Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönseborg tar sin form...  (läst 7974 gånger)

Sothönan

• Skåne
SV: Hönseborg tar sin form...
« Svar #20 skrivet: 16 maj-09 kl 11:12 »
Det var mig en tjusig tupp  :D

Ska bli roligt att följa utvecklingen av ert/ditt hönshus!

:-[ Tackar!   

Joo..  Nog ska det bli eller rättar sagt  att det är roligt att själv egenhändigt skapa fram något efter ens 'halft'  egna idéer.
Och nu är gubben min ute och sätter på takshingel, han blir såå sporrad av forumet här inne.  ;D
ska se om jag kan smyga in en bild... 
Kom inte så långt pga regn  :(           men istället blev det lite pyssel med toppnocken  :D  som vår lille 'nocktupp' ska stå på.
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 13:27 av Sothönan »

Sothönan

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 16 maj-09 kl 14:23 »
Får jag fråga om du har någon hönsbok att utgå ifrån?

Skorstenen, den är för ventilationen va?

Speciell hönsbok?   
Njää..  Utan det har blivit läsning i massa olika böcker, köpta som lånade.. (är en flitig besökare på bibblan ),  surfat runt på netet, sökt diverse information om höns och 'krav' på deras boende.  Mycket tips & råd, lösningar kommer från detta forum som jag fann på mina sökningar för ett år sen.  :D ( vilket sporrar oss än mer!!  ;D  )   KRAM TILL ER ALLA SOM DELAR MED ER och samtidigt ger oss givande och roande läsning här inne.  jag / vi har definitivt kommit för att stanna och följa en del trådar här inne.  ;)  :-[

Idéer och önskemål har formats fram vart eftersom,  gjort anteckningar och tagit vara på dom,  skissat på olika alternativ på hönshus. ( försökte scanna av nån skiss men det sk-t sig  :( Jädrans apparat!  >:( 
Utgångsläget till storleken av hönshuset blev just marinplywoodens mått (2st. i vårt fall),  att utnyttja materialet till fullo utan att få en massa onödiga spillbitar över till ingen nytta.

Och helt riktigt Armand...   'skorstenen'  är just för ventilationen.

Sothönan

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 16 maj-09 kl 14:39 »
ett "färdigt hus" att rusta på....  så är ju huset i mkt bättre skick än förut .... :D

Inget fel på befintliga byggnader, hade mer än gärna också velat rusta upp något sådant ;) om möjligheten och  förutsättningarna hade funnits där med att få till just ett hönshus.
Och jag gillar verkligen ert hönshus på Lövbacken,  den sprudlar av charm och den stora rastgården därpå är bara extra +++
Sen är det ju inte fy skam att miljön runten omkring gör sitt också.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 17 maj-09 kl 10:02 »
Inget fel på befintliga byggnader, hade mer än gärna också velat rusta upp något sådant ;) om möjligheten och  förutsättningarna hade funnits där med att få till just ett hönshus.
Och jag gillar verkligen ert hönshus på Lövbacken,  den sprudlar av charm och den stora rastgården därpå är bara extra +++
Sen är det ju inte fy skam att miljön runten omkring gör sitt också.

:-[ Tack! Vi är riktigt nöjda trots att det inte är riktigt färdigt.... ;)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Kulan

« Svar #24 skrivet: 18 maj-09 kl 13:29 »
Här i Nygård pågår oxo ett hönshusprojekt så det skall bli kul att följa Hönseborg.

Vi har fått en "bod" som vi kommer att förvandla till vårt hönshus.

Lycka till!
//Kulan

Sothönan

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 18 maj-09 kl 16:54 »
.... skall bli kul att följa Hönseborg.

Vi har fått en "bod" som vi kommer att förvandla till vårt hönshus.

Lycka till!
//Kulan

:-[  Tack, tack !
Du är mer välkommen och följa procesen med Hönseborg:)

Såg att du också har startat en tråd i  boende / hägnad..  ska hoppa in och se på ert 'hönsa-bod'.   :D

Sothönan

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 maj-09 kl 21:36 »
Jehepp...  nu är taket klart till vårt hönsehus.  :D   
Men på köpet upptäckte vi att det var nog ett ganska dumt tillväga gångs sätt  :P  ...  för nu fick  vi ett mindre problem med att lyfta taket pga miss i konstruktionen, har gubben min  missat ett par tvärstag i takstolarna, vilket gör det svårt att lyfta med lastmaskinen.
Från början var tanken att inte bygga taket fullt färdigt på låg höjd utan att bara göra takstolarna och sen lyfta upp den på väggarna därefter bygga vidare. Men efter många förslag från olika håll blev det som det blev  :-[     så istället får vi konstrurera ett ramverk  för kunna lyfta taket  utan att det ska brista i lyftandet.   
Oavsett så är tocken ett underverk i det hela.   ;D  som man säger " pricken över I:et"

Nu lär det  dröja en tid innan det händer mer med hönsabyggandet   :-\ 
Självklart dyker jag /vi upp igen så fort det händer något  nytt med vårt byggande av Hönseborg.   :D

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #27 skrivet: 22 maj-09 kl 01:46 »
Detta hönshus kommer att bli väldans tjusigt när det är klart. ;D

Är inte ett dugg avundsjuk. ;)

Får nog börja skissa på ett nytt hönshus. Det gamla vinterhuset här har definitivt sett sina bästa dagar. Kanske man skulle bygga nytt istället för att renovera. hmm Det tål att tänkas på.
Hjärnan startade verkligen för fullt tryck när jag såg dina bilder.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Sothönan

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 04 sep-09 kl 21:56 »
 :o  OJ!!   Vad tiden hinner springa iväg.   
Och sommaren är mer eller mindre redan gången.  :-\     
Vi får hoppas att det blir en varm o go höst, så man kan komma i fatt med diverse projekt man har åtagit sig. :-X  ;)

Det var ett tag sen jag var här inne  :-[   om våran  "Hönseborg"...  inte för det har hänt så värst mycket under denna tid.   Och inte blir det nån höns i år för vår del i år.  :-\
Sambon har äntligen fått den täkt utvändigt, så kan vi så smått pulla invändigt under höst-/vinterperioden med isolering, färgsättning och viss mån en del inredning. 

Ska försöka sätta in lite bilder av byggets fortskridande vad som har skett under denna gångna tid...
 (  :-\, så fort jag fått bilderna förminskade, ( vilket är ett litet projekt i sig :P ).   Det var ju som sagt ett tag sen gjorde den processen.

Återkommer inom kort.
(kanske  dyker det upp en bild under tiden...
Ha de gött  tills dess!!!

@nn

• Hönsmammann
« Svar #29 skrivet: 05 sep-09 kl 10:14 »
Åh, vad fint ni gör!

Tuppen är helt underbar. Jag har tänkt att min man som är plåtslagare ska få göra en vindflöjeltupp och nu blev jag väldigt exalterad när jag såg hur fint ni gjort.

Det är roligt att förverkliga sina ideer från tanke-skiss-verklighet. Blir spännande att få se hur det går med ert fina bygge.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Sothönan

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 06 sep-09 kl 18:51 »
Åh, vad fint ni gör!

Tack så mycket, @nn! :-[

Visst blir man väldigt inspirerad  ;D av att se hur andra har löst / gjort med sina hönshus.
På så vis får man också mycket tips & råd på köpet och här många som mer än gärna delar med sig om detta.  :D

@nn

• Hönsmammann
« Svar #31 skrivet: 06 sep-09 kl 20:11 »
Tack så mycket, @nn! :-[

Visst blir man väldigt inspirerad  ;D av att se hur andra har löst / gjort med sina hönshus.
På så vis får man också mycket tips & råd på köpet och här många som mer än gärna delar med sig om detta.  :D

Ja, det är helt suveränt bra att läsa och titta hur andra har gjort. Roligt dessutom!  :)
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Sothönan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 08 sep-09 kl 21:48 »
Fasicken! .... att man inte ska få rätt på bild-insättning.  *suck 
Gör ett nytt försök.

Taklyft för hönsborg bygget med hjälpsamma grannar.  :-[

borka15

« Svar #33 skrivet: 08 sep-09 kl 21:58 »
Kul! Det kommer bli skitfint ;) allt bra att ha goda grannar.

Vitis

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 08 sep-09 kl 22:02 »
Fasicken! .... att man inte ska få rätt på bild-insättning.  *suck 
.....

Ja, det var verkligen eländiga bilder !!  :(

Men bygget ser bra ut, ser fram emot bättre bilder ...  ;)  ;D

Sothönan

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 09 sep-09 kl 11:01 »

Ja, det var verkligen eländiga bilder !!

:(   Håller verkligen med dig Vitis.   Det blev några ynka bilder...  :-\      Usch va' tradet !!
Att det ska behöva vara så svårt   ::)  :P  att få till det.   >:(

Då provar jag ett annat sätt... 
Där taket lyfts från husets botten /golv.

Sothönan

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 09 sep-09 kl 12:19 »
Lite fler bilder av hönshusbygget, Hönseborg...
INTE för att det blir något STORT.. snarare tvärtom men det ska nog räcka till fem dvärghöns.  :)

Regelväggs verket sätts på plats med handkraft...

Taket kommer på..  och på plats. 

Vitis

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 09 sep-09 kl 12:59 »

.....
Då provar jag ett annat sätt... 
.....

Strålande ! Nu är jag glad igen.  ;)

Huset blir verkligen läckert. Mitt hönshusbygge består bara av en hög med betongblock och en hög med brädor än så länge ...  :P

Sothönan

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 09 sep-09 kl 13:17 »
 :D Tack tack...
Visst blev det bättre bilder nu och att det glädjs.

Mitt hönshusbygge består bara av en hög med betongblock och en hög med brädor än så länge ...  :P

Det blir säkert ett underverk av dom högarna ska du se.  :D
 ::) Tror säkerligen att ni har en plan med hur det kommer att se ut i slutfasen.  Ser framemot eran bilder vart eftersom som ert bygge framskrider med tiden.  ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 09 sep-09 kl 16:12 »
.....

::) Tror säkerligen att ni har en plan med hur det kommer att se ut i slutfasen.  Ser framemot eran bilder vart eftersom som ert bygge framskrider med tiden.  ;)

Jodå, det finns en bra plan och gott hopp ... bifoga en liten förhandstitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
Wes Jr, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser