Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgnedärvning? (Färggenerator)  (läst 1423 gånger)

Pukared

• Halland
Färgnedärvning? (Färggenerator)
« skrivet: 11 maj-09 kl 21:12 »
Men hjälp, jag fattar ingenting av den här färgnedärvningen.  :-[ Var kan man läsa om sånt här? Finns det någon bok eller hur lär man sig? (Utan att fullständigt trötta ut alla snälla människor här på forumet.)  ;D
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Ratchaburi

• Södermanland
Färgnedärvning
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 14:08 »
Kan du läsa Nederländska(eller vad språket heter) så finns det massor av litteratur att hämta.
Tyvärr finns det inte så mycket litteratur på svenska, engelska..
En kortare artikkel som är bra men som inte alls beskriver så mycket inom genetikens värld hittar du här
http://hem.passagen.se/vreta/

Det är en bra nybörjarartikkel. Sen får man fråga och fråga. Många här inne som kan mycket och som gärna delar med sig. :)
My name is not Rihanna....

Pukared

• Halland
Färgnedärvning
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 15:57 »
Men vad kul! Min svärfar är holländare. Då kan jag fråga honom när ni tröttnar här  ;) Tack!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Färgnedärvning
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 16:05 »
Det är en bra nybörjarartikkel. Sen får man fråga och fråga. Många här inne som kan mycket och som gärna delar med sig. :)

Är lite nyfiken av mig bara, vem står bakom artikeln du hänvisade till ? VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Ratchaburi

• Södermanland
Färgnedärvning
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 16:28 »
Det står ju i artiklen ;)
Leonard Wall....

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Färgnedärvning
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 17:24 »
Det står ju i artiklen ;)
Leonard Wall....

Ber om ursäkt!
Såg att han var webbmaster, men inte författare. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Ratchaburi

• Södermanland
Färgnedärvning
« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 17:42 »
Ber om ursäkt!
Såg att han var webbmaster, men inte författare. // I-K

Ingen fara alls.
vet du om han har skrivit mer om genetik?
Det är det enda jag har fått tipsat om/vet om som är på svenska...

Pukared

• Halland
Färgnedärvning
« Svar #7 skrivet: 13 maj-09 kl 10:41 »
Tusen tack för tipset! Artikeln är ju jättebra! (Och ger visst mått av hjärngympa också  :-[)

Sirpa

• -
SV: Färgnedärvning
« Svar #8 skrivet: 13 maj-09 kl 11:04 »
Här finns en "Färggenerator"
http://home.hetnet.nl/~h.meijers69/kruising.html

:)
Höns och Liljor i min trädgård.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 13 maj-09 kl 11:13 »
Den är rolig, jag har tittat på den innan, vi satt och lekte lite med den, barnen och jag. Men då måste man ju veta vad färgerna på ens hönor kallas, vad kallar man t ex vit leghorns vita färg, vit, dominant eller recessivt vit. Och blommefärgen, kan man ta mille fleur istället? Vad kallar man den färgen som brun lohmann har eller är det inte en riktig färg i och med att det inte är någon riktig ras?

Jag har kycklingar med antingen blomme- eller vitleghornstupp och deras mammor är vit leghorn, blomme, australorp och lohmann.

Några tror jag kan ha blivit renrasiga blomme och leghorn, men flera ljusgula har svart prick på ryggen, förmodar att det är blomme-leghorn och att de blir vita med svarta fläckar har jag förstått av andra som har samma korsning. Lohmann kycklingarna är olika nyanser av ljust guld, svårt att veta vem som är pappa, men det ger sig kanske?

Det är kul att kunna kolla med den här färggeneratorn och se om det blir rätt, men då måste man som sagt veta vad det är för färg... och sånt är jag dålig på.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pukared

• Halland
« Svar #10 skrivet: 13 maj-09 kl 12:58 »
Men hjälp, vad kul!!! Det kommer att ta flera månader innan jag blivit klar med detta och kan fundera över vad jag vill ha för höns igen  ;) ;D ;D

Mera, mera!!

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 13 maj-09 kl 13:58 »
Den är rolig, jag har tittat på den innan, vi satt och lekte lite med den, barnen och jag. Men då måste man ju veta vad färgerna på ens hönor kallas, vad kallar man t ex vit leghorns vita färg, vit, dominant eller recessivt vit. Och blommefärgen, kan man ta mille fleur istället? Vad kallar man den färgen som brun lohmann har eller är det inte en riktig färg i och med att det inte är någon riktig ras?

Jag har kycklingar med antingen blomme- eller vitleghornstupp och deras mammor är vit leghorn, blomme, australorp och lohmann.

Några tror jag kan ha blivit renrasiga blomme och leghorn, men flera ljusgula har svart prick på ryggen, förmodar att det är blomme-leghorn och att de blir vita med svarta fläckar har jag förstått av andra som har samma korsning. Lohmann kycklingarna är olika nyanser av ljust guld, svårt att veta vem som är pappa, men det ger sig kanske?

Det är kul att kunna kolla med den här färggeneratorn och se om det blir rätt, men då måste man som sagt veta vad det är för färg... och sånt är jag dålig på.

Oavsett vilken färg du har på dina hönor så finns det en genetisk uppsättning för deras färg. Det gäller bara att man vet vad som ligger bakom, vilket man inte kan veta om man inte vet exakt vad ursprunget var. :)
Med färggenerator/kalkylatorn så kan du börja med två stycken och sedan fortsätta med deras avkommer för att se.

Vita leghorn är dominant vita som jag skrev tidigare.
Med honom borde du få enbart vita kycklingar med svart stänk i mer eller mindre utsträckning. Så alla som har annan färg kan du utgå från att har blommetuppen till pappa. Men alla kycklingar som har blommetuppen till pappa och en leghorn höna till mamma får också samma färg.

Med blomme tuppen och svart höna blir det svarta kycklingar
med leghorn hönan bara vita.
Med bruna hönorna borde det bli lite vad som, bruna, svarta, columbiatecknade, fläckiga
Med blommehöna blir et ju blomme då.

Som sagt är detta OM föräldradjuren inte är blandade sedan innan. Svårt att veta exakt vad dom bär på.
Om någon vill göra det lite mer intressant så finns en mer utvecklad generator här http://home.hetnet.nl/~h.meijers69/kruisingKipFlexTree.html?DATA=S;Chicken Plug-in Calculator;gallus;F;kipkiezer_bestanden/;JPG;1,G;H;Silky;;,G;F;Frizzle;;,G;Na;Naked Neck;;,G;Hf;Henny Feathering;;,G;Cp;Creeper;;,G;Pti;Foot Feathering (simplified);;,G;V;Vulture Hocks;;,G;Mb;Muff Beard;;,G;Cr;Crest;;,G;Et;EarTuft;;,G;Rp;Rumplessness;;,G;D;Duplex Comb;;,G;Bd;Breda Combless;;,G;R;Rosecomb;;,G;P;Peacomb;;,A;H;H+;;;D;;W;,A;H;h;;Silky;R;;;,A;F;F;;Frizzle semilethal;H;Frizzle;;,A;F;f+;;;H;;W;,A;Na;Na;;Naked neck;H;Naked neck SF;;,A;Na;na+;;;H;;W;,A;Hf;Hf;;Henny feathered;H;Henny feathered SF;;,A;Hf;hf+;;;H;;W;,A;Cp;Cp;;Creeper LETHAL;H;Creeper;;,A;Cp;cp+;;;H;;W;,A;Pti;Pti;;Featherfooted;D;;;,A;Pti;pti+;;;H;;W;,A;V;V+;;;D;;W;,A;V;v;;Vulture hocks;R;;;,A;Mb;Mb;;Beard;H;little Beard;;,A;Mb;mb+;;;H;;W;,A;Cr;Cr;;Crest;H;little Crest;;,A;Cr;cr+;;;H;;W;,A;Et;Et;;Eartufts lethal?;H;Eartufts;;,A;Et;et+;;;H;;W;,A;Rp;Rp;;Rumpless lethal?;H;Rumpless;;,A;Rp;rp+;;;H;;W;,A;D;D^v;;V-shape Duplex;D;;;,A;D;d+;;;H;;W;,A;Bd;Bd+;;;D;;W;,A;Bd;bd;;Combless;R;;E;,A;R;R;;Rosecomb;D;;;,A;R;r+;;non-rosecomb;R;;W;,A;P;P;;Peacomb;D;;;,A;P;p+;;non-peacomb;R;;W;,C;RP;Rosecomb;Peacomb;Walnutcomb;,C;RP;non-rosecomb;non-peacomb;Single comb;,C;RM;non-rosecomb;;;,C;RM;non-peacomb;;;,C;NVL;;;Single comb;
med benbefjädring, olika kammar med mera.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 13 maj-09 kl 14:15 »
Tack så jättemycket Ratchaburi!!! Hönsen är köpta för att vara renrasiga, så jag utgår från det. De kycklingarna som redan är tre veckor och har blommemammor måste ju ha leghornspappan då, de var ljusgula som små, den ena med svart prick på ryggen. De börjar få vita fjädrar och här och där en svart. Blir det svarta fläckar när det är dominant vitt alltså?

Och det spelar ingen roll vilken som är mamman och pappan alltså?

Mest intressant blir med andra ord de tre lohmannkycklingarna då! Eftersom de går i gyllenbrunt i olika nyanser alla tre har de blommetuppen som pappa då förmodar jag.

Det verkar som om nästan alla de kycklingar jag har som är blomme-leghorn har en svart prick i dunet på ryggen, mer eller mindre stor. Det är rätt lustigt. Jag tänkte om det kanske är en könsvisning? (vilket vore lite synd för då är det fyra tuppar och en höna... av den korsningen) De är bara ett par dagar gamla än så de har inga fjädrar än.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 13 maj-09 kl 15:53 »
Är det bara jag som blir förvirrad av den där sidan?  :-[ Fattar inte riktigt hur den funkar och vad allt står för.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pukared

• Halland
« Svar #14 skrivet: 13 maj-09 kl 16:14 »
Nej då, inte bara du  ;D Men nu vet jag åtminstone att jag KAN få svar på det jag undrar. Jag ska bara lära mig hur jag ska fråga... ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser