvärmt vatten fryser fortare än kallt vatten. Kommer inte ihåg varför men det hade nåt med molekylerna att göra.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #13 skrivet: 16 maj-09 kl 23:46 »
Uppvärmt vatten fryser fortare än kallt vatten. Kommer inte ihåg varför men det hade nåt med molekylerna att göra.

Utomhusvistelse
Det är tillåtet att ha kaniner i bur utomhus även under den kalla årstiden. Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån. Burens botten kan exempelvis isoleras med hjälp av ett tjockt lager frigolit.

Om kaniner hålls i ett utrymme där det är kallare än 0°C ska djuren ges uppvärmt dricksvatten minst två gånger per dygn.

Så står de på JBV hemsida... men jag har oxå hört att kallt vatten fryser "långsamare"
Så står de ju att buren ska vara upphöjd från marken men inte hur mycket...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 17 maj-09 kl 02:06 »
Det där låter ju lite kul egentligen... Den ska inte stå på marken för att kyla kan tränga upp underifrån... Här är det ju varmare direkt på marken än om buren står en bit upp. I alla fall när det är 20-25 grader kallt...  ;)

/Sara

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 17 maj-09 kl 12:23 »
Det där låter ju lite kul egentligen... Den ska inte stå på marken för att kyla kan tränga upp underifrån... Här är det ju varmare direkt på marken än om buren står en bit upp. I alla fall när det är 20-25 grader kallt...  ;)

/Sara

Fast marken leder väl kyla bättre än luften?
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 18 maj-09 kl 00:14 »
Marken blir sällan så kall som -25 så det är väl en balansgång kan jag tro. Men hur man än gör så avhjälps ju alla kalla burgolv med ett rejält lager halm. Då spelar det ju ingen roll om buren står på marken eller en bit upp. Egentligen...  ;)

/Sara

Meissner

« Svar #17 skrivet: 18 maj-09 kl 09:42 »
Varmt vatten fryser INTE snabbare än kallt vatten, varmt vatten tar ju längre tid att kyla ner! Det är basic kemi.... :P
Testa själva om ni inte tror mig, ställ in en mugg med kallt vatten och en med varmt vatten i frysen och kolla med jämna mellanrum vad som fryser först.

Kaniner vintertid ska ha ljummet vatten, och man kan inte ge det i flaska. Vattnet fryser fort i nipplarna och flaskan kan dessutom spricka. Har du vattnet i en skål så tar det lite längre tid för vattnet att frysa, plus att kaninen kan slicka på isen om den blir törstig. Man ska enligt lag ge vatten och inte snö, något som ja tycker är ganska dumt egentligen. Vildkaniner äter snö, och de har ju obegränsat med vatten där! Lättare att äta snö än att slicka på is... Jag brukar ge både snö och vatten vintertid, och de flyger oftast på snön före vattnet, så...

Vad gäller höjd över marken vintertid så har jag för mig att det inte finns något bestämt mått, men jag har hört 50cm. Och det är ju lite vad man själv tycker är lämpligt. Har man buren lite högre än midjehöjd är det ju optimalt för hanteringen, men har man många kaniner kan ju inte alla burar vara på otimal höjd, det tar för stor plats. =) Men höj buren ovan marken åtminstone 20-30cm tycker jag, och sätt ordentligt med utskjutande tak framför, så det inte snöar in för mycket.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 18 maj-09 kl 09:48 »
Ja, det där med vattnet har jag faktiskt testat, och varmt vatten tar längre tid på sig att frysa än kallt, nåt annat vore ju helknäppt. Om man däremot kokar upp vatten och låter det svalna till samma temperatur som en annan mugg vatten som inte har kokat så kommer det o-kokta vattnet att frysa före det kokta. Men det förutsätter som sagt att dom två vattenproverna startar vid samma temperatur.
Det har visst nåt med molekylernas rörelse i vatten som har kokat en gång...  ;)

/Sara

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 13 jun-09 kl 11:31 »
ska inte buren vara isolerad också, och i så fall hur?
Räcker det med golvet eller ska väggar också isoleras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser