Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stammar  (läst 1491 gånger)

malines

• Gäst
Stammar
« skrivet: 13 maj-09 kl 17:46 »
Hej!

Någon här som har bra koll på var vilka stammar med vilka ympningar passar, eller koll på var jag kan hitta information?
Har kontakt med Kirsten Jensen, men vill läsa lite själv och ha fler infallsvinklar.

MVH Malin

Jan lindgren

SV: Stammar
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 09:44 »
Hej!
Du kan hitta önskad information i en grundläggande bok för trädgårdsutbildning. Min favoritbok när det gäller förökning av växter är: Hartman, Kester; Plant Propagation, Principles and practices. Drygt 700 sidor faktaspäckad läsning.
Är det några speciella växter du tänker föröka? Äpplen tycks gå på alla kommersiella grundstammar. Päron går på frögrundstammar men inte alltid på kvitten. För vissa sorter måste man göra en mellanymp. Körsbär på P. avium, Gisela eller Colt. Plommon på P. cerasifera, St Julien (krikon ) eller Pixy. Aprikoser på St Julien eller Torinel. Torinel är okänd för mig men jag fick hem en aprikos som är ympad på den. Hassel har man börjat ympa på turkisk hassel för att få en liten stam.
Det finns växter som jag också undrar över tex sorbushybrider. Rönn, oxel, päron eller äpple? Vilken är bäst?
MVH
Jan

malines

• Gäst
SV: Stammar
« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 10:29 »
Hej!
Du kan hitta önskad information i en grundläggande bok för trädgårdsutbildning. Min favoritbok när det gäller förökning av växter är: Hartman, Kester; Plant Propagation, Principles and practices. Drygt 700 sidor faktaspäckad läsning.
Är det några speciella växter du tänker föröka? Äpplen tycks gå på alla kommersiella grundstammar. Päron går på frögrundstammar men inte alltid på kvitten. För vissa sorter måste man göra en mellanymp. Körsbär på P. avium, Gisela eller Colt. Plommon på P. cerasifera, St Julien (krikon ) eller Pixy. Aprikoser på St Julien eller Torinel. Torinel är okänd för mig men jag fick hem en aprikos som är ympad på den. Hassel har man börjat ympa på turkisk hassel för att få en liten stam.
Det finns växter som jag också undrar över tex sorbushybrider. Rönn, oxel, päron eller äpple? Vilken är bäst?
MVH
Jan

Önskar jag kunde hjälpa dig, men är novis av lägsta rang! Tack för tipsen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser