Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höjd på hönsgård  (läst 4873 gånger)

Lars i skogen

Höjd på hönsgård
« skrivet: 15 maj-09 kl 08:46 »
Vi håller precis på att bygga hönshus och gård för första gången. Vi tänkte ha en låg hönsgård, kanske drygt halvmetern, med avtagbart tak. Men sen har jag hört påstått att gården måste vara 180 hög. Själv tror jag bara det är ihopblandat för att nätet vanligen kommer i den bredden, men har ni här några erfarenheter/kunskaper om detta??

Tackar i förväg!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Höjd på hönsgård
« Svar #1 skrivet: 15 maj-09 kl 10:23 »
Orsaken att man vill ha en viss höjd på hönsgården är att det blir:

1. Lättare att gå därinne. Lägga sig på mage och åla fram för att få tag på hönan längst inne är inte så kul.

2. Ska du ha ett avtagbart tak på låter det som att du tänkt bygga en kycklinggömma, inte en rastgård. Rastgårdar kan nog inte bli stora nog. Snabbt nog förvandlas den till en geggig öken i alla fall. Dessutom vill man kanske att hönsen ska ha lite yta att röra sig på i alla fall.

3. Är stängslet för lågt hoppar hönsen helt enkelt ut. (om man inte har tak förståss) Till och med ett stängsel som är 180cm hoppar hönsen över om det krisar, men då brukar då förstå vinken att de ska stanna innanför i alla fall.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 13:00 »
Orsaken att man vill ha en viss höjd på hönsgården är att det blir:

1. Lättare att gå därinne. Lägga sig på mage och åla fram för att få tag på hönan längst inne är inte så kul.

2. Ska du ha ett avtagbart tak på låter det som att du tänkt bygga en kycklinggömma, inte en rastgård. Rastgårdar kan nog inte bli stora nog. Snabbt nog förvandlas den till en geggig öken i alla fall. Dessutom vill man kanske att hönsen ska ha lite yta att röra sig på i alla fall.

3. Är stängslet för lågt hoppar hönsen helt enkelt ut. (om man inte har tak förståss) Till och med ett stängsel som är 180cm hoppar hönsen över om det krisar, men då brukar då förstå vinken att de ska stanna innanför i alla fall.

Tack för svar!

1. Jag har aldrig haft höns och vet inte hur ofta man kan behöva gå in i hönsgården. tämligen snart lär sig väl pullorna att gå in på kvällen själva, om man nu vill ha dem inne. om hönsgården är säker är det väl annars inget som hindrar att de går ute dygnet runt under sommarhalvåret?

2. nej det blir isf ett stort avtagbart tak på en stor hönsgård =) en liten ram med gångjärn i närheten av luckan in som är väldigt lätt lyft upp + ett stort nät över övriga delen som är mer jobb med att haka loss, men som inte behöver tas av särsklit ofta tänker jag mej.

3. Det ska ha tak som sagt

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 13:48 »
Hur många hönor ska du ha där?
 och vilken storlek stora eller dvärg?
jag har haft en bur 3*2 meter 1,60 hög
jättejobbigt när man skulle mota in någon.
Likaså när jag skulle kratta ur den.
Hedemorahöns

Lars i skogen

« Svar #4 skrivet: 16 maj-09 kl 14:00 »
Hur många hönor ska du ha där?
 och vilken storlek stora eller dvärg?
jag har haft en bur 3*2 meter 1,60 hög
jättejobbigt när man skulle mota in någon.
Likaså när jag skulle kratta ur den.

Jag ska ha stora hönor, bara fyra-fem till att börja med iaf, antagligen aldrig fler hur som...
Hur stor är inte helt bestämt, men 2*10m är en plan iaf. Den ska alltså bara vara ca 80cm hög, avtagbart tak som sagt.

Hur ofta måste du mota in en höna?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 16 maj-09 kl 14:02 »
Är det väldigt svårt att inte göra den högre? Jag tror du ångrar dig. Våra hönor går för det mesta fritt ute, men när vi hade dem i hönsgård var det ofta vi behövde gå in där, man måste ju göra rent ibland om inte annat.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-09 kl 14:54 »
Mota in hände ibland då någon satte sig på tvären , naturligtvis längst bort.
Det är besvärligt för "gamla tanter" att kröka på ryggen ;)
Ny byggda  gårdarna  är nu  ca 2,5 meter höga.
Visst kan envisa höns få sitta ute på natten , men jag är så rädd för rovdjur.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser